Ingezonden persbericht

Rabobank verduistert inmiddels 10 dagen een geldbedrag

RIJSWIJK ZH, 20020119 -- De Rabobank Den Haag e.o. houdt geld vast onder het mom van een storing. Dat zij dit 'goed' willen maken door een rente- en kostenloos krediet is een schrale troost voor mensen die zonder lening en krediet het leven door willen gaan.

Woensdag 10 januari hebben wij 2.500,00 Nederlandse guldens gestort via een automaat, welke op dat moment nog geen euro's kon ontvangen. Het zou 2 dagen duren eer het bedrag op onze rekening stond. Dit is al 2 dagen langer dan normaal, maar in verband met de euro kunnen we hiervoor begrip opbrengen. Intussen wachten wij al 10 dagen op ons geld.

Iets wat hier op lijkt is ons al eerder overkomen. Wij hebben een eigen bedrijf en mogen vanwege een A-codering geen zakelijke rekening openen. Transacties lopen dus via een gewone betaalrekening.

Een klant van ons had een hoog bedrag telefonisch overgemaakt zodat wij snel een bestelling konden plaatsen (bij leveranciers moeten wij proforma betalen, zo ook onze klanten aan ons). 2 dagen later stond het bewuste bedrag op de rekening, maar mochten wij er nog niet over beschikken; niet pinnen. Wij zijn naar ons bankfiliaal gegaan, om te kijken wat de oorzaak kon zijn. Deze konden ons niet verder helpen en verwezen ons naar het hoofdkantoor, een half uur rijden. Op het hoofdkantoor konden ze in eerste instantie niets voor ons beteken, maar wij gaven niet op en kregen van de manager van het filiaal te horen dat de bank zich het recht voorbehoud een hoog bedrag 3 dagen lang vast te houden om te verifiëren of het wel correct is. Toen wij vroegen of dit in de algemene voorwaarden stond (waar we natuurlijk voor getekend hebben bij het openen van de rekening) hebben wij daar geen antwoord op gekregen en men was zelfs niet bereid ons de algemene voorwaarden te laten zien. Het zou een onderlinge afspraak zijn waar alle banken zich aan houden.

De manager heeft het, na veel aandringen, uiteindelijk zelf geverifieerd (wat met 1 telefoontje gebeurd was) en verzekerde ons van het feit dat wij vanaf dat moment een 10de van het totaalbedrag tot onze beschikking hadden. Eenmaal buiten probeerden wij te pinnen en er kwam niets uit het laatje (wat is dan die verzekering van meneer "de manager"?). Het was inmiddels sluitingstijd, maar meneer heeft er toch voor gezorgd dat wij dat gedeelte van het totaal contant van de bank kregen.

Met (bijna) alle respect, maar geen enkel mens wil met 1.000,00 gulden op zak lopen.

Dit zijn niet de enige "kleine" incidentjes waar wij mee te maken hebben gehad m.b.t. de Rabobank Den Haag e.o. Contant geld opnemen, "per ongeluk" driedubbel kosten voor pinpas, verkeerde rekeningen zichtbaar op Internet, noem maar op.

Wij zijn afhankelijk van snelle transacties en op ieder moment op de hoogte kunnen zijn van ons saldo, aangezien we een startende onderneming hebben, zonder leningen of krediet en we anders klanten kunnen kwijtraken. De Rabobank vertelt ons dat we via hen die snelle transacties kunnen doen en ieder moment een up-to-date saldo kunnen opvragen. Gedeeltelijk klopt dit, maar dat zij dan ongevraagd en onrechtmatig ons geld langer vasthouden of door onzorgvuldigheid ons geen toegang meer kunnen verlenen tot internetbankieren of de Rabofoon, is niet meer acceptabel.

Een beetje bureaucratie is tot daaraan toe, maar dit is direct benadelen van de kleine ondernemer en particulier op een onrechtmatige wijze.



Ingezonden persbericht