Milieudefensie

Persbericht

Aanbod EKO-snacks nog mager

Amsterdam, 16 januari 2002 --- Biologische producten zijn nog nauwelijks tot de Nederlandse fastfoodsector doorgedrongen. Slechts enkele ondernemers, zoals Shakie's en New York Pizza, hebben EKO-snacks in hun assortiment. Deze resultaten van een eigen, recente inventarisatie maakte Milieudefensie vandaag bekend in een Amsterdams filiaal van New York Pizza. Milieudefensie vindt de resultaten teleurstellend. EKO-melk en biologische aardappelen, de basis voor respectievelijk een biologische milkshake en EKO-friet, zijn immers voldoende verkrijgbaar. Uit veldonderzoek van jongerenmilieuorganisatie JMA blijkt dat jongeren enthousiast zijn voor de introductie van EKO-friet.

Milieudefensie heeft de tien fastfoodketens met de hoogste omzet in Nederland gevraagd naar hun huidige biologische aanbod en hun plannen daaromtrent. De grootste, McDonald's, doet niet aan biologisch en is dat ook niet van plan. Reacties liepen uiteen van : 'We werden in de vergadering bijna uitgelachen toen we dit aankaartten' (Snack World) tot 'We hebben een actief inkoopbeleid voor biologische producten, maar in de praktijk blijkt het moeilijk producten en leveranciers te vinden die aan onze eisen voldoen' (Servex, van onder meer Pizza Hut en Swirl's).

In het buitenland is het EKO-aanbod in de snacksector groter. Zo heeft de Duitse McDonald's biologische hamburgers in het assortiment.

De 7-daagse EKO-friet Promotietour van de jongerenmilieuorganisatie JMA heeft 1608 handtekeningen opgeleverd voor de stelling: 'Ik wil ook bij de Burger King, McDonald's, KFC en de Febo een biologisch patatje kunnen scoren.' Eind 2001 trok JMA het land in om jongeren te vragen wat ze vinden van biologische friet. In zeven studentensteden bezochten ze hogescholen, universiteiten en uitgaanscentra om EKO-friet uit te delen en handtekeningen in te zamelen. De jongeren waren enthousiast. Veel studenten waren verbaasd dat fastfoodketens nog geen biologische friet verkochten en vonden de smaak beter dan die van gangbare patat.

Milieudefensie vindt dat biologisch heel gewoon moet worden, dus ook in de snacksector te vinden moet zijn. In de fastfoodbranche is veel milieuvoordeel te behalen. Patat frites wordt meestal gemaakt van het aardappelras Bintje. Bintje wordt ook wel de 'gifpieper' genoemd, omdat er bij de teelt zo veel
bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Andere aardappelrassen, bijvoorbeeld de 'Victoria', zijn veel beter geschikt voor de diverse toepassingen in de snacksector en met veel minder bestrijdingsmiddelen te telen. Het grootste milieuvoordeel is te behalen, als de fastfoodbranche overschakelt op biologisch. In de biologische landbouw wordt immers geen gebruik gemaakt van chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen.



Milieudefensie