Gemeente Amsterdam

Amsterdam investeert fors in integriteitsbeleid

Met een investering van 1,2 miljoen euro per jaar en een sterke intensivering van de activiteiten van het Bureau Integriteit krijgt het voorkomen en bestrijden van fraude en integriteitschendingen een flinke impuls. Het college heeft ingestemd met het planmatig aanpakken van preventie, bewustwording en disciplinaire afhandeling van fraude in de gemeentelijke organisatie. Op donderdag 24 januari presenteerden wethouder G.D. Dales en J. Steenbrink, hoofd Bureau Integriteit van de gemeente, de plannen waardoor het bureau de komende de jaren hèt expertisecentrum op het gebied van integriteit voor bestuur en management moet worden.

Integriteit = mentaliteit
Onder het motto 'Eigen verantwoordelijkheid waar dat kan, naleving van regels en controle waar nodig' richt het Bureau Integriteit zich vooral op preventie en bewustwording. Zo worden onder meer 'integriteitaudits' gehouden en worden (nieuwe) medewerkers gescreend. Daarnaast wordt doorgegaan op de met het project 'Correct... of corrupt?' ingeslagen weg. De rapportages over de naleving van de door de gemeentelijke diensten en bedrijven gestarte maatregelen worden voortgezet. Een integriteitaudit is binnen de overheid een nieuwe vorm van preventieve doorlichting door onafhankelijke deskundigen. Gekeken wordt wat er goed gaat en wat er beter kan op het terrein van integriteitrisico's en maatregelen.

Naleving regels
Amsterdam heeft sinds januari 2001 een gemeentelijke gedragscode voor ambtenaren en voor het college van B&W. Via informatie en trainingen wordt de gedragscode uitgedragen en worden medewerkers met dilemma's vertrouwd gemaakt. De nieuwe gemeenteraad stelt binnen een jaar een eigen gedragscode op. De ambtseed wordt fasegewijs ingevoerd. Nieuwe medewerkers zijn verplicht de ambtseed af te leggen; zittende medewerkers worden gestimuleerd dit te doen. Uitzendkrachten leggen een geheimhoudingsverklaring af. Het Bureau Integriteit verzamelt als registratiepunt alle informatie over integriteitschendingen binnen de gemeentelijke organisatie. Meldingen zijn niet meer vrijwillig, directeuren worden verplicht zaken bij het Registratiepunt te melden en advies te vragen over de op te leggen straf. Hiervoor heeft het bureau arbeidsjuristen in dienst.

Disciplinaire afhandeling
Het bureau zorgt voor een eenduidig optreden binnen alle onderdelen en voor een consequente en strakke lijn bij disciplinaire afhandeling van fraude en corruptie. "Die lijn zal harder zijn dan men tot nu toe gewend was. De eenheid in beleid zal tot uitdrukking komen in een gelijke strafmaat voor schendingen bij alle onderdelen van de gemeente", aldus wethouder Dales. Het rechercheonderzoek wordt de komende jaren steeds minder uitbesteed aan externe bureaus: rechercheurs van het Bureau Integriteit verrichten de interne onderzoeken zelf. De komende twee jaar wordt gebouwd aan het opzetten van een eigen gemeentelijke bedrijfsrecherche. Met politie en justitie wordt regelmatig overlegd en zijn afspraken gemaakt over informatie-uitwisseling, taakafbakening en prioriteitstelling van ambtelijke en bestuurlijke integriteit.

Monitoring en beleidsontwikkeling
Om verantwoord prioriteiten te kunnen stellen en effectiviteit van het integriteitbeleid te meten, vindt met wetenschappelijke ondersteuning van prof. H. van de Bunt van de vakgroep Criminologie van de Vrije Universiteit analyse plaats van trends in de ontwikkelingen. Een Commissie Integriteit o.l.v. de burgemeester bewaakt vanuit de bestuurlijke en ambtelijke top het integriteitbeleid en bespreekt bijzondere gevallen, trends en beelden. Het Plan van Aanpak wordt op 7 februari a.s. behandeld in de raadscommissie.

Marga Kuperus


© gemeente Amsterdam - 30-01-2002