ASSOCIATED WEAVERS INTERNATIONAL N.V.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN OP 30 NOVEMBER 2001

DUIDELIJKE KENTERING VAN DE RESULTATEN

Ronse, 30 januari 2002

Associated Weavers International, een toonaangevend producent van getuft en geweven tapijt genoteerd op Euronext Brussel, is er dankzij een sterke tweede jaarhelft in geslaagd de verliezen, opgelopen gedurende de eerste jaarhelft, te milderen en op jaarbasis een vooruitgang te boeken in vergelijking met de resultaten van het vorige boekjaar.

Het nettoverlies liep terug tot 3,64 mio Euro in vergelijking met 3,87 mio Euro tijdens het vorige boekjaar.

De evolutie van de bedrijfswinst en EBITDA, van respectievelijk 5,28 en 8,63 mio Euro in boekjaar 2000 tot 6,59 en 12,17 mio Euro in boekjaar 2001 tonen nog duidelijker de kentering in de resultaten.

De belangrijkste niet-courante elementen (totaal 1,66 mio Euro) die het nettoresultaat van 2001 beïnvloeden zijn waardevermindering op eigen aandelen (0,76 mio Euro), herstructureringskosten (0,68 mio Euro) en bijkomende voorzieningen voor Maribel terugbetalingen (0,28 mio Euro). In het boekjaar 2000 betrof het belangrijkste niet-courante element een waardevermindering op eigen aandelen van 1,41 mio Euro.

De verbetering van de resultaten werd volledig gerealiseerd gedurende het tweede semester.

De kentering in de resultaten is vooral te wijten aan :
* de positieve bijdrage tot de geconsolideerde resultaten van de nieuwe franse dochter Balsan;
* de verdere groei en rendabiliteitstijging van de afdeling geweven tapijt;
* de eerste vruchten van de herstructurering en van de verbeteringsinitiatieven binnen de tuftactiviteiten in België en Tjechië;
* de aangehouden strategie tot upgrading van de productmix en verhoging van de marges, in de hand gewerkt door een licht dalende tendens in de grondstof-prijzen gedurende de tweede jaarhelft. De omzet van Balsan en de omzetgroei van de afdeling geweven tapijt compenseren ruimschoots een lichte daling van de traditionele tufting-activiteit (excl. Balsan). Deze daling werd veroorzaakt door een dalende vraag gekoppeld aan een verlies aan volume tengevolge van de gevoerde prijspolitiek in het lagere marktsegment. Globaal steeg de omzet van de groep met 16,6 %. Bij een gelijke consolidatieperimeter (excl. Balsan) bleef de omzet nagenoeg onveranderd.

In de afdeling getuft tapijt steeg de omzet met 15 % bij een volumestijging van

4,6 %. De volledige omzetgroei staat op naam van Balsan. Het hoogwaardiger karakter van de producten verkocht door Balsan (voornamelijk contractsegment) zorgt voor een sterke stijging van de gemiddelde verkoopprijs per m2. Ook voor de traditionele tuftactiviteit steeg de gemiddelde verkoopprijs per m2 met 7 % tengevolge van de aangehouden strategie ter verbetering van de productmix.

In de afdeling geweven tapijt steeg de omzet met 24 % bij een volumestijging van

20 %. Deze groei werd volledig autonoom gerealiseerd, ondersteund door een investeringsprogramma.

Tuftafdeling

Marktevolutie

De vraag naar getuft tapijt kende in 2001 een verdere daling met naar schatting 5 à 8% in de meeste West Europese markten. De reeds jaren aanhoudende algemeen dalende tendens in de vraag naar kamerbreed tapijt in West-Europa werd gedurende 2001 verder benadrukt door de algemene economische groeivertraging. In de meeste markten is evenwel voor het eerst de tendens naar betere producten duidelijk zichtbaar zodat de globale vraag in waarde minder daalde.

Exportmarkten buiten West-Europa (voornamelijk Centraal- en Oost-Europa ) kenden een beperkte groei.

De capaciteitsafbouw doorgevoerd door een aantal grotere spelers (waaronder AW) en het verdwijnen van een aantal kleinere spelers zijn nog onvoldoende om het globale capaciteitsoverschot op de markt te doen verdwijnen. De marktomstandigheden en vooruitzichten blijven bijgevolg moeilijk.

Globaal genomen kenden de grondstoffenprijzen een licht dalende tendens gedurende 2001.

Deze daling werd evenwel gedeeltelijk gecompenseerd door een prijsstijging voor bepaalde veredelingsactiviteiten van basisgrondstoffen.

Het marktsegment voor professioneel gebruik (contractmarkt) bleef nagenoeg stabiel.

Consequent verder bouwen

De tuftdivisie van AWI bleef gedurende 2001 consequent en in versneld tempo haar strategie verderzetten :


- doorgedreven inspanningen op commercieel niveau en qua productontwikkeling om
de marktpositie te versterken;


- penetratie in de contractmarkt en een algemene upgrading van de productmix;

- verhoging van de efficiëntie in zowel de productie als administratie.
Ongeveer één derde van het totale productengamma werd gedurende 2001 vernieuwd wat AW's collectie meer dan ooit up-to-date en toonaangevend maakt.

Via de acquisitie van Balsan verwierf de groep een belangrijke positie in de contract-markt in Frankrijk en het industrieel apparaat (o.a. Millitron printlijn en lijn voor de productie van tapijttegels) om de contractmarkt optimaal te voorzien. Gedurende 2001 kon Balsan haar positie in Frankrijk volledig terugwinnen . In de volgende jaren moet Balsan het platform zijn voor de groep om ook in andere landen een sterke positie in de contractmarkt uit te bouwen.

Intern werd de organisatiestructuur hertekend wat de werkbaarheid en stuurbaarheid van de organisatie heeft verhoogd.

De productie werd structureel gerationaliseerd door de omvorming van de fabriek in Tsjechië tot een afwerkingseenheid voor geconfectioneerd tapijt (lopers en afgepaste tapijten) en de concentratie van alle productieactiviteiten van bedrukt tapijt in de fabriek te Ronse. Deze operatie ging gepaard met een vermindering van de productiecapaciteit van de groep in het lagere productengamma. Daarnaast werd gewerkt aan de verwezenlijking van synergiëen op zowel productie- als commercieel vlak tussen de traditionele AW-tuft activiteit en het nieuwe Balsan.

Inspanningen voor de verbetering van kritische bedrijfsprocessen leidde tot een betere klantenservice en leverbetrouwbaarheid bij gecontroleerde voorraadniveaus.

Door de geleverde inspanningen heeft de tuftdivisie haar rendabiliteit gedurende 2001 reeds kunnen verbeteren. Bovenal is evenwel de basis gelegd voor een verdere rendabiliteitsstijging in de toekomst.

Evolutie per markt

(% in 2000)

Verenigd Koninkrijk

Ondanks een lichte daling van de marktvraag (3 à 5%) slaagde AW erin zowel haar verkopen in omzet als volume met respectievelijk 5% en 4% te laten stijgen. De stijging geldt voor alle verkoopskanalen (retail-groepen, groot- en kleinhandelaars) en is toe te schrijven aan de nadrukkelijke aanwezigheid van AW in het VK en de aangehouden commerciële investeringen. De verkoop van Balsan-producten in het VK bleef voorlopig beperkt, maar vormt een belangrijke groeipool voor de toekomst.

Met een gemiddelde koers van het pond van 1,64 Euro in 2000 en 1,61 Euro in 2001 was de invloed van de koers van de Pond vrij neutraal.

Duitsland

De versnelde doorgezette strategie tot verbetering van de productmix kwam vooral in Duitsland tot uiting.

De verkochte volumes daalden met 19%, terwijl de omzet daalde met 8%. Deze evolutie is toe te schrijven aan :


- de algemene evolutie van de Duitse markt (naar schatting - 10%);

- de overgang van een volume- en prijsgedreven verkoopsstrategie naar een marge-
gedreven strategie ondersteund door betere service en productontwikkeling.

De verkoop van Balsan-producten daarentegen had een beperkte positieve invloed op zowel volumes en omzet.

Frankrijk

Door de overname van Balsan heeft AW zijn positie in Frankrijk aanzienlijk versterkt. De door Balsan in Frankrijk gegeneerde volumes en omzetten lagen in de lijn van de verwachtingen. Het door de groep in Frankrijk gerealiseerde volume verdrievoudigde terwijl de omzet bijna vervijfvoudigde.

Rest van Europa (excl. Oost-Europa)

De kleinere landen toonden een gemengd beeld. Door de stevige positie van Balsan in de Benelux versterkt de groep haar marktaandeel op de lokale markt. In Scandinavië was er een lichte terugval. De financieel-economische crisis zorgde in Turkije voor een sterke terugval. Deze crisis veroorzaakte evenwel geen directe financiële verliezen voor de Groep.

Oost-Europa en Rusland

De omzet en volumes in de Oost-Europese en Russische markt stegen met respectievelijk 29% en 19%. De productmix blijft er schraal maar ook daar worden inspanningen geleverd om binnen het vraagprofiel van de lokale markten een upgrading van de productmix te verwezenlijken.

Rest van de Wereld

De omzet in volumes in de Rest van de Wereld (vooral Midden- en Verre Oosten) lopen terug met respectievelijk 4% en 18%. De algemene vraag in deze landen werd als zwak ervaren.

Weefafdeling (Prado)

De totale vraag in West-Europa naar geweven tapijt nam in 2001 toe met naar schatting 7 à 8%.

De weefafdeling van AW, beter bekend onder de merknaam Prado Rugs realiseerde een omzetstijging van 24%, bij een volumestijging van 20 %.

In lijn met de marktevolutie steeg het aandeel van hoogwaardige polyproptapijten licht ten koste van de wollen tapijten. De gemiddelde verkoopprijs per vierkante meter steeg evenwel voor beide types.

Prado kende een heel sterke eerste jaarhelft. Een sterke collectie, productkwaliteit en aangehouden commerciële inspanningen vormen de voornaamste verklaring.

Het laatste kwartaal werd de groei van Prado getemperd door moeilijker marktomstandigheden tengevolge van de gebeurtenissen van 11 september : een plotse daling van de vraag in de VS en een verhoogde margedruk op Europese markten tengevolge van het vrijkomen van productiecapaciteiten voorheen ingezet voor verkopen aan de VS.

De groei en de rentabiliteitsstijging van de weefafdeling werden ondersteund door een investeringsprogramma, dat de capaciteit en productiviteit inzake weven en afwerking verhoogde.

Investeringen en financiering

Tijdens het boekjaar werden voor Euro mio 22,93 mio Euro investeringen doorgevoerd. 17,85 mio Euro heeft betrekking op de acquisitie van de activa van Balsan waarvan een groot gedeelte verband houdt met een sale en lease-back operatie die door Balsan SA werd doorgevoerd net na de overname in het kader van de financiering.

De verdere financieringen van de acquisitie van Balsan gebeurde via een kapitaal-verhoging van AWI (voor 2,97 mio Euro) en bijkomende bankkredieten ten belope van 0,99 mio Euro.

In de weefafdeling werden investeringen doorgevoerd voor een bedrag van 2,3 mio Euro. Door de investeringen werd de capaciteit van de afwerkingsafdeling verhoogd en werden enkele weefgetouwen vervangen met een netto-verhoging van de weefcapaciteit als gevolg.

De investeringen in de bestaande tuft-activiteiten bleven beperkt tot 2,70 mio Euro. De geïnstalleerde capaciteit voldoet ruimschoots aan de marktvraag.

Tijdens de tweede jaarhelft werden de gesprekken m.b.t. de aanpassing van de financiering van de groep afgerond. Deze resulteerden in akkoorden omtrent de vervanging van een belangrijk deel van de korte termijnschulden (ongeveer 25 mio Euro) door het invoeren van factoringfinanciering. Ten dien einde werd een multinationaal factoringakkoord afgesloten met Fortis Commercial Finance. Daarnaast werden de lange termijnschulden herschikt. Deze voorzien nu in gelijke gespreide terugbetalingen over een periode van 4 jaar. De invloed van deze nieuwe financiering zal slechts volledig tot uiting komen in de balansen vanaf eind eerste kwartaal 2002.

Vooruitzichten

De resultaten voor het boekjaar 2001 betekenen voor de groep opnieuw een jaar met verlies. De groep wist evenwel steeds positieve cash-flows te realiseren. De tijdens het boekjaar doorgevoerde aanpassingen hebben de financiering van de groep weer volledig in lijn gebracht met de toekomstvooruitzichten. Wat deze laatste betreft is de groep ervan overtuigd, dat gedurende het boekjaar 2002 weer kan worden aangeknoopt met nettowinstcijfers. Voor de eerste jaarhelft wordt een beperkt verlies verwacht dat tijdens de traditionele sterkere tweede jaarhelft kan worden omgebogen in een globale netto-winst.

De tuftafdeling is dankzij de geleverde inspanningen rendabeler, slagvaardiger en beter gepositionneerd . De resultaten van de tweede jaarhelft en de verdere invloed van de doorgevoerde maatregelen sterken de overtuiging dat onder vergelijkbare economische omstandigheden in 2002 een belangrijke rendabiliteitsstijging kan worden verwezenlijkt.

Voor de weefafdeling wordt 2002 in de eerste plaats een jaar van consolidatie en het rendabiliseren van de gerealiseerde groei.

De jaarrekeningen afgesloten op 30 november 2001 werden door de commissaris, de burgerlijke vennootschap Arthur Andersen Bedrijfsrevisoren, vertegenwoordigd door de Heer Gino Desmet, onderzocht. De commissaris heeft bevestigd dat zijn controlewerkzaamheden, die ten gronde zijn afgewerkt, geen betekenisvolle correctie hebben aan het licht gebracht die in de boekhoudkundige informatie,opgenomen in het communiqué, zou moeten doorgevoerd worden.

Dividenden

De Raad van Bestuur zal de Algemene Vergadering van aandeelhouders voorstellen om geen dividend uit te keren voor het boekjaar 2001.

Financiële agenda

Beschikbaarheid van het jaarverslag 2001 18 maart 2002

Gewone Algemene Vergadering 2 april 2002
Bekendmaking van het halfjaarlijkse resultaten 2001 28 juni 2002

Gelieve u voor meer informatie te wenden tot :

Henri Van Dierdonck of Dries Bossuyt
Managing Director Financial Director
Tel: 055/230.216 Tel. 055/230.390
http:/www.associatedweavers.net