Gemeente Hoogeveen

6 februari 2002

* De taken van de gemeente *

* Commissies vergaderen *

* Verkoop fietsen *

* Voorjaarskermis en Vuurwerk *

* Oud Papier *

* Volgende week woensdag volgend digitaal spreekuur *
* Jeugdraad pakt uit *

* Bijeenkomst kruising Lange Dijk *

* Vraag op tijd paspoort of identiteitskaart aan *
* Ontwerpwijzigingsplan Buitengebied (Ruinen), wijziging Oostering *
* Vaststelling bestemmingsplan West, deelplan politiebureau/gym-turnzaal *

* Wet Milieubeheer *

* Ingekomen bouwaanvragen en sloopaanvraag *
* Verleende vergunningen *

* Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
* Kapvergunningen *

Gemeenteraadsverkiezingen 6 maart

De taken van de gemeente

Woensdag 6 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen in Hoogeveen en de rest van het land. Als u op die dag naar de stembus gaat, bepaalt u samen met de andere kiezers welke politieke partijen straks Hoogeveen mogen besturen en hoeveel zetels elke partij krijgt. Het is dus erg belangrijk dat u uw stem laat horen. In de verkiezingenserie in het Torentje dit keer aandacht voor de taken van de gemeente.

Steeds meer taken

Het gemeentebestuur regelt de directe 'huishouding' van de gemeente. De afgelopen tien jaar is die huishouding fors gegroeid. Het Rijk draagt namelijk steeds meer over aan de gemeenten. In grote lijnen gaat het om de hieronder genoemde taken.
Bouwvergunningen
Wilt u iets bouwen of verbouwen, neem dan contact op met de gemeente. Er zijn namelijk regels en vergunningen op dit gebied. Of het nu voor een schuurtje in de achtertuin is of voor een nieuwe woonwijk.

Groene gebieden

De gemeente legt bestemmingen van locaties vast in bestemmingsplannen. Hierin staat dus waar wat gebouwd mag worden, maar ook waar het groen moet blijven. Bij het maken of vernieuwen van bestemmingsplannen heeft u volop inspraakmogelijkheden.

Bedrijven

Meer bedrijven betekent meer banen. Daarom doet de gemeente haar best om bedrijven te 'lokken'. Zij doet dit door bedrijfsterreinen aan te leggen en te zorgen voor een bijpassend wegennet, maar ook door haar oor te luister te leggen bij ondernemers. Door al dan niet vergunningen te verstrekken of door bepaalde voorwaarden te stellen, kan een gemeente daarnaast bepalen welke bedrijven zich wel en welke zich niet binnen haar grenzen mogen vestigen.

Inzamelen huisvuil

In Hoogeveen rijdt de vuilniswagen rond en ook de Restgoedwagen van kringloopbedrijf Het Goed. Daarnaast vindt u her en der glasbakken en zamelen de scholen oud papier in. De gemeente staat achter deze en andere maatregelen om de afvalberg niet nog meer te laten groeien.

Aanleg en onderhoud wegen

De gemeente is eigenaar van de meeste wegen binnen onze gemeentegrenzen en zorgt dus ook voor het onderhoud. Ook fietspaden, opritten en trottoirs horen hier bij. Losliggende stoeptegel of kapotte lantaarnpaal bij u in de buurt? Meld het de gemeente!

Verkeer

De gemeente leidt ook het verkeer in goede banen. Zo is er een verkeerscirculatieplan en ook het parkeerbeleid is een zaak van de gemeente.

Bijstand

Heeft u geen inkomen meer, dan kunt u bij de gemeente een bijstandsuitkering aanvragen, een laatste sociaal 'vangnet'. Behalve de 'gewone' bijstand is er ook nog de 'bijzondere' bijstand, voor 'bijzondere' kosten, zoals een nieuwe bril. Ook zonder bijstandsuitkering kunt u een beroep doen op de bijzondere bijstand.

Voorzieningen voor gehandicapten en ouderen

De gemeente zorgt ervoor dat u een rolstoel krijgt als u die nodig heeft. Ook als u door een handicap geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer, zoekt de gemeente naar een oplossing. Verder moet u bij de gemeente zijn als uw woning moet worden aangepast zodat u er (weer) zelfstandig kunt wonen. De gemeente is wettelijk verplicht om u deze hulp te bieden, die ook geldt voor ouderen die niet goed (meer) uit de voeten kunnen.

Scholen

Tekenpapier, kleurpotloden, leerkrachten, onderhoud schoolgebouwen: de gemeente betaalt hiervoor. De gemeente is verantwoordelijk voor alle onderwijsvoorzieningen, of het nu openbare of bijzondere (zoals christelijke of katholieke) scholen zijn. De gemeente krijgt daarvoor een budget van de Rijksoverheid.

Welzijn en gezondheid

Vroeg of laat krijgt u te maken met het gemeentelijke welzijnswerk. De peuterspeelzalen vallen onder het welzijnswerk, maar ook het jongerenwerk, de ouderenzorg en subsidie aan het buurthuis is een zaak van de gemeente. De Stichting Welzijnswerk is een belangrijke partner van de gemeente in de uitvoering.

Cultuur, sport en recreatie

De gemeente is wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat er een plaatselijke bibliotheek is. Verder geeft zij subsidies aan festivals en culturele evenementen of aan de plaatselijke sportvereniging of toneelclub. Zij zorgt verder voor het onderhoud van sportvelden en de gemeentelijke sporthallen. Mogelijkheden voor recreatie neemt zij op in het bestemmingsplan: hier komt een basketbalveldje voor jongeren, daar een speeltuin of wandelgebied.

Hoogeveen op TV Drenthe

Hoogeveense (aspirant) politici zijn komende donderdag te zien in het programma Drenthe Kiest van TV Drenthe. De uitzending begint om 18.35 uur en wordt diverse keren die avond herhaald. Ook bewoners van Hollandscheveld zijn - op straat - geïnterviewd over het gemeentebestuur.

Info op www.hoogeveen.nl

Uitgebreide informatie over de verkiezingen vindt u op de site van de gemeente onder www.hoogeveen.nl/verkiezingen.

Commissies vergaderen

Volgende week maandag, 11 februari 2002, vergadert de commissie voor Volkshuisvesting, Grondzaken, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer, Buurtbeheer en Stads- en Dorpsvernieuwing om 19.30 uur in het openbaar in commissiekamer I van het gemeentehuis. Voorzitter is de heer J.W. Braam. Op de agenda staat onder andere:

1. Nota Wonen.
2. Kwartaaloverzicht stand van zaken WOP Krakeel. 3. Openbaar urinoir Hoofdstraat-Noord.
4. Dorpsplein Elim.
5. Uitgifteprijzen en berekeningsmethodiek bouwgrond 2002.

Volgende week woensdag, 13 februari 2002, vergadert de commissie voor Ruimtelijke Ordening, Milieu en Cultuur en Recreatie en Toerisme om 19.30 uur in het openbaar in commissiekamer I van het gemeentehuis. Voorzitter is de heer K. Smid. Op de agenda staat onder andere: 1. Bestemmingsplan Buitenvaart II.
2. Bestemmingsplan "Museumhof".
3. Brief personeel De Tamboer.
4. Baggeren overstortwijk westzijde Riegshoogtendijk. 5. Aanpassing Verordening inzameling oud papier aan de euro.

Spreekrecht

Voor het begin van de raadscommissievergadering kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.

Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit voor het begin van de vergadering meedelen aan de voorzitter. Nadat de commissie één keer over het agendapunt heeft gesproken, kunt u nog een korte nadere informatieve toelichting geven.

Inzage in stukken

De stukken voor deze vergadering liggen gedurende twee werkdagen, voorafgaande aan de vergadering, ter inzage in het voorlichtingscentrum

Verkoop fietsen

Bureau Toezicht houdt weer een verkoop van onbeheerd aangetroffen fietsen. De verkoop wordt zaterdag 23 februari gehouden in het politiebureau van Hoogeveen (ingang Kaapplein). Belangstellenden kunnen vanaf 10.00 uur de fietsen bezichtigen. Om 10.30 uur begint de verkoop. Er zijn ongeveer 90 fietsen.

Voorjaarskermis en Vuurwerk

Op 22 januari 2002 heeft het college van Burgemeester & Wethouders vergunning verleend aan Buurtgemeenschap Tuindorp-Zuid voor het houden van de jaarlijkse kermis op het Beukemaplein van 15 tot en met 23 maart 2002.

Op 23 januari 2002 is een aanvraag binnengekomen voor het ontsteken van evenementenvuurwerk op 27 augustus 2002 omstreeks 22.00 uur op het terrein aan de Otto Zomerweg te Hollandscheveld. Het vuurwerk zal worden afgestoken door medewerkers van Wagenvoort Vuurwerk te Wapenveld in opdracht van kermisorganisator Seggers. Nadere informatie over deze vergunningen is te verkrijgen bij de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken, telefoonnummer: 291243.

Oud Papier

donderdag 7 februari

Inzameling georganiseerd door de Krullevaar, Korhoenlaan 3 te Hoogeveen. De containers staan opgesteld achter de school in de Rietgans.

woensdag 13 t/m vrijdag 15 februari

Inzameling georganiseerd door de Prof. Titus Brandsmaschool. U kunt het oud papier brengen naar de containers die achter de school staan op het Blankensplein tot vrijdag 12.00 uur.

donderdag 14 februari

Inzameling georganiseerd door OBS 't Rastholt en PCBS "De Regenboog". Het oud papier kan worden gebracht naar de containers die staan opgesteld op het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in Hoogeveen.

Inzameling georganiseerd door P.C. "De Weidebloem". De containers staan opgesteld naast de school aan de Schweitzerstraat, waar u het papier kunt brengen.

zaterdag 16 februari

Inzameling georganiseerd door de Samenwerkende Scholen te Elim. U kunt het oud papier naar de containers brengen die van 9.00-11.30 uur staan opgesteld op de parkeerplaats Prieswijk West.

Inzameling georganiseerd door "De Hoeksteen" te Nieuwlande. Het papier wordt vanaf 09.00 uur langs de route opgehaald. Ook kunt het papier naar de container naast de school aan de Wilhelminalaan brengen.

Volgende week woensdag volgend digitaal spreekuur

Volgende week woensdag, 13 februari, houdt het college van B&W zijn volgend digitaal spreekuur. Waar het over zal gaan is aan de geïnteresseerden. De gemeente stelt drie onderwerpen voor: de raadsverkiezingen, Koninginnedag en gemeentelijke communicatie. Burgemeester Urlings zal achter het toetsenbord zitten om het gesprek aan te gaan. Het spreekuur is van 18.15 tot 19.15 uur.

Het digitaal spreekuur is te vinden op de startpagina van www.hoogeveen.nl. U kunt tot en met volgende week maandag uw voorkeur doorgeven voor een onderwerp. Dit kan alleen via een formulier op de genoemde plaats op de website.

Hieronder een korte toelichting op de keuzeonderwerpen voor woensdag 13 februari.

1. Gemeenteraadsverkiezingen 6 maart: u komt toch ook?

Waarom gaat u stemmen op 6 maart? En als u thuis blijft, waarom? En wat zou u veranderd willen zien in de Hoogeveense politiek? Voor meer informatie over de verkiezingen zie www.hoogeveen.nl/verkiezingen.

2. Hoe communiceert de gemeente?

De laatste tijd komen van diverse kanten geluiden dat er 'ruis op de lijn' tussen gemeente en burgers is. Ligt dit altijd aan de gemeentelijke communicatie? Zo ja, wat moet de gemeente anders doen? Spelen ook tegengestelde belangen, dus niet de communicatie, een rol?

3. Hoogeveen viert Koninginnedag in twee keer

We krijgen een tweede kans voor een oranje feest. Wie heeft nog flitsende ideeën voor een onvergetelijke voorbereiding en voor de dag zelf? Zie www.hoogeveen.nl/koninginnedag voor meer informatie.

Jeugdraad pakt uit

Door het uitrollen van een spandoek vanaf het balkon van het raadhuis gaf de nieuwe jeugdraad maandag het startsein voor de werkzaamheden. Het plan om (weer) een jeugdraad op te richten ontstond tijdens het digitaal spreekuur van wethouder Holtrop. Bij zijn toespraak maandag refereerde de wethouder hieraan. Holtrop heeft de afgelopen periode veelvuldig overleg gehad met de betrokken jongeren en gaf aan dat de gemeente alle vertrouwen heeft in deze groep. Na zijn toespraak overhandigde hij de voorzittershamer aan de nieuwe voorzitter van de jeugdraad Frank Snippe

Bijeenkomst kruising Lange Dijk

Volgende week dinsdag 12 februari houdt de gemeente een bijeenkomst over de toekomst van de kruising Trekgatenweg-Langedijk-Hollandscheveldse Opgaande. Geïnteresseerden zijn van harte welkom in zaal Mol in Hollandscheveld. De aanvang is 20.00 uur.

De avond is bedoeld om ideeën uit te wisselen over een aanpak van de kruising. Deze is enerzijds nodig door de komst van de bedrijventerreinen Buitenvaart en Riegmeer, anderzijds door de nieuwe bestemming van het Hollandscheveldse Opgaande als woonstraat. De straat moet onaantrekkelijk worden voor sluipverkeer. Ook moet het fietsverkeer van en naar de geplande fietsbrug over de Lange Dijk vrij baan krijgen.

Deze uitnodiging in het Torentje is een aanvulling op een uitnodiging die omwonenden deze week per brief krijgen.

Sinds 1 oktober wachttijd van vijf werkdagen

Vraag op tijd paspoort of identiteitskaart aan

Sinds 1 oktober is een paspoort of identiteitskaart niet langer 'klaar terwijl u wacht'. Voor die tijd werden paspoorten en identiteitskaarten van persoonsgegevens voorzien bij de gemeente zelf. Sinds 1 oktober gebeurt dat op een centrale plaats in Nederland, bij drukker Joh. Enschede in Haarlem.

Aanvragen en afhalen gebeurt nog wel bij Burgerzaken, maar er zitten sinds 1 oktober vijf werkdagen tussen. Even snel een nieuw paspoort halen omdat u de volgende dag op zakenreis moet, wordt erg moeilijk.

Pasfoto

Als u een reisdocument aanvraagt moet u het huidige reisdocument meebrengen en één recente, professionele pasfoto, die recht van voren is genomen. Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of bent u deze kwijt? Haalt u dan eerst een formulier bij de afdeling Burgerzaken, waarmee u naar de politie gaat. Die maakt een proces-verbaal op, waarmee u vervolgens bij Burgerzaken een nieuw reisdocument kunt aanvragen. Als administratiekosten wordt 25,00 extra in rekening gebracht. Gebeurt dit binnen twee jaar twee keer, dan bedragen de administratiekosten 49,00.

Bijschrijven kinderen

Ook het bijschrijven van kinderen is sinds 1 oktober veranderd. Er moet voortaan een pasfoto bij. Om de identiteit van het kind te kunnen vaststellen moet bij het aanvragen van de bijschrijving het kind aanwezig zijn. Voor de bijschrijving van een kind in het paspoort van een ouder, moet de andere ouder schriftelijk toestemming geven.

Voor het bijschrijven van kinderen geldt eveneens een wachttijd van vijf werkdagen. Het kind hoeft niet mee om het paspoort met bijschrijving op te halen.

Spoedprocedure

Sinds 8 oktober is er een spoedprocedure voor wie door omstandigheden snel een reisdocument nodig heeft. Het document kan dan de eerstvolgende werkdag worden opgehaald. De spoedprocedure kost voor een paspoort (inclusief bijschrijvingen van kinderen) 33,37 extra. Gaat het alleen om bijschrijving van een kind dan is het 15,88 extra.

Een paspoort kost 33,37. Het bijschrijven van kinderen bij de aanvraag van een nieuw paspoort kost 6,81 per kind en als u een kind laat bijschrijven in een bestaand paspoort betaalt u 15,88, eveneens per kind.

Meer weten?

Wilt u meer weten, surf dan naar www.paspoortinformatie.nl. U kunt ook bellen met de afdeling Burgerzaken van de gemeente, telefoon 291302. Ook is alle informatie te vinden op de website van de gemeente Hoogeveen: www.hoogeveen.nl. (Digitaal gemeentehuis > Burgerzaken > Paspoort en Nederlandse identiteitskaart).

Openingstijden

De afdeling Burgerzaken in het gemeentehuis is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag geopend van 8.30 tot 15.00 uur. Op woensdag zijn de openingstijden van 8.30 tot 17.00 uur en van 18.30 tot 20.00 uur.

Mededelingen

Ontwerpwijzigingsplan Buitengebied (Ruinen), wijziging Oostering

Voor een perceel aan de Oostering te Pesse, kadastraal bekend, gemeente Hoogeveen; sectie T, nr. 1183 is een verzoek ingediend om voor de splitsing van een bestaand agrarisch bedrijf aan de H. Reindersweg 10 te Pesse een nieuw akkerbouwbedrijf te mogen vestigen. Om deze nieuwvestiging mogelijk te maken hebben burgemeester en wethouders een wijziging van het bestemmingsplan Buitengebied (Ruinen) op grond van artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voorbereid. Het plangebied is gelegen ten noorden van de Oostering, tussen de Kampiepensweg en het Zwarte Water te Pesse.

Het ontwerpwijzigingplan ligt van 7 februari tot en met 6 maart 2002 ter inzage bij de centrale balie van de Sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende deze periode kunnen belanghebbenden hun zienswijze over dit het ontwerpwijzigingsplan schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 20000, 7900 PA Hoogeveen.

Wanneer er behoefte bestaat aan het mondeling inbrengen van een zienswijze kunt contact opnemen met mevrouw J. Tol van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (0528-291698).

Vaststelling bestemmingsplan West, deelplan politiebureau/gym-turnzaal

Burgemeester en wethouders van Hoogeveen maken bekend dat van 7 februari tot en met 6 maart 2002 bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen, voor een ieder ter inzage ligt het door de gemeenteraad op 31 januari 2002 vastgestelde bestemmingsplan West, deelplan politiebureau/gym-turnzaal. Het plangebied betreft de locatie van de voormalige MAVO-Griendtsveen.

Gedurende bovengenoemde termijn van vier weken kunnen bij Gedeputeerde Staten van Drenthe, postbus 122, 9400 AC Assen schriftelijk bedenkingen worden ingebracht door:
* degene die tijdig zijn zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad heeft kenbaar gemaakt;
* een belanghebbende die kan aantonen dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zijn zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad kenbaar te maken.

Wet Milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 13.4 van de Wet Milieubeheer, jo. 3:19, lid 2 en 3:20, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij van plan zijn om naar aanleiding van de aanvragen van:
* SPH Kartonnage B.V., voor het oprichten en in werking hebben van een inrichting voor het produceren van golfkartonnen dozen in verscheidene series en oplagen, gelegen aan de Stephensonstraat 17b en 17d te Hoogeveen

* Doplast B.V., voor het veranderen van de werking van een kunststofspuitgieterij, gelegen aan de Smirnoffstraat 5a en 5b te Hoogeveen

* Heijs Food Products, voor het oprichten en in werking hebben van een inrichting voor het uitsnijden en verpakken van pluimveevlees, gelegen aan de Parmentierstraat 12-14 te Hoogeveen

vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer te gaan verlenen onder het stellen van voorschriften ter bescherming van het milieu.

De aanvragen, ontwerpbesluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken liggen vanaf 7 februari 2002 tot en met 7 maart 2002 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-Inspectie en -Vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (stadskantoor). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).

Na deze periode zijn de stukken uitsluitend tijdens kantooruren op genoemde afdeling in te zien. Deze regeling geldt gedurende de gehele procedure, dat wil zeggen tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen onze besluiten op de aanvragen.

Gemotiveerde bedenkingen tegen de ontwerpbesluiten kunt u schriftelijk indienen tot en met 7 maart 2002 bij het college. Degene, die schriftelijk zijn bedenkingen tegen het ontwerp inbrengt, kan vragen zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een verzoek daartoe moet schriftelijk tegelijkertijd met de bedenkingen bij het college worden ingediend.

Indien u daaraan behoefte heeft, kan tot het einde van de ter inzage legging gelegenheid worden geboden tot een gedachtewisseling over de aanvragen en ontwerpbesluiten tussen onder andere vertegenwoordigers van de gemeente, de aanvrager en u zelf. Tijdens dit gesprek bestaat ook de mogelijkheid tot het mondeling inbrengen van bedenkingen. Om praktische en organisatorische redenen verzoeken wij u een dergelijk gesprek tenminste twee weken voor het verstrijken van de termijn, waarbinnen bedenkingen kunnen worden ingebracht, eventueel telefonisch, aan te vragen. Telefoonnummer 0528-291615 of 291613 (doorkiesnummers).

Tot slot vestigen wij er uw aandacht op, dat alleen zij, die bedenkingen hebben ingebracht op de hiervoor omschreven wijze, alsmede zij, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit, naar aanleiding van onze besluiten te zijner tijd bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep kunnen instellen.
Ingekomen bouwaanvragen en sloopaanvraag

Bouwaanvragen:

* Klussenbedrijf Pol, uitbreiden/verbouwen van een woning en bouwen van een garage, Fluitenbergseweg 58

* Kroezen H., uitbreiden en verbouwen van een recreatiewoning, Meerboomweg 179

* Brummelhuis Bouwcoordinatie, bouwen van een woning, Grondel 9
* Brummelhuis Bouwcoordinatie, bouwen van een woning, Grondel 11
* Noordzij R., bouwen van een garage/berging, Seringenlaan 55
* Zwiers R. en Bos H.G., bouwen van een dubbele woning, Elrits 1-3
* Kikkert G., bouwen van een schuur, 1e Zandwijkje 6
* Suelmann H.J., vervangen van een garage/berging, Dorpsstraat 32 (Pesse)

* Metselaar J.G., bouwen van een erker, Sloodstraat 12
* Houten van J., bouwen van een dubbele woning, Elrits 2, 4
* Bruins C.H., bouwen van een garage/berging (ter vervanging van bestaande schuren), 31e Wijk-N 2

* Drentse-Overijsselse Coöperatie Kaas BA, bouwen van een tijdelijk ketenpark, Buitenvaart II

* Fieten H., plaatsen van een carport, van Leeuwenhoekstraat 67
* Timmer R.M., wijzigen van de gevels van een woning, Hazelaarstraat 42

* Brummelhuis Bouwcoordinatie, bouwen van een woning, Grondel 7
* Brummelhuis Bouwcoordinatie, bouwen van een woning, Grondel 5
* Koekoek J.R.K., uitbreiden van een woning, De Komenij 6
* Haar ter J., plaatsen van een dakkapel, De Schoof 37
* Neutel R., bouwen van een overkapping/veranda, Nijstad 11a
* Hofstee K., bouwen van een stallingsruimte, Zuidwoldigerweg 51 Sloopaanvraag:

* Woonconcept, slopen van twee winkelpanden, Schutstraat 74 en 84 Verleende vergunningen


* Voortman A.M., uitbreiden van een woning, Van Leeuwenhoekstraat 41
* Vosseberg L., herbouwen van een horeca-/winkelpand, Grote Kerkstraat 24

* Knol R.J., uitbreiden en verbouwen van een woning, Otto Zomerweg 37

* Doorn K., bouwen van een erker, Gagelstraat 15
* Doek J., uitbreiden van een woning, Irisstraat 16
* Benjamins H., bouwen van een dubbele woning, Bieslook 10 en 12
* Prins Onderhoudsbedrijf, bouwen van een bedrijfshal en een woning, Buitenvaart I, kavel W31

* Joustra J., uitbreiden van een woning, Merwede 36
* Stichting Woonconcept, slopen van twee woningen, Emmastraat 8 en 10
bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

Geweigerde bouwvergunning

* Steenbergen W., bouwen van een schuur, Hollandscheveldse Opgaande 18

Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan

Burgemeester en wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van een vrijstellingsbepaling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen Erflanden, Noordscheschut en Bedrijventerrein Buitenvaart vrijstelling te verlenen aan:

* M.P.R. Kunenborg, voor het bouwen van woning met garage aan de Karper 13

* Bouwbedrijf Fieko, voor het bouwen van een verdieping boven de winkel Zwarte Dijkje 26 te Noordscheschut

* Giesbers-Toepoel Bouw B.V., voor het bouwen van een autoshowroom met werkplaats op bedrijventerrein Buitenvaart I

De bouwplannen liggen met ingang van 7 februari 2002 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen & Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kunt u, bij burgemeester en wethouders, schriftelijk uw bedenkingen naar voren brengen tegen het verlenen van vrijstelling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.

Kapvergunningen

De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* E. Doeve, Van Limburg Stirumstraat 43, voor een berk
* M.J. Weijns, Meerkoetlaan 62, voor een eik
* J. Hut, Oldenbandringhstraat 39, voor een berk
* Alescon Groenbedrijf Zuid, Zwembad "De Dolfijn", voor 9 bomen
* De Morgenster, Draco 69, voor een eik

* R. Wagemakers tuin- en landschaparchitect bnt, Voltastraat 4, voor 29 bomen

* Sector MOW, omgeving De Kroon, voor 6 bomen
* Sector MOW, nabij handelskwekerij P. v.d. Linden, Krakeel, Noordscheschut, voor een eik

Gemotiveerde bezwaren kunt u binnen 6 weken na deze publicatie indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Hoogeveen.