Gemeente Sneek


Herindeling Grote Raadzaal

NIEUWE INDELING EN INRICHTING GROTE RAADZAAL De Grote Raadzaal van het stadhuis in de gemeente Sneek wordt voor 51.800,-- opnieuw ingericht. De aanleiding is de invoering van het duaal bestel op gemeentelijk niveau, waardoor zich niet alleen inhoudelijke veranderingen in het gemeentebestuur voordoen, maar ook een aantal praktische zaken geregeld moeten worden. Een van die praktische zaken is dat er vier stoelen en microfoons extra rond de vergadertafel geplaatst moeten worden. In plaats van een burgemeester en 23 raadsleden - inclusief vier wethouders, moeten straks een burgemeester, 23 raadsleden plús vier wethouders rond de tafel.Het was nog een heel gepuzzel om dit gezelschap onder te brengen in de Grote Raadzaal. Die zaal is namelijk gebouwd in de periode 1760-1763, toen het idee van dualisme-op-lokaal-niveau nog niet in het verschiet lag en een publieke tribune gewoon niet bestond. Toen de Grote Raadzaal in 1763 in gebruik werd genomen vergaderden daar maximaal 36 vroedschapsleden. Tien van hen vormden de Magistraat ofte wel het dagelijks bestuur. Om alle vergaderaars van nu én de belangstellenden die op de publieke tribune willen zitten toch een plekje te geven, verandert de opstelling van de tafels en de stoelen. Momenteel staat het meubilair in hoefijzervorm in de lengte van de zaal, straks - ook in hoefijzervorm - in de breedte. Bij grote publieke belangstelling nemen bezoekers van raadsvergaderingen vaak plaats in de vensterbanken van de raadzaal. Sinds enige tijd is er één cameraverbinding met de Waltakamer, waar de vergaderingen dan op een groot scherm gevolgd kunnen worden. Het gemeentebestuur heeft besloten er nog drie opnamecamera's bij te plaatsen om een beter totaaloverzicht te kunnen bieden. Van de gelegenheid wordt meteen gebruikt om de versleten traploper op de trap naar de Grote Raadzaal te vernieuwen. Het bijzondere aan de nieuwe loper is dat hij doorloopt over de overloop en dwars door de Grote Raadzaal, tot de raampartij aan de Marktstraat. De werkzaamheden worden voor 1 maart uitgevoerd, zodat de nieuwe gemeenteraad die op 6 maart wordt gekozen én de vier wethouders én het publiek meteen 'te stoel en te bank' zijn.