Gemeente Waalre

INFO-AVOND HERINRICHTING BURG. MOLLAAN

Waalre, 18 februari 2002

- Dit voorjaar start de herinrichting van de Burg. Mollaan. Op dinsdagavond 26 februari aanstaande, 19.30 uur, wordt in de kantine van het gemeentehuis een informatiebijeenkomst gehouden over dit omvangrijke werk. Aan de orde komen: waarom is de herinrichting nodig, wat gaat er precies gebeuren, wanneer vindt één en ander plaats en wie zijn gedurende de uitvoering de aanspreekpunten. Vanzelfsprekend is er ook gelegenheid tot het stellen van vragen.

De bijeenkomst is met name bedoeld voor de aan- en omwonenden van de Burg. Mollaan en de Juliana de Lannoylaan, met inbegrip van ondernemers. Maar ook andere geïnteresseerden zijn welkom.

Aanleiding

Momenteel wordt, juist over de gemeentegrens nabij t bekende NatLab, de Philips High Tech Campus (HTC) gebouwd. Op de HTC gaat een groot aantal mensen werken. Het dagelijkse komen en gaan van deze mensen zal leiden tot een toename van het verkeer op de wegen in de directe omgeving van het complex. Om die reden is het volgende onderzocht:
* wat zijn de verkeersgevolgen van de bouw van de HTC voor de Juliana de Lannoylaan en de Burg. Mollaan (qua verkeersintensiteiten en afwikkeling, inclusief oversteekbaarheid);

* welke maatregelen moeten worden genomen om de groei van het verkeer in goede banen te lei-den.

Uit dit onderzoek is gebleken, dat het aantal autos op de Juliana de Lannoylaan niet zal toenemen, omdat de gemeente Eindhoven de capaciteit van de belangrijkste aan- en afvoerwegen naar de HTC vergroot. Echter, op de Burg. Mollaan zal het verkeer in de spitsperioden toenemen met circa 250 autos per uur.

Maatregelen

Deze - en meer - onderzoeksbevindingen hebben geleid tot een aantal specifieke maatregelen op drie kruispunten van de Burg. Mollaan, die hieronder kort beschreven staan.

In zn algemeenheid kan echter eerst nog worden opgemerkt, dat de aansluitingen van vrijwel alle straten die op de Burg. Mollaan uitkomen, als inrit worden uitgevoerd. De gemeente heeft de herinrichting namelijk aangegrepen om de Burg. Mollaan Duurzaam Veilig in te richten. Door deze aansluitingen als inrit uit te voeren, wordt de overgang van 50 km-weg (Burg. Mollaan) naar 30 km-zone (achterliggende wijk) extra benadrukt.

De specifieke maatregelen op de drie kruispunten zijn:
* de huidige T-splitsing Burg. Mollaan/Primulalaan wordt een rotonde. Rotondes leiden tot een snellere én veiligere doorstroming van het verkeer. Fietsers worden om de rotonde heen geleid via een vrijliggend fietspad. Bovendien worden hier zebrapaden aangelegd, zodat voetgangers veilig kunnen oversteken;
* omdat de Spirealaan de belangrijkste ontsluitingweg van de wijk Voldijn is, wordt op deze kruising nadruk gelegd op het verbeteren van de oversteekbaarheid. Dit geschiedt door de aanleg van middengeleiders op de Burg. Mollaan en versmalling van het dwarsprofiel van de Spirealaan. Ook de aansluiting van Spirealaan op de Burg. Mollaan wordt uitgevoerd als inrit (Duurzaam Veilig);


* vanwege de beperkte ruimte op de kruising Burg. Mollaan/Gestelsestraat is het hier niet mogelijk om maatregelen te nemen zoals op de kruising Burg. Mollaan/Spirealaan. In plaats daarvan wordt de veiligheid van overstekende voetgangers en fietsers hier verbeterd door het kruisingsvlak ver-hoogd aan te leggen, met aan weerszijden oversteekplaatsen voor voetgangers. De noordelijke aansluiting van de Gestelsestraat op de Burg. Mollaan wordt omgebouwd tot een inrit (Duurzaam Veilig). De zuidelijke aansluiting van de Gestelsestraat op de Burg. Mollaan wordt, vanwege haar belangrijke ontsluitingsfunctie voor vrachtverkeer, niet omgebouwd tot inrit..

Zeer stil asfalt
Omvangrijk onderdeel van de herinrichting van de Burg. Mollaan is de vervanging van het asfalt. De kwaliteit van het huidige asfalt is slecht. Daarom wordt de gehele rijbaan opnieuw geasfalteerd. Het gedeelte tussen de Juliana de Lannoylaan en de Campanulalaan wordt in zn geheel vervangen (incl. fundering). Het gedeelte tussen de Campanulalaan en de Eindhovenseweg krijgt een nieuwe toplaag.

Gezien de verwachte toename van het verkeer, is binnen deze vervanging gekeken naar het aspect geluidhinder. Naar aanleiding van zeer goede ervaringen met geluidarm asfalt in onder meer de gemeente Geldrop, is besloten de deklaag van de Burg. Mollaan uit te voeren in zogenaamd Zeer Stil Asfalt. Dit asfalt garandeert een geluidreductie van 4 dB(A) ten opzichte van het gebruikelijk toegepaste asfalt.

Overigens wordt de herinrichting ook aangegrepen om de kwaliteit van het groen langs de Burg. Mollaan te verhogen. Er wordt bestaand groen gerenoveerd en nieuw groen aangelegd.

Kosten en uitvoering

De totale kosten van de herinrichting bedragen e 958.600,-. Door in te springen op subsidiemogelijkheden, nemen andere overheden - zoals het zich nu laat aanzien - circa e 566.000,- van deze kosten voor hun rekening.

De werkzaamheden worden gefaseerd aangepakt. Tijdens de informatie-avond wordt hierover meer informatie verstrekt. De diverse fasen zullen steeds tijdig in De Schakel worden aangekondigd.