Nek aan nek race tussen Ilse en Google
Onderzoek Checkit naar meest gebruikte zoekmachine

Nijmegen, 16 januari 2002 - Zoekmachines Ilse en Google zijn verwikkeld in een nek aan nek race om de titel 'meest gebruikte zoekmachine van Nederland'. Uit onderzoek van Checkit onder internetgebruikers blijkt dat Ilse en Google beide een marktaandeel hebben van 34%.

Ilse en Google gelijk
Online marketingbureau Checkit onderzoekt ieder kwartaal, in samenwerking met Internet Databureau (Nedstat), het gebruik van zoekmachines in Nederland. De meest recente meting - vierde kwartaal 2001 - toont aan dat zoekmachine Ilse nog steeds nummer één is met een marktaandeel van circa 34%. Ilse, al jaren de grootste zoekmachine van Nederland, moet haar plaats echter wel delen met Google, die het afgelopen kwartaal bijna verdubbelde. Beide zoekmachines worden op ruime afstand gevolgd door Altavista (6%), die verder aan marktaandeel heeft verloren. Vindex is in een vrije val geraakt. Het tweede kwartaal van 2001 had deze zoekmachine nog een marktaandeel van 12%, het derde kwartaal 8% en het vierde kwartaal van 2001 nog maar 4% (plaats 6). Een goede stijger is Ixquick. Deze van oorsprong Nederlandse meta zoekmachine, in Duitsland uitgeroepen tot beste zoekmachine van 2001, heeft een marktaandeel van 5%.

De top 5 van meest gebruikte zoekmachines:

Positie Zoekmachine Q4 2001

1 Ilse.nl 34%

2 Google.com 34%

3 Altavista.nl 6%

4 Vinden.nl 5%

5 Ixquick.com 5%

Bewogen zoekmachine jaar
Het jaar 2001 stond (mede) in het teken van de dot com crisis. Ook in zoekmachineland heeft dit zijn sporen nagelaten. Zoekmachines die niet in staat waren zich te blijven ontwikkelen, lijken de strijd te verliezen. Zo hebben we Altavista zien terugvallen van 17% in totaal tot een schamele 9%. Ook de Nederlandse zoekmachine Vindex, die de afgelopen jaren veel indexatie problemen heeft gehad, zakte terug van een goede 17% naar 4% en viel daarmee uit de top 5 van zoekmachines. Opvallend is de opmars van Google geweest. Van 3% marktaandeel in 2000 wist deze zoekmachine op te klimmen naar één van de meest gebruikte zoekmachines in Nederland (maar ook wereldwijd) van dit moment. Ilse heeft zich goed staande gehouden en blijft strijden met Google om de meest gebruikte zoekmachine van het jaar 2002. Opvallend is de aanwezigheid van twee meta zoekmachines in de top 5. De constante aanwezigheid van Vinden.nl en de opmars van Ixquick laten zien dat deze zoekmachines steeds meer de voorkeur van de gebruiker krijgen. Checkit verwacht dat op de lange termijn twee echte grote zoekmachines zullen overblijven. Waarschijnlijk een nationaal en internationaal georiënteerde zoekmachine. Ilse en Google maken hiervoor de meeste kans.

Over Checkit
http://www.checkit.nl
Checkit is een online marketingbureau dat producten en diensten levert op het gebied van online communicatie en marketing. Eén van deze diensten is een online monitor service, ofwel online knipseldienst. Deze knipseldienst registreert continu hoe en waar opgegeven zoektermen, bijvoorbeeld merk- of productnamen, maar ook vakinformatie zich op het internet manifesteren. Een tweede dienst is Searchengine marketing: het positioneren van bedrijven met hun producten en diensten bij zoekmachines, webdirectories en portals. Tot de klanten van Checkit behoren o.a. een groot aantal top 500 bedrijven.

Noot voor redacties:



Ingezonden persbericht