GroenLinks


-

Minder herrie door Europese geluidsregels

6 maart 2002

Maar liefst 43% van de Nederlanders klaagt over geluidsoverlast. Europees ligt dat percentage op 30%. Stilte is een schaars goed geworden. Auto's, treinen, vliegtuigen en industrieterreinen zijn structurele veroorzakers van de herrie. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo beet zich twee jaar vast in het lawaai. En met succes. De Europese Unie krijgt eindelijk serieuze geluidsbeleid.

"Lawaai is een gezondheidsprobleem dat steeds belangrijker wordt. Eindelijk heeft de Europese Unie dit serieus en systematisch aangepakt", aldus Mister Noise, zoals Alexander de Roo inmiddels in de wandelgangen genoemd wordt. Na lang overleg is er overeenstemming bereikt over een Europese geluidskaderrichtlijn. Er komen bindende geluidsnormen voor vliegtuigen, treinen, auto´s en industrieterreinen waardoor het over zes jaar een stuk stiller in Europa moet zijn.

Meetmethode

Zo komt er één meetmethode voor geluid voor alle 15 lidstaten van de Europese Unie. Momenteel zijn er 51 methoden. De Roo: "Omdat er geen eenduidige criteria bestaan, hebben bijvoorbeeld vliegvelden met gunstige meetcriteria grote voordelen. Toen Nederland in `98 besloot de nachtvluchten op Maastricht-Aachen Airport te verbieden, verplaatsten de vrachtvliegers hun activiteiten naar vliegveld Oostende. Na weerstand van de bevolking en uiteindelijk aanscherping van de regels hopten de vliegtuigen naar vliegveld Bierset, bij Luik. Eén meetmethode steekt daar een stokje voor."

Nachtrust

De definitie van `de nacht' is nergens gelijk. In Finland duurt de nacht negen uur, in Spanje zes. Straks is de nacht in heel Europa acht uur. Gedurende deze nachtelijke uren wordt elke bron van lawaai met een factor tien vermenigvuldigd. Alle vliegtuigen die in de nacht landen of opstijgen tellen dan voor tien. Gedurende vier avonduren geldt een factor vijf. Op Schiphol duurt de nacht van elf uur `s avonds tot zeven uur `s morgens. De Roo: "Het blijkt dat we met name in de laatste uren van de slaap, die broodnodig zijn, gemakkelijker wakker worden. Daarom is het belangrijk dat de nachtrust ook in de ochtend gewaarborgd is."

Fluisterasfalt

Er is een omslag gekomen van het bestrijden van de geluidsoverlast naar het voorkomen en reduceren van lawaai. De Roo: "Naast het plaatsen van geluidsschermen en het isoleren van woningen moet voorkomen worden dat lawaai geproduceerd wordt. Fluisterbanden halveren het lawaai en zorgen voor minder geluidsoverlast van auto's. Fluisterasfalt reduceert het geluid met 10 tot 12 decibel. De vernieuwde ringweg A10 in Amsterdam-West bijvoorbeeld is geplaveid met fluisterasfalt. De omwonenden in de flats langs de snelweg kunnen het verschil duidelijk horen, wat de leefomstandigheden ten goede komt."

TGV

Tot nu toe kent de EU alleen serieuze geluidsnormen voor hogesnelheidstreinen. De Franse spoorwegen zijn erin geslaagd de Train à Grande Vitesse, de hogesnelheidstrein niet lawaaieriger te maken dan de `gewone' trein. Dit is dan ook als geluidsnorm van hogesnelheidstreinen in de Europese wetgeving verankerd. De Roo: "Voor gewone treinen zijn er helaas nog steeds geen EU-normen. Niet voor goederentreinen en niet voor personentreinen. Dat is de volgende slag die de Europese Unie moet maken."

In april/mei 2002 zal het Europees Parlement hoogstwaarschijnlijk instemmen met de nieuwe geluidswetgeving.

De planning:


- 2002 In april/mei keurt het Europees Parlement het compromisvoorstel dat met de 15 milieuministers is bereikt hoogstwaarschijnlijk goed


- 2004 Lidstaten dienen concrete plannen in om aan de geluidsnormen te voldoen (nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau)


- 2006 Fluisterbanden zijn verplicht, de `oude' banden mogen niet meer verkocht worden


- 2006 De Europese geluidskaderrichtlijn treedt in werking

- 2008 De lidstaten hebben de geluidsrichtlijn omgezet in nationale wetgeving

Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl