Ingezonden persbericht

Rotterdam, 30 januari 2002

Sociale veiligheid door plaatsing van tourniquets op de Beneluxlijn

RET en het partnership EDS/Cubic hebben een contract gesloten voor de levering en onderhoud van een innovatief toegangssysteem van tourniquets op alle stations van de Beneluxlijn. Na een Europese aanbesteding heeft de RET voor deze combinatie gekozen. Door het creëren van een veiliger omgeving op de stations wordt de reiziger in de toekomst nog beter bediend.

De Beneluxlijn is de meest recente uitbreiding op het Rotterdamse metronetwerk die dit jaar in gebruikt genomen gaat worden. In 19 minuten kan

de reiziger van Spijkenisse naar Schiedam- Centrum. Hier kan dan worden overgestapt op de trein, stads- en streekbussen en TramPlus, lijn 1. Door de aanlegvan de Beneluxlijn krijgt het zuidwestelijke deel van de regio een snelle openbaarvervoersverbinding.
Het toegangsysteem bestaat uit een serie van tourniquets die de reiziger met strippenkaart of abonnement toegang geeft tot het station. Door het plaatsen van deze poortjes kan de RET eenvoudig relevante informatie over het gebruik van het openbaar vervoer verkrijgen en de klant in de toekomst van nog betere service voorzien.
Algemeen Directeur RET Ronald Clayden: "Met de aanleg van de Beneluxlijn is een nieuwe fase aangebroken in het openbaar vervoer. Wij zijn blij in deze ontwikkeling voorop te kunnen lopen, om zo onze klanten zo snel mogelijk te kunnen laten profiteren van de nieuwe mogelijkheden van veiligheid en gemak in het openbaar vervoer."
Directeur Commercie RET Trix van Bennekom: "Bij de beslissing voor een partnership met EDS/Cubic hebben we voor een bundeling van internationale expertise en ervaringen gekozen om de best mogelijke, in de praktijk bewezen oplossing voor onze passagiers te waarborgen."
Met dit systeem heeft RET de primeur in Nederland en maakt daarmee als eerste de stap naar een veiliger, gesloten openbaarvervoersysteem. RET neemt hierbij het reeds bewezen voorbeeld van de in Londen, New York en Washington, D.C. gebruikte systemen over.
Tevens is RET met dit toegangssysteem optimaal voorbereid voor aansluiting op de toekomstige invoering van een geavanceerd, elektronisch, landelijk vervoerbewijs voor het openbaar vervoer met behulp van een zogenaamd chipkaart-systeem.

Over RET
De RET is een moderne onderneming en heeft oog voor de veranderende behoeften en eisen aan het huidige en toekomstige openbaar vervoer. De reiziger staat daarbij centraal. Het gaat daarbij dagelijks om ruim 600.000 reizigers, die veilig en snel naar hun bestemming worden gebracht. Sociale veiligheid is een onderwerp dat de laatste tijd steeds belangrijker wordt. Om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren moeten de mensen zich veiliger voelen in metro, bus en tram. Een veilige en gecontroleerde toegang van metrostations met tourniquets en toegangssystemen bij tram en bus is daarom onmisbaar. Evenals een landelijke chipkaart om van deze systemen gebruik te kunnen maken.
Met de plaatsing van tourniquets op de stations van de Beneluxlijn is een eerste stap gezet voor het realiseren van veilig en gemakkelijk reizen in de Rotterdamse regio.
Voor nadere informatie over de RET, de tourniquets en de chipkaart kunt u de RET bezoeken op www.ret.rotterdam.nl.
Over Cubic
Cubic Corporation is opgericht in 1951 en heeft zich steeds gericht op ontwikkeling, bouw en wereldwijde levering van elektronische systemen. Haar hoofdkantoor staat in San Diego, VS. Cubic Corporation is de moedermaatschappij van twee business units: de Transportation Systems Group en de Defense Systems Group met productiefaciliteiten op verschillende plaatsen in de VS. Momenteel werken er totaal zo'n 3.700 medewerkers voor het bedrijf.
De Transportation Systems Group ontwerpt en fabriceert automatische systemen voor Fare Collection. Dit is het geheel van systemen die zorgen voor de betaling voor het reizen met openbaar vervoer, inclusief de toegangscontrole, verwerking van de betalingen enzovoorts. Cubic Corporation is hierin wereldwijde marktleider.
Klanten van Cubic zijn onder meer: London Underground, Connex, First Group, C2C, en de steden Washington, D.C., New York, Chicago, Singapore, Sydney, Hong Kong and Bangkok.

Over EDS

EDS is sinds 1978 actief in de Nederlandse markt. Wereldwijd is EDS al 40 jaar een toonaangevend IT-dienstverlener. EDS speelt wereldwijd een belangrijke rol in de transport- en vervoerssector. Zo is de firma 's werelds grootste luchtvaart automatiseerder en verzorgt zij voor de Nederlandse Spoorwegen de rijwegautomatisering en een aantal andere vitale ICT-taken. Het bedrijf is actief op het gebied van management consultancy, electronic commerce, business process management, systeembeheer en
-ontwikkeling en product lifecycle management. EDS stelt zich ten doel informatietechnologie voor haar klanten in te zetten ter verbetering van hun bedrijfsprocessen en concurrentiepostitie in de digitale economie. In 2000 realiseerde de onderneming een omzet van $19,2 miljard.

EDS en A.T. Kearney (management consultancy) zijn actief in 58 landen en partner voor 's werelds meest vooraanstaande bedrijven en overheden. In Nederland is EDS gevestigd in Capelle a/d IJssel, Leidschendam, Spijkenisse, Maarssen, Utrecht, Arnhem, Sittard en Leeuwarden. Tot haar Nederlandse klanten behoren onder andere AEGON, de NS, DSM, Rijkswaterstaat, NUON en de RET.

Voor meer informatie kunt u EDS bezoeken op internet: www.eds.com of op www.eds.nl .

printversie inclusief afbeelding: >

Met vriendelijke groeten / best regards

Alex van den Hoff
PR-Manager

EDS
Postbus 320
2900 AH Capelle a/d IJssel
Tel. 0181-502336
Fax. 0181-502112
Mob. 0650-636941
E-mail: alex.vandenhoff@eds.com