Gemeente Alphen aan den Rijn


De reconstructie van de President Kennedylaan

Vorig jaar heeft de gemeenteraad besloten tot reconstructie van de President Kennedylaan vanaf het kruispunt Oranje Nassausingel tot en met het kruispunt Edelsteensingel. Door de reconstructie verbetert de kwaliteit van de weg, komen er meer rijbanen voor autos en fietsen en neemt de verkeersveiligheid toe. De President Kennedylaan is een belangrijke verkeersontsluitingsweg binnen Alphen aan den Rijn en de werkzaamheden hebben dan ook gevolgen voor veel inwoners die dagelijks gebruik maken van deze weg. De werkzaamheden worden in fasen uitgevoerd. Daardoor blijft de weg open voor het doorgaande fiets- en autoverkeer en voetgangers. De reconstructie zal in het voorjaar van 2004 definitief zijn afgerond.

Wat is een reconstructie?
De huidige weg heeft nu een breedte van 19 meter met één rijbaan in beide richtingen. Dit wordt veranderd in een weg met een breedte van 36 meter met twee rijbanen in beide richtingen, een brede middenberm, aan beide zijden vrij liggende fietspaden in twee richtingen en voetpaden (zie plaatje wegprofiel). Tevens worden er vier rijen nieuwe bomen geplaatst. Daarnaast wordt een faunapassage (een buis onder de weg door) aangebracht waarmee een ecologische verbinding ontstaat tussen de Zegerplas en Nieuwe Sloot.

Voorbereidende werkzaamheden
De ondergrond naast en onder de huidige weg is te zacht om een weg op aan te leggen. Daarom wordt over de gehele breedte (36 meter) zowel op het nieuwe weggedeelte als op het bestaande weggedeelte zand aangebracht. Dit zand zorgt ervoor dat de ondergrond wordt verstevigd. Zo vormt het een goede basis voor de nieuw aan te leggen weg. Om in de toekomst de kans op het scheuren of zakken van de weg zo minimaal mogelijk te maken, is het noodzakelijk meer zand aan te brengen dan de hoogte van de weg. Dit proces noemt men "zetting". Normaal gesproken duurt het meerdere jaren voordat de ondergrond, met deze methode, stevig genoeg is om er een weg op aan te brengen. De aannemerscombinatie Heijmans/van Herk/Boskalis heeft op de zeer strenge eisen van de gemeente een nieuwe technische werkwijze ingediend. Hierdoor wordt het proces van zetting versneld gerealiseerd, namelijk na zes tot negen maanden.

Wat gaat de aannemer doen?
De techniek die de aannemer toepast zorgt ervoor dat er een vacuüm optreedt in een aangebracht drainagesysteem, waardoor de slappe grondlagen op grote diepte versneld verstevigen. Aan de oostzijde van de weg is op 21 januari 2002 een machine aangevoerd die de verticale drains de grond inbrengt. De verticale drains worden in een rij als een scherm naast elkaar aangebracht en aan de bovenkant met elkaar verbonden door een horizontale verzameldrain. Door middel van een pomp wordt het grondwater opgepompt en afgevoerd en ontstaat vacuüm in het systeem. Na de oostzijde worden dezelfde werkzaamheden uitgevoerd aan de westzijde en tenslotte op de plaats van de bestaande rijweg. Met het aanbrengen van de drainage is men per zijde circa vier weken bezig. Daarna zal het zand worden afgedekt met grond om te voorkomen dat het wegwaait. De voorbereidende werkzaamheden duren tot medio april 2002. Vanaf mei krijgen het zand en de ondergrond de tijd om zich te verstevigen. Deze periode duurt naar verwachting tot begin 2003. Daarna kan worden begonnen met de werkzaamheden voor de definitieve inrichting van de President Kennedylaan.

Bereikbaarheid
Doordat de werkzaamheden in fasen worden uitgevoerd, zal de bestaande rijweg zo lang mogelijk in gebruik blijven. Na het aanbrengen van de drainage aan de oostzijde wordt aan deze zijde begonnen met het aanbrengen van een tijdelijke rijweg op het pas aangebrachte zand. Deze nieuwe rijweg zal medio april 2002 in gebruik worden genomen en is noodzakelijk om ook het gedeelte van de bestaande rijweg te kunnen belasten met zand. De tijdelijke rijweg krijgt één rijbaan met twee rijstroken (één in beide richtingen). Er wordt nog bekeken of deze tijdelijke weg tot 2004 in gebruik kan blijven. De kruispunten Oranje Nassausingel en Edelsteensingel worden eveneens tijdelijk aangepast. Hierdoor worden veilige aansluitingen verkregen met de tijdelijke rijweg op de President Kennedylaan.

Afsluiting van de Sportlaan voor autos
Vanuit technisch en verkeerskundig oogpunt is het niet mogelijk om de aansluiting van de Sportlaan op de President Kennedylaan, voor het autoverkeer, in stand te houden. Daarom is de aansluiting Sportlaan vanaf maandag 21 januari 2002 afgesloten. De afsluiting geldt voor nagenoeg de gehele duur van het werk tot 2004. De sportverenigingen in het sportpark De Bijlen, de Oosterbegraafplaats, het Zuiderstrand, het bowlingcentrum, de moskee en Wet n Wild zijn met de auto bereikbaar via De Bijlen. De omleidingroutes worden met borden aangegeven.

Fietsers en voetgangers
De fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van het nieuwe tijdelijke fiets- en voetpad dat aan de westzijde wordt aangelegd. Het fietspad kan in twee richtingen worden bereden. Ter hoogte van de Sportlaan wordt er voor de fietsers en voetgangers een oversteek gemaakt, voorzien van verkeerslichten. Het nieuwe tijdelijke fiets- en voetpad wordt zodanig aangelegd dat het voor de gehele duur van het werk dienst doet.

Openbaar vervoer en hulpdiensten
Het openbaar vervoer en de hulpdiensten kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik blijven maken van de President Kennedylaan. De bushaltes nabij de Sportlaan worden voor de gehele duur van het werk opgeheven. In de nieuwe situatie komen de haltes op nagenoeg dezelfde plaats terug.

Snelheidsbeperkingen
Tijdens het gehele werk geldt op dit deel van de President Kennedylaan een snelheidsbeperking van 30 km per uur en een inhaalverbod. Deze beperkingen zijn zowel voor de veiligheid van alle weggebruikers als voor de veiligheid van de werknemers van de aannemer. U wordt dringend verzocht u aan de beperkingen te houden, ook al wordt er niet gewerkt aan de weg!

Verkeershinder op de President Kennedylaan Vanwege het omleggen van een rioolleiding, die van de rioolwaterzuivering komt, is het nood-zakelijk dat de President Kennedylaan tijdelijk gedeeltelijk wordt versmald. Als het weer het toelaat vinden de werkzaamheden in de week van 11 februari a.s. plaats. Naar verwachting starten de werkzaamheden op dinsdag 12 februari a.s. en duren circa 4 dagen. Tijdens deze werkzaamheden rijden de bussen de gebruikelijke route. Het doorgaande autoverkeer zal, in de vorm van stremming, hinder ondervinden van deze werkzaamheden. U wordt verzocht zo veel als mogelijk een andere route te nemen van en naar uw bestemming. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van het nieuwe fiets- en voetpad. Ook tijdens de fase van de tijdelijke rijweg zal het doorgaande autoverkeer, in de vorm van stremming, hinder ondervinden. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de beperkte opstelruimte nabij de kruispunten Oranje Nassausingel en Edelsteensingel. De bussen rijden over de tijdelijke rijweg de gebruikelijke route.

Planning
Januari tot en met april 2002:

- Het aanbrengen van het zand en het drainagesysteem;
- Het aanbrengen en in gebruik nemen van de tijdelijke rijweg aan de oostzijde;

- Het aanbrengen en in gebruik nemen van het nieuwe tijdelijke fiets- en voetpad aan de westzijde;

Mei 2002 tot eerste kwartaal 2003:

- Het verstevigen van de ondergrond voor de nieuwe weg;
- Vrijwel geen andere werkzaamheden;

2003:

- Het aanbrengen van de definitieve rijweg en de fiets- en voetpaden President Kennedylaan;

Eerste kwartaal 2004:

- De reconstructie van de kruispunten Oranje Nassausingel, Sportlaan en Edelsteensingel.