Ingezonden persbericht

UTRECHT, 26 FEBRUARI 2002

RSI-CENTRUM komt met nieuwe generatie pauzesoftware en ergonomische diensten

SAMENVATTING

Steeds meer bedrijven gebruiken pauzesoftware om beeldschermwerk gezonder te maken. Zo hebben de banken afgesproken dat binnen twee jaar alle beeldschermwerkplekken worden voorzien van dergelijke software. Daarbij is afgesproken dat maximaal 5 uur per dag beeldschermwerk verricht mag worden. Dit is een uur minder dan het huidige wettelijke maximum.

Hoewel zinvol, kent de huidige pauzesoftware ook nadelen. Deze nadelen leiden tot een lagere acceptatiegraad en onverstandig gebruik. Het RSI-Centrum introduceert daarom een innovatieve combinatie van ergonomische diensten en een nieuwe generatie pauzesoftware. De software biedt gebruikers de mogelijkheid vanaf hun werkplek de hulp van RSI-deskundigen in te roepen, stelt pauzes en oefeningen bij aan de hand van feitelijk computergebruik, signaleert vermoeidheid en beginnende klachten, ondersteunt in overleg met RSI-deskundigen persoonlijke reïntegratieschema's en begeleiding op afstand en geeft oefeningen die niet schadelijk zijn.

GRATIS BEGELEIDING GROEP LEDEN PATÏENTENVERENIGING

De diensten en de pauzesoftware draaien binnenkort proef bij een aantal organisaties en zullen in de zomer op de markt komen. Het RSI-Centrum biedt in het kader van internationale RSI-dag op 28 februari een groep van 8 leden van de RSI-patiëntenvereniging gratis de software en begeleiding aan.

BESTAANDE PAUZESOFTWARE

Gebruikers worden, althans dat is de bedoeling, door het gebruik van pauzesoftware aangezet tot het houden van voldoende pauzes tijdens het werken met computers. Vaak doet dergelijke software ook suggesties voor een actieve invulling van pauzes, met als doel het verkleinen van de kans op RSI. In een onderzoek uit december 2000, uitgevoerd door het RSI-Centrum, kwam echter aan het licht dat:

a.. door fouten bij de introductie de acceptatiegraad van pauzesoftware laag is;
b.. dergelijke software geen rekening houdt met actuele belasting, vermoeidheid en klachten;
c.. de begeleiding van gebruikers (zowel met als zonder klachten) te wensen overlaat;
d.. gebruikers de software zo instellen dat ze te weinig pauzes krijgen; e.. gebruikers pauzes negeren als ze extra nodig zijn, namelijk als het druk is;
f.. pauzesoftware vaak oefeningen bevat die klachten kunnen veroorzaken of verergeren.

NIEUWE GENERATIE PAUZESOFWARE

Om deze beperkingen aan te pakken heeft het RSI-Centrum een nieuwe aanpak ontwikkeld. Deze bestaat uit de combinatie van ergonomische diensten en een nieuwe generatie pauzesoftware. Hierdoor wordt de kans op langdurige en kostbare uitval van medewerkers kleiner.

De software:

a.. Is toe te snijden op elke situatie. Alle mogelijke instellingen, de soorten pauzes en de in de software opgenomen oefeningen kunnen worden aangepast;
b.. Biedt medewerkers met klachten een persoonlijk reïntegratieschema in overleg met RSI-deskundigen;
c.. Detecteert signalen van drukte en vermoeidheid en past daarop de instellingen en oefeningen automatisch aan;
d.. Signaleert beginnende klachten, past daarop het werkschema aan en geeft indien gewenst het signaal dat een werkplekbezoek of begeleiding nodig is;
e.. Reageert op feitelijk gebruik door oefeningen te selecteren op basis van het computergebruik, door ergonomische tips aan te passen aan de persoonlijke werkwijze en door gebruikers toe te staan incidenteel pauzes te negeren;
f.. Beoordeelt de werkplek en de wijze van werken mede aan de hand van vragenlijsten en doet voorstellen voor verbetering; g.. Bewaakt indien gewenst limieten (zoals wettelijke normen en afspraken uit Arboconvenanten);
h.. Biedt afgewogen oefeningen die niet gevaarlijk zijn en een goede opbouw kennen. Bovendien worden oefeningen afgestemd op de eventuele persoonlijke klachten en het actuele gebruik;
i.. Kan geanonimiseerd de ontwikkelingen in drukte, klachten en gebruik voor het hele bedrijf of per bedrijfsonderdeel weergeven; j.. Biedt de mogelijkheid op afstand de instellingen of vragenlijsten te laten wijzigen.

De combinatie van software en begeleidende diensten zorgt voor een hogere acceptatiegraad en gezonder computergebruik en maakt het verder terugdringen van ziekteverzuim mogelijk.

De begeleidende diensten kunnen bestaan uit:

a.. Een goede introductie van de software, inclusief voorlichtingen, trainingen, selectie van instellingen en het begeleiden van de technische implementatie;
b.. Begeleiding van medewerkers met RSI-gerelateerde klachten, waarbij in de software een persoonlijk reïntegratieschema wordt aangebracht; c.. Het, ook op afstand, wijzigen van instellingen als klachten of werkomstandigheden dat nodig maken;
d.. Het detecteren van beginnende klachten, wat op verzoek kan leiden tot adequate begeleiding. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat ter voorkoming van verzuim vroegtijdige herkenning essentieel is; e.. Het, onder andere op basis van geanonimiseerde rapportages van de software, ontwikkelen van een eigen ergonomisch beleid.

De diensten worden geleverd door het RSI-Centrum, door partners zoals Arbodiensten of door speciaal tot Ergocoach opgeleide eigen medewerkers.

PLANNING EN TECHNIEK

a.. De diensten en de pauzesoftware draaien binnenkort proef bij een aantal organisaties;
b.. Een beperkt aantal bedrijven kan nog deelnemen aan deze gratis proef; c.. In de zomer van dit jaar zal de software op de markt komen; d.. De software is geschikt voor alle versies van Windows.

MEER INFORMATIE

Meer informatie kan worden ingewonnen bij Ron Roozendaal van het RSI-Centrum. Hij is bereikbaar op 030-2715504 of mobiel op 06-28831331.

Het RSI-Centrum helpt organisaties bij het terugdringen van RSI onder beeldschermwerkers. Bij het voorkomen en aanpakken van RSI kijkt het RSI-Centrum altijd naar organisatorische factoren, werkplekinrichting en persoonlijke factoren. Meer informatie over het centrum is te vinden op www.rsicentrum.nl.