AutoRai

6-3-2002

Eerste fotos Porsche Cayenne

Porsche heeft de eerste officiële foto's van haar nieuwe model, de Cayenne, prijsgegeven. In de herfst van dit jaar zal de Cayenne in Nederland verkrijgbaar zijn.

Met de Cayenne wil Porsche in het segment van de Sports Utility Vehicles (SUV) nieuwe maatstaven zetten. De terreinwagen van Porsche zal in twee versies leverbaar zijn: als Cayenne S en als Cayenne Turbo. Het betreft een totaal nieuwe auto - de Cayenne heeft geen voorganger - die gekenmerkt wordt door indrukwekkende techniek. In de herfst van dit jaar zal de Cayenne op de Nederlandse markt worden geïntroduceerd. De prijzen zijn nog niet bekend.

Porsche heeft de Cayenne geconcipieerd als uitgesproken sportief en terreinvaardig. Zijn karakter, dat in Weissach werd gevormd, weerspiegelt de familieband met de wereldwijd succesvolle sportwagens.

Hoogtepunten van de technische finesses in deze nieuwe Porsche zijn de twee nieuw ontwikkelde 8- cilinder motoren. Men kan kiezen uit de Cayenne S met 340 pk (250 kW) en 420 Nm, en de Cayenne Turbo met 450 pk (331 kW) en 620 Nm koppel. Beide V8s hebben een inhoud van 4,5 liter. Zij staan garant voor uitstekende prestaties. Voor de sprint van 0 - 100 km/h heeft de Cayenne S 7,2 seconden nodig. De topsnelheid ligt bij 242 km/h. Het turbo-model accelereert van 0 - 100 km/h in 5,6 seconden en bereikt een top van 266 km/h.

Beide Cayenne-motoren onderschrijden duidelijk de grenswaarden van de vanaf 2005 geldende EU-4 richtlijn, maar ook alle andere wereldwijd geldende wettelijke eisen.

Bij de Cayenne Turbo vindt de krachtoverbrenging plaats door een standaard 6-traps Tiptronic S. Vanzelfsprekend beschikken beide Cayennes over permanente vierwielaandrijving en het bekende Porsche Stability Management (PSM), dat speciaal aan de nieuwe eisen is aangepast. Een standaard lengtesper en een reductiebak geven een indruk van de kwaliteiten van deze nieuwe Porsche op losse ondergrond.

De Cayenne S en Cayenne Turbo bieden hun bestuurder en vier verdere passagiers ultieme sportiviteit, door vermogen, beweeglijkheid, hanteerbaarheid en remkracht. Bovendien zorgen de nieuwste ondersteltechnieken voor een in deze klasse ongekend afrol- en veercomfort. Ook voor wat betreft het transporteren van een aanhanger staat de Cayenne in deze klasse aan de top: 3.500 kg mogen worden getrokken.

Qua design is de Cayenne door zijn omlaag lopende motorkap en de markante koplampen direct en overduidelijk herkenbaar als een Porsche. De Cayenne S en Cayenne Turbo combineren elegantie met kracht. Het topmodel, de Cayenne Turbo, onderscheidt zich van de S-versie door extra luchtinlaten aan de voorzijde, een motorkap met Power Domes en vier uitlaat-eindpijpen achter.

De Cayenne S is 4.782 mm lang, de turboversie heeft een lengte van 4.786 mm. Identiek zijn de breedte van 1.928 mm en hoogte van 1.699 mm. De wielbasis bedraagt 2.855 mm.