Ministerie van Justitie

07.03.02

Akkoord over uitbreiding grensbewaking op de luchthaven Schiphol

Tot grote tevredenheid van alle betrokken partijen zijn de ministers van Justitie, Financiën en Defensie tot een uniek akkoord gekomen met de directie van Schiphol aangaande de normeringen voor grensbewaking op de luchthaven. Het belang van een effectieve grensbewaking voor de nationale veiligheid behoeft sinds de aanslagen van 11 september 2001 geen betoog.

De overheid en de luchthaven Schiphol hebben overeenstemming bereikt over een normeringsystematiek inzake de maximale wachtrijtijden op de luchthaven met bijbehorende capaciteit aan paspoortbalies en formatieplaatsen bij de Koninklijke Marechaussee. De normeringsystematiek is ontwikkeld door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) in samenwerking met de luchthaven Schiphol, de Koninklijke Marechaussee en een extern onderzoeksbureau. Door de afgesproken normeringsystematiek worden wederzijds heldere verantwoordelijkheden en verplichtingen geschapen. In termen van wachtrijtijden betekent de overeenkomst met de directie van Schiphol dat 95% van de passagiers voor de paspoortcontrole bij aankomst, vertrek en transfer respectievelijk maximaal 10, 6 en 6 minuten mogen wachten. Door het gesloten akkoord kan uitvoering gegeven worden aan de internationale verplichtingen die voortvloeien uit het Verdrag van Schengen, zonder dat daarbij de concurrentiepositie van de luchthaven in het geding komt.

De normeringsovereenkomst inzake een effectieve grensbewaking tussen de overheid en de luchthaven Schiphol vergt een aanzienlijke uitbreiding van het aantal arbeidsplaatsen (76fte) bij de Koninklijke Marechaussee alsmede een forse investering in de infrastructuur van de luchthaven. De realisatie van deze uitbreiding bij de Marechaussee heeft hoge prioriteit en zal uiterlijk in de zomer van 2003 gerealiseerd zijn. De directie van Schiphol heeft aangegeven dat het bouwen van zon 20 extra paspoortbalies ook binnen deze termijn realiseerbaar is. De afgesproken normeringsystematiek over de maximale wachtrijtijden bij paspoortcontrole is voor de luchthaven Schiphol van belang, zowel met het oog op de veiligheid en ordeproblemen op de luchthaven als met het oog op de internationale concurrentiepositie.

Tevens is er hedenochtend een principebesluit genomen inzake de Douane en Marechaussee bezetting bij verdere uitbreiding van de luchthaven Schiphol met een extra pier (J-pier) aan de overzijde van de snelweg A4. Afgesproken is dat bij de uitbreiding de eisen die de overheid stelt aan de inrichting van deze extra pier worden gehonoreerd. Op de J-pier zullen uitsluitend vluchten uit de EU afgehandeld worden en zal het niet-Schengengebied worden geminimaliseerd, waardoor het aantal te controleren passagiers aanzienlijk wordt verminderd. Op deze wijze wordt minder beslag gelegd op de capaciteit van zowel Douane als Koninklijke Marechaussee.

Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie, telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@minjus.nl,
fax: (070) - 3707594

Laatst gewijzigd: 07-03-2002