Partij van de Arbeid

PvdA wil sterkere regierol Amsterdam in regio

Op een bijeenkomst in Artis pleitte de Amsterdamse PvdA-lijsttrekker Rob Oudkerk op dinsdag 29 januari voor een stevigere regierol van Amsterdam in de regio. Dat is nodig om de kansen die de Amsterdamse regio biedt te kunnen grijpen en de problemen met een regionaal karakter het hoofd te bieden. Alleen kan Amsterdam het niet en andere gemeenten kunnen niet zonder de stad.

Oudkerk waarschuwde, op de bijeenkomst waar ook lokale politici uit Zaanstad, Haarlemmermeer, Haarlem, Velsen en Amstelveen aanwezig waren, dat meer invloed ook meer verantwoordelijkheid betekent. In de komende periode wil hij dat Amsterdam een betrouwbare partner is voor burgers, bedrijven en andere gemeenten in de regio, die efficiënt problemen aanpakt. Meer verantwoordelijkheid betekent ook geld en mensen beschikbaar stellen. Maar de omliggende gemeenten moeten ook meer investeren in de regio. Zij profiteren immers fors mee van de economie in en rond Amsterdam en het hoge culturele- en voorzieningenniveau in de stad.

PvdA-gemeenteraadskandidaat Thijs Reuten stelde eerder deze maand al voor dat problemen daar moeten worden aangepakt waar dat het beste kan. Dus geen gestechel over bevoegdheden met de provincie bijvoorbeeld. Amsterdam moet inspelen op de nieuwe wet die eraan komt en zorgen dat taken die direct aan de regio worden overgedragen van meet af aan goed worden uitgevoerd. Ook opperde de PvdA'er dat de Amsterdamse gemeenteraad ooit zou kunnen uitgroeien tot een metropolitan council voor de hele regio, die nu geen democratische gekozen bestuur kent. De direct gekozen raad wordt dan, net als in veel andere grote Europese steden, een raad voor de regio met vergaande bevoegdheden op het gebied van bijvoorbeeld verkeer, vervoer, milieu en volkshuisvesting. Al in de komende periode zal de gemeenteraad in Amsterdam meer een regierol gaan vervullen, vanwege de komst van het stadsdeel binnenstad.

Oudkerk memoreerde dinsdag verder dat het PvdA-voorstel om te komen tot een regionale vervoersautoriteit voortvarend moet worden opgepakt. In Frankrijk heeft zo'n regionale vervoersautoriteit belangrijke successen geboekt als het gaat om publiek-private samenwerking van niet-vrijblijvende aard, bijvoorbeeld met een versement du transport ,een baatbelasting voor een bepaald regionaal project die aan alle grotere bedrijven wordt opgelegd en waar iedereen voordeel heeft van de investering. Er moet snel bekeken worden of zo'n autoriteit met stevige bevoegdheden ook past binnen de nieuwe regels voor regionale samenwerking.

Voor meer informatie of voor het opvragen van de bijdrage van Thijs Reuten aan het symposium over regionale samenwerking op 17 januari 2002 kunt u contact opnemen met Rob Kemmeren (020-5522748) of Thijs Reuten (06-22925455 / thijsreuten@hotmail.com)