Peugeot Nederland

Peugeot Boxer, een bijzonderheid in z`n segment

De Peugeot Boxer is ontstaan uit de in 1978 gestarte samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en Fiat, en werd in maart 1994 geïntroduceerd. Na 8 succesvolle jaren wordt de auto nu op tal van belangrijke punten gewijzigd: een nieuw uiterlijk, een nieuw interieur, nieuwe motoren en een nog uitgebreidere uitrusting.

Qua vormgeving valt de nieuwe Boxer op door de schuine, in het verlengde van de voorruit doorlopende motorkap, de nieuwe voorbumper en de grotere grille. De gladde koplampglazen met de meervlaks reflectoren, die we al kennen van de personenauto's, zijn het resultaat van een grondige studie naar een betere verlichting.

De zorg die aan de vormgeving van de carrosserie is besteed, is ook in het interieur terug te vinden. Een optimale integratie van zaken als comfort, functionaliteit, ergonomie en een hoog uitrustingsniveau zorgt voor een moderne uitstraling. In het interieur vallen twee elementen direct op:

Ø het nieuwe dashboard met een elektronisch instrumentenpaneel waarin alle informatie met betrekking tot het rijden en het onderhoud van de auto is samengebracht.

Ø de nieuw ontworpen stoelen, met maar liefst vier verschillende afstelmogelijkheden op de bestuurderstoel.

Ø De handige en alom gewaardeerde plaats van de versnellingshendel op het dashboard, bleef uiteraard behouden.
De nieuwe Boxer heeft een uitgebreide standaarduitrusting met o.a. centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór, elektrische spiegels en een bestuurdersairbag die nog verder kan worden aangevuld met allerlei opties.

De standaard of optionele uitrusting van de Boxer beschikt over een aantal wereldprimeurs voor auto's in deze klasse:

Ø Standaard een in hoogte verstelbaar stuurwiel.

Ø Een dodehoekdetector, bestaande uit een microcamera in de linker buitenspiegel die de dode hoek, het gedeelte tussen het blikveld van de bestuurder en het zicht dat de buitenspiegel biedt, in de gaten houdt. Als een medeweggebruiker aanstalten maakt om in te halen, gaat er een verklikkerlampje op het instrumentenpaneel branden, als de bestuurder van de Boxer dan de linker richtingaanwijzer aanzet om naar links te gaan, klinkt er bovendien een geluidssignaal.

Ø De parkeerhulp. Net als bij de 607 is de parkeerhulp enorm handig bij het achteruitrijden overdag en 's nachts. Door het vaak beperkte zicht naar achteren, inherent aan de vorm van de bestelwagen, komt dit systeem bij de nieuwe Boxer optimaal tot z'n recht.

Ø Keuze uit vier verschillende communicatiesystemen die allerlei informatie verschaffen en communicatie met de buitenwereld mogelijk maken; systemen die tot dusver alleen in personenauto's in de topklasse te vinden waren.

Het onderstel werd op veel punten aangepast en verstevigd vanwege het brede aanbod van stuk voor stuk sterke en zuinige motoren. Naast een 2.0 liter benzinemotor van 80 kW (110 pk) zijn er drie moderne HDi-dieselmotoren:

Ø een 2.0 liter met een vermogen van 62 kW (85 pk) en een maximaal koppel van 192 Nm bij 1900 omw. die de krachtige basis onder de diesels vormt

Ø een 2.2 liter met een vermogen van 74 kW (102 pk) en een koppel van 235 Nm bij 1900 omw.

Ø een 2.8 liter, de top van het gamma, met een vermogen van 93,5 kW (127 pk) en een maximum koppel van 300 Nm bij 1.800 omw/min.

Voor de nieuwe Boxer zijn twee handgeschakelde 5-versnellingsbakken beschikbaar, afhankelijk van het motorkoppel dat overgebracht moet worden. Op een later tijdstip wordt op de Boxer 2.8 HDi een autoadaptieve 4-traps automaat (ZF 4HP20) met sequentiële bediening ("Tiptronic System Porsche") als optie leverbaar.

Net als zijn voorganger is de nieuwe Peugeot Boxer er in tal van uitvoeringen om optimaal te kunnen voldoen aan de wensen van de klant: 4 verschillende wielbases, 3 verschillende hoogtes en met een laadvolume van 7,5 tot 14 m3. Daarmee kan een brede markt worden bediend. Deze auto valt in het K2-segment (nuttig laadvermogen van 900 tot 1.400 kg en laadvolumes van 6 tot 9 m3) en in het K3-segment (meer dan 1.400 kg en meer dan 9 m3, zonder het maximum G.V.W. van 3,5 ton te overschrijden).
Tot nu toe werden er bijna 314.000 Boxers gebouwd in de Italiaanse fabriek van SEVEL in Val di Sangro (I) en kreeg de Boxer de reputatie van een auto met een royale, nuttige laadruimte in combinatie met een groot comfort en een uitstekende afwerking van de cabine.

De nieuwe Boxer is met name bestemd voor het lichte transport (tot 3.500 kg G.V.W.) en valt in het K2/K3-segment. Beide segmenten samen vormen 90% van de totale Europese verkoop van lichte bedrijfswagens (559.500 registraties in 2000, waarvan 33.500 Boxers, een marktaandeel van 6%).

De nieuwe Boxer is leverbaar vanaf EUR 14.050,- exclusief BTW als benzineversie. De 2.0 HDi is leverbaar vanaf EUR 15.150,- exclusief BTW.

Utrecht, januari 2002