AstraZeneca Pharmaceuticals selecteert Ariba Enterprise Sourcing

Hoofddorp, 22 januari 2002- AstraZeneca, één van s werelds grootste farmaceutische bedrijven, heeft Ariba gekozen voor het stroomlijnen van haar inkoopprocessen. AstraZeneca gaat in de US gebruikmaken van Ariba Enterprise Sourcing om het on line sourcing-proces te standaardiseren en te verbeteren. Met Ariba Enterprise Sourcing kunnen de inkopers van AstraZeneca het gehele sourcing-proces automatiseren, inclusief het lokaliseren van leveranciers, het genereren van offerteaanvragen en het onderhandelen over contractvoorwaarden.

Met Ariba Enterprise Sourcing hebben we volledig inzicht in ons sourcing-proces , zegt Dave Mordia, Vice-President of Purchasing Services van AstraZeneca. De oplossing van Ariba helpt ons om de kosten te reduceren van de producten en diensten die gesourced worden. Wij kunnen de efficiëntie van ons inkoopproces verbeteren en betere sourcing- en aankoopbeslissingen nemen voor onze interne aandeelhouders.

David Rudnitsky, Vice-President Energy & Process Manufacturing Sales van Ariba: Door het inzetten van Ariba Enterprise Sourcing kan AstraZeneca de sourcing- activiteiten in het gehele bedrijf stroomlijnen. Dit kan een zeer positieve impact hebben op het bedrijfsresultaat. Wij zullen AstraZeneca ondersteunen bij de realisatie van hun doelstelling om gedurende een lange periode kosten te besparen. Daarbij maken wij gebruik van onze ervaring in de farmaceutische industrie en de beschikbare spend management oplossingen.

AstraZeneca heeft Accenture geselecteerd om de Ariba Enterprise Sourcing-oplossing te implementeren. De implementatie duurt twaalf weken, waarbij in de initiële roll-out drie pilot events zijn inbegrepen. Deze drie pilots zorgen ervoor dat de sourcing-oplossing volledig wordt afgestemd op de wensen en behoeften van AstraZeneca.

Ariba Spend Management in de farmaceutische industrie

Negen van de top 10 farmaceutische bedrijven vertrouwen op de Ariba Spend Management-oplossingen om het sourcing- en inkoopproces te automatiseren en te stroomlijnen. Van het analyseren van de uitgaven en het onderhandelen over contractvoorwaarden tot en met het kiezen van leveranciers en het uitvoeren van betalingen.

Met de Ariba Spend Management-oplossing kunnen farmaceutische inkopers de aankopen door de gehele organisatie heen coördineren. Hierdoor kan gezamenlijk worden ingekocht en kunnen lagere prijzen worden bedongen. Tevens zorgt de transparantie van het systeem ervoor dat trends sneller worden herkend en het verloop van uitgaven beter kan worden gevolgd, waardoor nauwkeuriger voorspellingen kunnen worden gedaan. Automatische notificaties bij het bereiken of overschrijden van een maximumbudget, zorgen ervoor dat voor het management direct inzichtelijk is hoeveel er is gekocht. Dit is een kritisch aspect als het gaat om het verbeteren van spend management door de gehele organisatie. Immers, het management kan hierdoor de uitgaven beter beheersen. Besparingen die hiermee worden gerealiseerd, kunnen worden geïnvesteerd in meer strategische activiteiten, zoals onderzoek naar nieuwe samenstellingen of medische instrumenten, het afhandelen van vereisten van internationale wet- en regelgeving, of het in de markt zetten van nieuwe producten.

The Toro Company

Naast AstraZeneca heeft ook het Amerikaanse The Toro Company gekozen voor de Enterprise Spend Management-oplossingen van Ariba. The Toro Company gaat gebruikmaken van de Ariba Buyer eProcurement-oplossing voor het gehele inkoopproces: van aanvraagformulier tot en met betaling. Zo kan de inkoopefficiëntie worden verhoogd, kunnen kosten worden verminderd en interne procedures worden verbeterd. The Toro Company is wereldwijd leverancier van onderhouds- en decoratieproducten voor buitenshuis, alsmede voor irrigatiesystemen.

Over AstraZeneca

AstraZenaca, een toonaangevend internationaal bedrijf in de farmaceutische branche, is betrokken in onderzoek naar, en in de ontwikkeling, productie en marketing van ethische farmaceutische producten, en levert tevens diensten op het gebied van gezondheid. AstraZeneca levert geneesmiddelen en verricht onderzoek op de volgende therapeutische gebieden: oncologie, maag- en darmstelsel, centraal zenuwstelsel, ademhalingswegen en hart en vaten. AstraZeneca is één van de top 5 farmaceutische bedrijven in de wereld, met verkoopcijfers van 15,8 miljard dollar. In Amerika heeft AstraZeneca een omzet van 8 miljard dollar en zijn er meer dan 10.000 werknemers voor het bedrijf werkzaam.