Gemeente Amsterdam


Uitvoering plan van aanpak Sociale Dienst op schema

Uitvoering plan van aanpak Sociale Dienst op schema

Uit de eerste driemaandelijkse rapportage (oktober t/m december 2001) over de uitvoering van het Plan van Aanpak van de Sociale Dienst Amsterdam blijkt dat de realisatie volgens plan verloopt. De rapportage bevat een uitgebreide beschrijving van de voortgang en aanpak van alle projecten over de afgelopen drie maanden en een beschrijving van de resultaten van onderzoek dat is gehouden onder bezoekers (cliënten) van de MegaBanenMarkt.

MegaBanenMarkt
In de rapportage wordt ook het project MegaBanenMarkt (MBM) behandeld. Hier worden de bijstandscliënten op een locatie in contact gebracht met vacatures en werkgevers en - indien nodig - met reïntegratiebedrijven, scholings- en trainingsinstanties, kinderopvang, schuldhulpverlening en sociaal-medische keuringen. Omdat de MBM op 12 november 2001 is gestart met het ontvangen van cliënten, beslaat deze rapportage een periode van vijf operationele weken. In de eerste weken was de opkomst bij de MBM lager dan verwacht. De opkomst bedroeg in het vierde kwartaal 3372 cliënten en het opkomstpercentage van de cliënten met een verplichte oproep was 53. Besloten is om de het aantal cliënten dat per dag wordt uitgenodigd te verhogen van 160 cliënten per dag in de eerste weken tot 350 cliënten per dag in december. Op dit moment - januari 2002 - is dat opgelopen naar 500 cliënten per dag en is de opkomst 56%. Uit een eerste onderzoek onder klanten van de MBM is gebleken dat 90% tevreden is over de behandeling.

Heronderzoeken en beëindigingonderzoeken
Door de stringente aanwijzing van het ministerie van Sociale Zaken heeft de afgelopen periode de prioriteit bij de heronderzoeken 2001 gelegen. Deze heronderzoeken moesten voor 31 december zijn weggewerkt. Van deze 34.771 heronderzoeken is 99,7% afgehandeld. In het eerste kwartaal was al 32% (17.000) van de 53.000 dossiers gescreend en geschoond. Bij de beëindigingonderzoeken is door de regiokantoren 39% (2500) van de 6500 dossiers weggewerkt.

Belastingsignalen
Eind september is gestart met het project Belastingsignalen. Doel van dit project is het wegwerken van de achterstand in de verwerking van ruim 100.000 belastingsignalen over de jaren 1997, 1998 en 1999. In het project zijn drie hoofdfasen te onderscheiden: de voorbereiding, het opvragen en verwerken van de looninformaties en het uitvoeren van de onderzoeken. Bij de te onderzoeken cliënten horen ruim 96.000 belastingsignalen verspreid over 13.000 werkgevers. Bij alle 13.000 werkgevers zijn looninformaties opgevraagd. Zodra die binnen zijn en dossiers van cliënten compleet zijn, kan worden gestart met het uitvoeren van de onderzoeken. Het project Belastingsignalen heeft enigszins vertraging opgelopen, omdat o.a. het aanleveren van looninformatie door werkgevers moeizamer verloopt dan was ingeschat.

Lisa Neves Gonçalves


© gemeente Amsterdam - 30-01-2002