Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
Resultaten NS fors achteruit
26 februari 2002
De resultaten van NS zijn in 2001 fors achteruit gegaan. Kwaliteit en
service zijn in 2001 verder teruggelopen. De opbrengsten van het
reizigersvervoer blijven achter bij de verwachting en de kosten - in
verband met de omvangrijke verbeteracties en het op peil brengen van
de beschikbaarheid van het materieel - zijn fors gestegen. Halverwege
het jaar is er voor gekozen om verbeterprojecten die tot snelle
verbetering van de basiskwaliteit leiden voorrang te geven. Die
programmas lopen ook in 2002 door. Naar verwachting zullen de
kwaliteitsinspanningen nog geruime tijd blijven drukken op het
bedrijfsresultaat.
Resultaten
Het bedrijfsresultaat bedraagt in 2001 38 miljoen euro, ten opzichte
van 162 miljoen euro in 2000. Deze daling komt voornamelijk door de
hogere kosten voor inhuur van personeel in verband met de verbetering
van de kwaliteit en service, hogere onderhoudskosten om storingen aan
het materieel te verhelpen, extra kosten in verband met de werving van
personeel en het hoge ziekteverzuim en de hogere heffing op het
gebruik van de spoorweginfrastructuur. Het nettoresultaat (na
belastingen) uit de gewone bedrijfsuitoefening komt uit op 88 miljoen
euro, en is daarmee bijna de helft lager dan in 2000 (156 miljoen
euro). Van het nettoresultaat zal een bedrag van 57 miljoen euro aan
de reserves worden toegevoegd. Het resterende bedrag van 31 miljoen
euro (35%) is beschikbaar als dividend.
In 2001 bedroegen de bedrijfsopbrengsten van de NV Nederlandse
Spoorwegen 2.618 miljoen euro, ruim 3% minder dan in 2000 (2.709
miljoen euro). De bedrijfslasten komen uit op 2.580 miljoen euro,
circa 1% boven het niveau van 2000 (2.547 miljoen euro). De verkoop
van deelnemingen in 2000 buiten beschouwing gelaten, stegen de
bedrijfsopbrengsten met 5,9% en de bedrijfslasten met 15,0%.
Reizigersvervoer
Bij het reizigersvervoer stegen de opbrengsten in 2001 licht: met 62
miljoen euro (4,2%) naar 1.554 miljoen euro (2000: 1.492 miljoen
euro). Sterke kostenstijgingen voor onder meer energie, infraheffing
(37 miljoen euro, 2000: 18 miljoen euro) en vooral kosten voor
verbeteracties, inhuur en werving van personeel hebben hier geleid tot
een bedrijfsresultaat van 1 miljoen euro (2000: 152 miljoen euro).
Het totaal aantal reizigerskilometers in Nederland is met 2% licht
gedaald van 14,7 miljard in 2000 naar 14,4 miljard in 2001. De
vervoersomzet blijft achter bij de verwachtingen voor 2001. Dit houdt
duidelijk verband met de kwaliteit van de dienstverlening en de
effecten van de stakingsdagen.
Het aantal treinen dat op tijd rijdt is voor het tweede
achtereenvolgende jaar gedaald, van 84,7% in 2000 naar 79,9% in 2001.
Op basis van een analyse van de oorzaken werkt NS sinds medio 2001
volgens een verbeterplan.
Knooppuntontwikkeling en -exploitatie
Met beheer en ontwikkeling van stationslocaties en exploitatie van
commerciële voorzieningen op stations is een bedrijfsresultaat behaald
van 38 miljoen euro tegen 71 miljoen euro in 2000. De bedrijfslasten
stegen met 114 miljoen euro naar 397 miljoen euro (2000: 283 miljoen
euro). De bedrijfsopbrengsten stegen van 354 miljoen euro naar 435
miljoen euro. Deze stijging van opbrengsten en bedrijfslasten is mede
het gevolg van de verschuiving van de Tickets & Service activiteiten
van NS Reizigers naar NS Stations. Het aantal verkooppunten op
Nederlandse stations (inclusief automaten) is gestegen naar 1.412
(2000: 1.399)
Afgelopen jaar zijn 13 grote stations verbouwd volgens de nieuwe
formule van maximum service station. De loketten zijn vervangen door
open balies en in de hal en op de perrons zijn servicemedewerkers
aanwezig. In 2001 zijn op de grootste stations, mede in verband met de
komst van de euro, 150 van in totaal 600 nieuwe kaartautomaten voor
enkele reis- en retourkaartjes bijgeplaatst. Vorig jaar zijn de
fietsenstallingen op een zestigtal stations gemoderniseerd.
In 2001 heeft NS Vastgoed 60 miljoen euro geïnvesteerd in de
ontwikkeling van de stationsomgevingen. Die investeringen zullen de
komende jaren blijven stijgen.Het Forum bij station Utrecht Overvecht
is opgeleverd. In 2001 is onder meer gestart met de bouw van het
kantoorcomplex Meander in Zwolle en van kantoorcomplex Eempolis in
Amersfoort.
Bouw
De verkoop van Strukton Groep die eind vorig jaar werd verwacht, is
niet doorgegaan. Het bedrijfsresultaat van de bouwactiviteiten is met
40% gestegen tot 21 miljoen euro.
Arbeidsplaatsen
Enerzijds stijgt het gemiddelde aantal arbeidsplaatsen bij NS als
gevolg van groei bij de kernbedrijven, anderzijds daalt het als gevolg
van de verkoop van enkele deelnemingen in 2000. Per saldo is het
totale aantal arbeidsplaatsen met 567 gedaald naar 22.286. Dit is een
jaargemiddelde van ftes bij de hele onderneming. Bij vergelijking van
de stand eind 2001 met die van eind 2000 is het totale aantal
arbeidsplaatsen bij alleen de kernbedrijven met 1.171 gestegen.
Investeringen
De bruto-investeringen bedragen in 2001 467 miljoen euro tegen 448
miljoen euro in 2000. Deze investeringen hebben met name betrekking op
vervanging en aanpassing van rollend materieel, waaronder
aanbetalingen voor nieuwe dubbeldekkers en 150 gemoderniseerde Duitse
rijtuigen en op de ontwikkeling van onroerend goed.
Vooruitzichten
In 2002 verwacht NS de eerste resultaten te boeken in de verbetering
van de kwaliteit van het reizigersvervoer. Het zal nog geruime tijd
duren voordat die kwaliteit geheel op orde is. Dit wordt mede
beïnvloed door verbeteringen van de railinfrastructuur. Verder vragen
de kwaliteitsverbeteringen de komende jaren nog aanzienlijke
investeringen.
Per 1 januari 2002 zijn de tarieven voor het reizigersvervoer niet
verhoogd. Dit, alsmede de inspanningen om de kwaliteit op orde te
brengen en te verbeteren, blijft drukken op het totale
bedrijfsresultaat. Verdere kostenstijgingen treden op als gevolg van
onder meer een hogere heffing voor het gebruik van het spoor. De
rentebaten komen in 2002 uit op een lager niveau met een
dienovereenkomstig effect op het nettoresultaat.