Numico NV

21 januari 2002

Persbericht

Voorlopige informatie omzet 2001

Jaaromzet 2001 Koninklijke Numico stijgt met 14 % Jaarwinst blijft op niveau van 2000

Koninklijke Numico boekt over het afgelopen jaar een omzetgroei van 14% en een totale omzet van Euro 4,339 miljard (voortgezette activiteiten). De te verwachten jaarwinst blijft, zoals eerder uitgesproken, op het niveau van het voorgaande jaar ( Euro 376 miljoen).

Belangrijke financiële gegevens

* Omzet vierde kwartaal stijgt met 1% tot Euro 1.076 miljoen.
* Omzetgroei 2001 (voortgezette activiteiten) stijgt met 14% naar Euro 4.339 miljoen (2000: Euro 3.807 miljoen).
* 5% autonome omzetgroei 2001.

* Te verwachten nettowinst (voor amortisatie) 2001 op niveau vorig jaar (2000: Euro 376 miljoen).

* Desinvestering Nutricia Dairy & Drinks Group afgerond november 2001

Voorlopige omzetontwikkeling
De omzet van Numico steeg in het vierde kwartaal met 1% tot Euro
1.076 miljoen (2000: Euro 1.063 miljoen). Dit brengt de totale omzet voor het hele jaar op Euro 4.339 miljoen (2000: Euro 3.807 miljoen), een groei van 14% ten opzichte van vorig jaar. De autonome groei bedraagt 5%.
De omzetten in zuigelingenvoeding en klinische voeding vertonen opnieuw goede groeicijfers. De omzet van de voedingssupplementensector in de Verenigde Staten groeide met 18% inclusief acquisities. De autonome groei in de Verenigde Staten steeg niet.

Voorlopige omzet per regio
Omzet per regio*
( Euro miljoen) 4e kwartaal 2001 % wijziging kwartaal 1-4 2001 % wijziging
Noord-Europa 168 10 624 9
Centraal-Europa 69 4 252 3
Zuid-Europa 86 8 331 10
Oost-Europa 64 33 216 20
Noord-Amerika 586 (7) 2.560 18
Azië-Afrika-Midden- en Zuid-Amerika 103 16 356 8 Totaal 1.076 1 4.339 14

* voorlopige netto omzet voortgezette activiteiten
Verenigde Staten
De Amerikaanse markt van enkelvoudige vitaminen en kruiden heeft nog steeds te kampen met een teruggang. Met een groei van 18% in vergelijking met het jaar 2000 kwam de omzet, inclusief acquisities, uit op Euro 2.560 miljoen. In algemene zin heeft de omzet in de VS zich niet geheel hersteld van de terugval na 11 september. Verkopen in het vierde kwartaal lagen met Euro 586 miljoen 7% lager ten opzichte van dezelfde periode in 2000. Nieuwe en verbeterde producten, met name afslankproducten, leverden een bijdrage van US $ 200 miljoen aan de Amerikaanse jaaromzet.

GNC
De GNC omzet steeg in het vierde kwartaal met 3% naar US$ 322 miljoen, een jaaromzet op van US$ 1.428 miljoen. Dit is een stijging van 2%.
De zogenaamde 'systemwide retailomzet' steeg met 3,5% naar US$ 401 miljoen (systemwide retailomzet is de totale omzet van eigen GNC winkels, franchise winkels, Rite-Aid shops-in-the shop en Drugstore.com aan de consument).
Dit brengt de systemwide retailomzet in 2001 op US$ 1.751 miljoen, een stijging van 5,5%. De identieke winkelomzetgroei in de Verenigde Staten steeg in het vierde kwartaal met 0,6% en in het gehele jaar met 1,7%.
De omzet van de franchise winkels in de Verenigde Staten steeg in het vierde kwartaal met 3,8% en over geheel 2001 met 3,4%. De identieke winkelomzetgroei wereldwijd (systemwide) groeide met 2,2% in het vierde kwartaal en 2,9% in het gehele jaar.

Rexall Sundown
De omzet van Rexall Sundown daalde in het vierde kwartaal met 23% naar US$ 116 miljoen. De totale omzet in 2001 bedroeg US$ 526 miljoen. Rexall Sundown bleef matig presteren door de teruggang in het vitaminen en kruiden segment, waarin Rexall Sundown een belangrijke speler is. De onderneming wordt nu geherstructureerd door de nieuwe CEO, de heer Ralph Denisco.

Unicity
De omzet van Unicity in het vierde kwartaal bedroeg US$ 79 miljoen een stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar. De totale omzet in 2001 bedroeg US$ 306 miljoen, een daling van 9% op vergelijkbare basis. De omzetdaling was voorzien doordat de activiteiten van Rexall Showcase en Enrich zijn gecombineerd.
De integratie van de activiteiten resulteerde in sterke winstgroei een gestructureerd beleid met betrekking tot marktposities.

Europa
De omzet in Europa van voortgezette activiteiten steeg in het vierde kwartaal met 12% tot EUR 387 miljoen (2000: EUR 346 miljoen). De jaaromzet liep op met 9% tot EUR 1.423 miljoen van EUR 1.301 miljoen in 2000.
Alle regio's leverden in het vierde kwartaal een bijdrage in de groei: Noord Europa met 10%, Oost Europa met 33% (ondanks de economische problemen in Turkije) en Zuid Europa met 8%.

Azië, Afrika, Midden- en Zuid-Amerika
In het vierde kwartaal liep de omzet op met 16 % tot Euro 103 miljoen (2000: Euro 88 miljoen). De totale jaaromzet van de groep groeide met 8% naar Euro 356 miljoen (2000: Euro 329 miljoen). De omzet in het vierde kwartaal was uitstekend. Deze stijging zou exclusief negatieve koersinvloeden in landen als Indonesië, Brazilië en Argentinië zelfs 20% zijn geweest.

Voorlopige omzet per productgroep

Productgroep*
( Euro miljoen) 4e kwartaal 2001 % wijziging kwartaal 1-4 2001 % wijziging
Zuigelingenvoeding 274 14 998 9
Klinische enDieetvoedingen 131 11 480 13
Consumentendieet en Sportvoedingen 292 9 1.226 30 Vitaminen en Kruiden 335 (15) 1.471 8
Overige 44 6 164 1
Totale omzet 1.076 1 4.339 14

* voorlopige netto omzet voortgezette activiteiten
Zuigelingenvoeding
In het vierde kwartaal was de omzetgroei uitstekend: 14%. De jaaromzet komt uit op Euro 998 miljoen, een toename van 9%. Alle regio's leveren een bijdrage aan de groei met als uitschieters Indonesië en Zuid- en Oost-Europa. De omzetgroei in Europa wordt aangestuurd door innovatieve producten als Omneo/Conformil en de strategie om het gebruik van zuigelingenvoeding te verlengen met de introductie van het
1-2-3 concept.


Klinische- en Dieetvoedingen
De omzet steeg in het vierde kwartaal met 11% naar Euro 131 miljoen. Over het hele jaar steeg de omzet met 13 % naar Euro 480 miljoen en komt daarmee iets lager uit dan verwacht (2000: Euro 424 miljoen). In Europa groeide de omzet in 2001 met 14% met een sterke bijdrage van Duitsland, de grootste markt voor deze productgroep. Producten voor een betere spijsvertering en ziektespecifieke voedingen blijven sterke pijlers voor de groei van deze productgroep in Europa. In Azië bleef de omzet van klinische- en dieetvoedingen op het niveau van 2000, hoofdzakelijk door een terugval in de omzet van eiwitrijke producten in Taiwan.

Consumentendieet- en Sportvoedingen
Deze productgroep groeide in het vierde kwartaal met 9% naar een omzet van Euro 292 miljoen (2000: Euro 268 miljoen). De jaaromzet komt op Euro 1.226 miljoen, een toename van maar liefst 30% inclusief acquisities (2000: Euro 942 miljoen). Deze categorie blijft sterk groeien zowel bij GNC, Rexall Sundown als Unicity en wordt mede-aangestuurd door snel geaccepteerde nieuwe afslankproducten.

Vitaminen en Kruiden
De resultaten van deze productgroep blijven door de tegenvallende marktomstandigheden zwak, met name in de sector enkelvoudige vitaminen en kruiden. De multivitaminen laten een positieve omzetontwikkeling zien.

De organisatie
In de Executive Board (Hoofddirectie) zijn de verantwoordelijkheden voor de activiteiten in de Verenigde Staten eind 2001 verdeeld, waarbij in aanvulling op het Numico hoofdkantoor in Zoetermeer een corporate Numico kantoor in Boca Raton (Florida) wordt opgezet, waarin functies als personeelszaken, juridische zaken, financiën & consolidatie en IT voor de Verenigde Staten worden gecentraliseerd.

De taken binnen de Executive Board met betrekking tot Europa zijn opnieuw verdeeld. Gezien de hoge prioriteit voor de introductie van supplementen en sportvoedingen en het sterke groeipotentieel in het gebruik van populaire klinische voedingen en dieetproducten is besloten om de heer A.H. Eenink hiermee te belasten voor de regio's Europa en de groep Azië, Midden- en Zuid Amerika.

Verwachtingen 2001
Numico bevestigt de verwachting dat de nettowinst van 2001 op het niveau zal zijn van de nettowinst van 2000.
Een mogelijke afschrijving van goodwill en merken van Rexall Sundown wordt momenteel besproken met de accountants. Het resultaat zal op 7 maart 2002 bekend worden gemaakt.

Numico benadrukt dat de hierboven gegeven informatie over het vierde kwartaal voorlopig is. De definitieve jaarresultaten inclusief de winst- en verliesrekening, balans en andere financiële gegevens zullen op 7 maart a.s. voorbeurs bekend worden gemaakt.

Zoetermeer, 21 januari 2002