Gemeente Zwijndrecht

Themamiddag taal in kader
van onderwijsachterstandenbeleid

Woensdag 30 januari 2002 heeft een zeer geslaagde bijeenkomst plaatsgevonden tussen de leerkrachten van de onderbouw, peuterspeelzaal leidsters en leidsters van de kinderdagverblijven op de basisschool de Notenbalk.

Deze middag is georganiseerd in het kader van onderwijsachterstandenbeleid van de gemeente Zwijndrecht. Het onderwijsachterstandenbeleid is in 1998 van start gegaan. Hiermee heeft de landelijke overheid haar verantwoordelijkheid ten aanzien van de verbetering van onderwijskansen van kinderen uit achterstandsgroepen overgedragen aan de gemeenten. Het project overdrachtsprotocol peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf basisschool is één van de succesvolle projecten welke in deze periode gerealiseerd is. Momenteel wordt in nauw overleg met het veld hard gewerkt aan de voorbereidingen voor het opzetten van een nieuw GOA plan voor de periode

2002 -2006

De leidsters van de peuterspeelzalen en de kinderdagverblijven zijn het afgelopen jaar van start gegaan met het werken met een overdrachtsformulier en een terugkoppelingsformulier van de peuterspeelzaal/ kinderopvang naar de basisschool. Bij alle basisscholen en het merendeel van de peuterspeelzaal en kinderopvang wordt op dit moment gewerkt met een overdrachtsprotocol.

Dit protocol dient ervoor het kind zo goed mogelijk te volgen in zijn ontwikkeling waardoor de aansluiting van de peuterspeelzaal en kinderopvang op het primair onderwijs beter zal verlopen. Dit is één van de projecten die in het kader van het gemeentelijk achterstandenbeleid wordt gerealiseerd. De kinderen die zich minder snel ontwikkelen kunnen in een vroeg stadium begeleid worden. In het protocol is afgesproken regelmatig themabijeenkomsten te organiseren om dit allemaal goed te kunnen begeleiden.

Deze bijeenkomsten hebben als doel een stukje inhoudelijke verdieping en daarnaast een verbetering van de onderlinge contacten tussen de peuterspeelzaal/ kinderopvang leid(st)ers en de leerkrachten van de basisschool. Het thema taal is één van de belangrijkste categorieën van het overdrachtsformulier. Alle basisscholen en nagenoeg alle kinderdagverblijven en peuterspeelzalen werken inmiddels met het overdrachtsformulier.

Verloop workshops
Ruim 70 leerkrachten en leidsters waren aanwezig om zich te verdiepen in het thema taal. Dit gebeurde door een drietal direct op de praktijk gerichte interessante workshops. Zo was er een workshop poppenspel waarin het poppentheater Maranco liet zien wat je met verschillende poppen kunt doen en hoe je met eenvoudige middelen een leuke pop kunt maken. In een handomdraai werd een kinderparapluutje en een oranje doek omgetoverd tot een echte Maxima pop. Op een speelse manier kunnen kinderen dus bezig zijn met taal en allerlei begrippen aanleren. In de workshop Kleutertje luister kwam een voorlees- en spelprogramma voor peuters en kleuters, hun ouders en de leerkracht aan bod. Dit programma heeft als doel kleuters en peuters te stimuleren om veel te lezen en te spelen. De onderwijsbegeleidingsdienst gaf de workshop krabbelen, babbelen, schrijven en lezen voor peuters en kleuters. In deze workshop werd ingegaan op achtergronden van ontluikende geletterdheid. Deelnemers konden in groepjes actief praktische mogelijkheden verkennen.

De deelnemers waren enthousiast over de gegeven workshops, het belang om op verschillende manieren te werken aan taalontwikkeling werd met deze middag nog eens extra onderstreept. Daarnaast was men in de gelegenheid de onderlinge contacten tussen leidsters en de leerkrachten te verbeteren. De conclusie van de dag was dan ook: `hier hebben we echt iets aan en kunnen we direct in onze klas en de peutergroep de praktijk brengen'. Ook in het nieuwe gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid blijft verdere ondersteuning van de werkgroep overdrachtsprotocol gewenst. Het organiseren van dergelijke themamiddagen moet dan ook zeker een vervolg krijgen!