Ingezonden persbericht

EPN: Zonder vertrouwen van de gebruiker blijft internet steken

Persbericht van EPN: Platform voor de informatiesamenleving

Den Haag, 5 maart 2002; "Bedrijven moeten consumenten periodiek melden dat zij persoonsgegevens van hen in hun bezit hebben." Deze uitspraak deed D66 Kamerlid Bert Bakker gisteren tijdens een EPN-discussie in Nieuwspoort over het vertrouwen van de Internetgebruiker. Hij discussieerde met Michel van der Bel (directeur Microsoft NL) en Maarten Reuderink (hoofd Public Affairs DMSA).

Het idee is dat bedrijven die consumenten vragen hun e-mailadres achter te laten, worden verplicht periodiek een bericht naar dit e- mailadres te sturen met de melding dat zij persoonsgegevens hebben opgeslagen over de geaddresseerde. Het is dan aan die persoon om op te vragen welke gegevens dit dan zijn. Dit laatste moet dan ook voor de consument eenvoudig te doen zijn. Volgens Bakker hoeft dit bedrijven niet op kosten te jagen omdat dit vrij makkelijk kan worden geautomatiseerd, terwijl het wel een bijdrage levert aan het vertrouwen van de internetgebruiker.

Bakker: "Internet leent zich zeer voor e-commerce en e- government, ofwel het on-line aanbieden en verkopen van diensten en producten. Dit komt ondermeer nog niet van de grond omdat consumenten het medium niet echt vertrouwen. Het is in het belang van het bedrijfsleven maatregelen te treffen om het vertrouwen van de Internetgebruiker te vergroten."

Volgens Peter van der Wel, directeur van EPN en voorzitter van de forumdiscussie, past deze gedachte in de huidige ontwikkelingen. Van der Wel: "Uit de discussie blijkt dat veel aanwezigen de huidige wettelijke informatieverplichting van bedrijven naar consumenten toe te passief vinden en dat deze moet worden uitgebreid met een actievere informatieplicht. De consument moet de middelen krijgen baas te blijven over zijn persoonsgegevens. Ook
consumentenorganisaties moeten meer middelen krijgen om druk uit te kunnen oefenen op de wijze waarop persoonsgegevens van consumenten worden opgeslagen en beheerd."

In de discussie stonden de aanbevelingen uit het EPN dossier "Het vertrouwen van de internetgebruiker" centraal. Een belangrijk onderdeel van dit vertrouwen heeft te maken met de manier waarop wordt omgegaan met de persoonsgegevens van de gebruikers. Het dossier gaat in op de problematiek van de verwerking en bescherming van persoonlijke gegevens op het internet. Zo pleit EPN niet alleen voor de versterking van consumentenorganisaties, maar ook voor een krachtig orgaan dat namens de overheid toezicht houdt op de door het bedrijfsleven gemaakte afspraken over de opslag en het beheer van persoonsgegevens.

Over EPN - Platform voor de Informatiesamenleving

EPN is een onafhankelijke stichting met als doel de evenwichtige maatschappelijke inbedding van informatie- en
communicatietechnologie. In het Platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd. EPN voert onderzoek uit, publiceert en organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en samenleving.

De tekst van het dossier "Het vertrouwen van de internetgebruiker" kunt u vinden op http://www.epn.net/dossier.html?pagina=1041



Ingezonden persbericht