Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

webMethods maakt financiële resultaten over derde kwartaal bekend

Licentie-inkomsten nemen met 40 % toe ten opzichte van vorige kwartaal; totale omzet neemt met 21 % toe

Amsterdam - 29 januari 2002 - webMethods (Nasdaq: WEBM), de toonaangevende leverancier van integratiesoftware, heeft de financiële resultaten bekendgemaakt van het derde kwartaal van boekjaar 2002, dat eindigde op 31 december 2001.

De totale omzet bedroeg $49,1 miljoen, een stijging van 21 % ten opzichte van het vorige kwartaal. De inkomsten uit softwarelicenties bedroegen het afgelopen kwartaal $30,4 miljoen, een stijging van 40 % ten opzichte van het vorige kwartaal. Het nettoverlies over het derde kwartaal van boekjaar 2002, exclusief kosten in verband met vergoedingen in aandelen, goodwill en afschrijvingen, bedroeg $2,6 miljoen ($0,05 per aandeel), een verbetering van 68 % ten opzichte van het nettoverlies over het vorige kwartaal, dat $8,1 miljoen ($0,16 per aandeel) bedroeg, exclusief reorganisatiekosten en afschrijvingen. Inclusief de kosten in verband met vergoedingen in aandelen, goodwill en afschrijvingen bedroeg webMethods' nettoverlies over het derde kwartaal van boekjaar 2002 $13,9 miljoen ($0,28 per aandeel).

"webMethods' toewijding aan het succesvol maken van onze klanten en het leveren van toonaangevende oplossingen stelde ons in staat om een beter kwartaal te draaien dan verwacht", aldus Phillip Merrick, bestuursvoorzitter en CEO van webMethods. "Door aan te tonen hoe onze integratieoplossingen daadwerkelijk van waarde zijn voor onze klanten, konden we ons bedrijf en onze producten differentiëren en ons marktaandeel aanmerkelijk vergroten. Nu de economie begint te verbeteren, zal webMethods' financiële positie en technologisch leiderschap ons in staat stellen om te profiteren van de solide vraag naar ondernemingsbrede integratieoplossingen."

"In kalenderjaar 2001 hebben we onze totale omzet met 27 % vergroot ten opzichte van kalenderjaar 2000, ondanks de economische recessie in de Verenigde Staten", zegt Mary Dridi, CFO van webMethods. "Het afgelopen kwartaal is onze omzet met 21 % gestegen, terwijl onze uitgaven slechts met 4 % zijn gestegen dankzij onze voortdurende kostenbeheersing. Bovendien is onze balans nog steeds erg sterk, met een bedrag van meer dan $210 miljoen aan liquide middelen."

Kwartaalnieuws

Groeiend marktaandeel:
Gedurende het kwartaal won webMethods belangrijke orders van bedrijven uit de hele wereld. Dankzij 50 nieuwe klanten, die een dwarsdoorsnede vormen van bedrijven uit alle geografische regio's, groeide webMethods' marktaandeel aanmerkelijk. Belangrijke nieuwe en vervolgorders die in het afgelopen kwartaal werden geboekt, waren onder meer afkomstig van de volgende bedrijven: 7-Eleven, Airgas, Baker Hughes Incorporated, The Black and Decker Corporation, Canfor Corporation, Charter Communications, Commonwealth Bank of Australia, Dade Behring, Dell, FirstEnergy Corp., Hitachi America, HP Hood, Idaho Power, Insurance Corporation of British Columbia, Kaman Corp., Lucent Technologies, Mitsubishi Corporation, N.V. Steel 24-7, Office Depot, Osaka Sanso Kogyo, Potash Corporation of Saskatchewan, Queensland Rail, Shell Canada, Staples, ST Assembly Test Services, Synnex Information Technologies, The Trane Company, Time Warner Telecom, VeriSign en WorldWide Retail Exchange.

Daarnaast blijft het bedrijf zich richten op de openbare sector. Met nieuwe opdrachten van onder meer het Amerikaanse Department of Navy, bedient webMethods nu meer dan 50 overheidsinstanties.

Klanten in productie:
In het afgelopen kwartaal namen talloze klanten integratieoplossingen in gebruik op basis van het webMethods-integratieplatform. Klanten die dit kwartaal hun implementaties afrondden zijn onder meer: Bank of America, Kingston Technology, Lubrizol, Marathon Ashland Petroleum, Motorola, NEC Electronics, PerkinElmer Optoelectronics, Rohm and Haas en Sun Microsystems.

Partnerovereenkomsten:
Het afgelopen kwartaal tekende webMethods nieuwe partnerovereenkomsten of breidde het bedrijf bestaande partnerovereenkomsten uit met AMS, Andersen en BroadVision. Die relaties zorgden dit kwartaal voor verschillende grote opdrachten. De relatie tussen webMethods en I2 wierp ook zijn vruchten af, met verscheidene gezamenlijke klanten die dit kwartaal tekenden.

Webservices:
webMethods introduceerde het eerste en enige product voor de installatie, integratie en het beheer van webservices in ondernemingen. Met de komst van versie 4.6 van het webMethods-integratieplatform biedt webMethods het fundament voor het inzetten en beheren van webservices die veilig en naadloos geïntegreerd zijn in end-to-end bedrijfsprocessen.

Over webMethods

webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevend leverancier van integratiesoftware. Het integratieplatform van webMethods stelt klanten in staat om een meetbaar rendement op hun investering te behalen, door bedrijfsprocessen, enterprise- en legacy-toepassingen, databases en werkstromen te koppelen. Die koppeling kan zowel binnen de onderneming worden gerealiseerd als daarbuiten, met andere bedrijven. Met het integratieplatform van webMethods kunnen klanten kosten verminderen, nieuwe bronnen van inkomsten genereren, de banden met hun klanten verstevigen, de efficiëntie van de distributieketen verbeteren en de interne zakelijke processen stroomlijnen.

webMethods is in 1996 opgericht en heeft haar hoofdkantoor in Fairfax, Virginia. Het bedrijf heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Europa, Azië en de Pacific. webMethods bedient wereldwijd meer dan 750 klanten, waaronder wereldwijde top 2000-bedrijven zoals Citibank, Dell, Eastman Chemical, The Ford Motor Company, Grainger en Motorola. Strategische partners van webMethods zijn onder andere Accenture, AMS, BMC, Broadvision, Cap Gemini Ernst & Young, Deloitte Consulting, EDS, Hewlett-Packard, i2 Technologies, J.D. Edwards, KPMG Consulting, Microsoft, Oracle, SAP AG en Siebel Systems. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.webmethods.com.

Contactpersonen:

Jill Latta
webMethods
+31 (0)20 491 97 37
jlatta@webmethods.com

Annemieke van Herk
Footprint Marketing
+31 (0)20 417 71 77
annemieke@footprint.nl