Rijksuniversiteit Groningen

Promotie

Logboek co-assistent evalueert praktijkervaring

Wat er van een arts aan het einde van de opleiding wordt verwacht op het gebied van kennis, vaardigheden en attitude staat precies beschreven in het zogeheten Raamplan 1994. "Kwalitatief goede onderwijsfaciliteiten zijn daarvoor natuurlijk een voorwaarde", zegt onderwijskundige Helga Raghoebar-Krieger, "Een belangrijk onderdeel van de opleiding tot basisarts is kennis over verschillende ziektebeelden. Maar het kennisniveau van de studenten is afhankelijk van de mogelijkheden die zij tijdens de opleiding krijgen om ervaring op te doen bij patiënten die aan deze ziekten lijden." De promovenda ontwikkelde een 'logboek' dat in kaart brengt of studenten tijdens hun co-schappen voldoende mogelijkheden krijgen voor patiëntencontact en tevens of zij daar ook goed gebruik van maken. "Het is daarmee een instrument geworden om de kwaliteit van het onderwijs te meten en in kaart te brengen of de eindtermen van het Raamplan worden gehaald", aldus Raghoebar-Krieger. Ze verrichtte haar onderzoek onder studenten die hun co-assistentschappen Interne Geneeskunde liepen in het Academisch Ziekenhuis Groningen. "Het blijkt dat niet alle eisen uit het Raamplan worden gehaald. Daarentegen zijn er ook aspecten waar de studenten wel aandacht aan besteden, terwijl dit niet in het Raamplan staat", zegt de onderzoekster, "Mijns inziens zou daarom de afstemming tussen co-schappen en Raamplan verbeterd moeten worden."

Het logboek dat Raghoebar-Krieger als evaluatie-instrument ontwierp, brengt de leerervaringen met 231 ziektebeelden in kaart. Dit aantal is geclusterd en vervolgens zijn 67 ziektebeelden genoemd die essentieel zijn om te leren, en 65 'optionele'. Het blijkt dat zo'n logboek -ook wel Register genoemd- de meest accurate informatie oplevert als de student het dagelijks en onder supervisie van de begeleider invult. Studenten blijken niet alle ziektebeelden in te vullen die wel op de afdeling beschikbaar zijn, wat betekent dat zij de mogelijkheden niet optimaal benutten. Meer supervisie en feedback kan dit oplossen "Een voorwaarde dat de co-assistent de belangrijkste ziektebeelden te zien krijgt, is het 'aanbod' op de afdeling Interne Geneeskunde van het ziekenhuis", zegt de promovendus, "Uit een registratie in het AZG blijkt dat het aanbod voldoende is, mits de student zowel bij een algemene afdeling Interne Geneeskunde als ook bij een specialistische onderafdeling gaat werken, zoals Oncologie of Longziekten." /ImK

Helga Raghoebar-Krieger (Paramaribo, Suriname, 1964) studeerde onderwijskunde in Groningen. Ze verrichtte haar promotieonderzoek bij het onderwijsinstituut van de medische faculteit van de RUG, waaraan zij ook na haar promotie verbonden blijft.

Datum en tijd

woensdag 30 januari 2002, 14.15 uur

Promovenda

mw. H.M.J. Raghoebar-Krieger, tel. (050)363 31 05, fax (050)363 38 65, e-mail: h.m.j.raghoebar-krieger@med.rug.nl (werk)

Proefschrift

The objectives-based logbook: A tool for evaluation of medical education

Promotor

prof.dr. D.Th. Sleijfer

Faculteit

medische wetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen