Gemeente Amersfoort

Amersfoort verbetert toeristisch imago

datum: 29 januari 2002

Amersfoort heeft bezoekers van de stad veel te bieden, maar dat aanbod is te weinig bekend. Daarom heeft de gemeente een toeristisch promotieplan op laten stellen. In 2002 verbeteren organisaties van winkeliers, horeca, toerisme en cultuur de samenwerking op het terrein van toeristische promotie in een gezamenlijke campagne. Burgemeester en wethouders willen hiervoor ¤ 136.200,- (f 300.000,-) beschikbaar stellen.

De fraaie historische binnenstad met goed onderhouden middeleeuwse monumenten en gezellige winkelstraatjes, opzienbarende wijken met moderne architectuur van internationale allure, Dierenpark Amersfoort, musea, veel buitenfestivals en evenementen en dat alles centraal gelegen in Nederland in een prachtige groene omgeving. Kortom in Amersfoort is veel te beleven, maar dat weet lang niet iedereen. 'Dat moet dus beter bekend worden gemaakt in het land' vonden de toeristische, culturele, horeca- en winkeliersorganisaties tijdens themabijeenkomsten. Die werden gehouden voor de totstandkoming van de kadernota Buitenkans, waarin het toeristisch-recreatief beleid van de gemeente voor de komende jaren staat beschreven. Tijdens die bijeenkomsten werd ook uitgesproken, dat er meer samenwerking moet komen. Aanbieding van (meerdaagse) arrangementen en gezamenlijke promotie leidt tot een betere benutting van het toeristisch-recreatief aanbod. De organisaties noemden het ontbreken van een organisatie/persoon die de kar trekt als belangrijke reden voor het gebrek aan samenwerking en afstemming. Het ontbreken van een goede toeristische profilering vonden de organisaties een moeilijk punt bij gezamenlijke toeristische promotie. Op grond van deze reacties heeft de gemeente het Utrechts Bureau voor Toerisme (UBT) opdracht gegeven om een Toeristisch Promotieplan op te stellen.

Het Toeristisch Promotieplan is een goede leidraad voor toeristische stadspromotie. Daarbij wordt gestreefd naar een aanpak waar Amersfoortse organisaties en het bedrijfsleven achter staan en mee aan de slag willen. Het plan geeft voorbeelden, maar het is mogelijk dat samenwerkende partijen voor andere acties kiezen. Samenwerking is een belangrijk instrument voor toeristische stadspromotie. Om die samenwerking van de grond te krijgen en te structureren wil het college in de startfase de kosten van een projectleider betalen en zorgen voor uitvoeringsbudget voor een campagne in 2002. De projectleider zal met de betrokken organisaties 'werkende weg' aan de hand van concrete promotionele acties de samenwerking bevorderen.

'Aantrekkelijk Amersfoort' is de slogan voor de promotionele activiteiten. Het bewijs van deze slogan is in 2001 geleverd door een onderzoek van Nyfer, waaruit Amersfoort als de aantrekkelijkste stad naar voren kwam. Om ervaring op te doen met overkoepelende toeristische promotie wordt in 2002 een campagne uitgevoerd onder de noemer 'Aantrekkelijk Amersfoort'. Deze campagne zal aansluiten op het speerpunt voor stadspromotie voor 2002: het promoten van winkelen in Amersfoort. Winkelen in Amersfoort kan nog aantrekkelijker worden, als dit wordt gecombineerd met het toeristisch aanbod. Een ander onderdeel van de campagne is het in de markt zetten van nieuwe arrangementen en ervaring opdoen met een boekings- en afhandelingssysteem. Daarnaast wordt onderzocht of en hoe een klankbordgroep voor toerisme en recreatie kan bijdragen aan onderlinge afstemming en bundeling van krachten. Zo'n klankbordgroep kan onder meer reageren op de opzet en resultaten van de campagne, nieuwe onderwerpen voor toeristische stadspromotie ontwikkelen en concrete samenwerkingsprojecten vormgeven.
Op basis van een evaluatie van de campagne 'Aantrekkelijk Amersfoort' worden in overleg met de betrokken partijen vervolgstappen voor 2003 vastgesteld.