Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
7 maart 2002

Nuon beste online dienstverlener

Nuon heeft de beste website als het gaat om de marketing van groene energie. Dit blijkt uit een diepgaande concurrentieanalyse van Jungle Rating binnen de energiemarkt.

Liberalisering biedt kansen op internet

Per 1 juli 2001 hebben consumenten de vrijheid gekregen om hun eigen groene energieleverancier te kiezen. Bestaande energiebedrijven gaan daarmee concurrentie ondervinden van elkaar, maar ook van nieuwe partijen, zoals Energie Concurrent, Echte-Energie en recentelijk Shell. Internet is in dit kader een interessant medium om consumenten te informeren en te adviseren over de nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Daarnaast kunnen energieleveranciers nieuwe klanten werven via het internet.

Het onderzoek

Jungle Rating beoordeelde als onafhankelijke partij de kwaliteit van de online dienstverlening van groene stroomleveranciers. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meet Jungle Rating op meer dan 190 variabelen, verdeeld over 16 dimensies de kwaliteit van de online dienstverlening. Voorbeelden van onderzoeksdimensies zijn: breedte en diepte van geboden informatie, kwaliteit van interactie en advies, navigatiegemak en visuele ervaring.

Een hoge score betekent dat de dienstverlening, ten opzichte van naaste concurrenten, relatief goed wordt ondersteund, wat naar verwachting resulteert in een hoger aantal aanmeldingen voor groene energie via internet.

Effectiviteit van online dienstverlening uitgedrukt in een ranglijst

Jungle Rating heeft de scores van de individuele aanbieders uitgedrukt in een ranglijst. Naar het oordeel van Jungle Rating geeft Nuon de beste invulling aan de online dienstverlening. De internetsite geeft heldere inzage in het prijsniveau van groene energie, biedt voldoende informatie en maakt groene stroom tastbaar . Voor de berekening zijn de scores per dimensie berekend en vervolgens gemiddeld.

Effectiviteit online dienstverlening groene energieleveranciers februari 2002


1. Nuon (Natuurstroom) 22,0%
2. Eneco Energie (Ecostroom) 21,1%
3. Echte Energie (Schone Stroom) 20,7%
4. Energie Concurrent (Groene Energie) 19,6%
5. Remu (Ecostroom) 15,5%
6. Essent Energie (Groene Stroom) 15,1%
7. Cogas (Cogas groen) 12,8%
8. Delta Nutsbedrijven (Zeeuws Groen) 11,7%
9. Westland Energie Services (Groene Stroom) 11,4%
10. Nutsbedrijf Regio Eindhoven (Groene Energie) 9,7%
11. Nutsbedrijven Maastricht (Groene Elektriciteit) 9,0%
12. ONS Groep (Natuurkracht) 7,3%
13. Rendo (Groene Stroom) 3,3%

Een score van 20% betekent dat de betreffende leverancier een vijfde van het maximaal haalbare punten heeft gescoord.

Informatie blijft gebrekkig

Op dit moment is 10% van de Nederlandse huishoudens overgestapt op groene stroom. Voordat de rest van Nederland overstag zal gaan, is heldere informatie vereist, zo blijkt uit eerder onderzoek van Jungle Rating onder 319 consumenten. De gemiddelde website van een energieleveranciers laten het op dit gebied afweten.

Groene energie is een relatief nieuw product, dat de nodige uitleg vereist. Consumenten wantrouwen de groenheid ervan en eisen meer informatie over de herkomst en het prijsniveau van groene energie , aldus Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Rating. De meeste onderzochte websites laten hier kansen liggen en beperken zich tot het verschaffen van uiterst summiere informatie en een elektronisch aanmeldingsformulier.

Nieuwe partijen scoren goed

Nieuwe partijen op de groene energiemarkt, zoals Echte-Energie en Energie Concurrent hebben een relatief goede website. Smits: Toch weten deze partijen nauwelijks consumenten te trekken en blijft hun gezamenlijk marktaandeel steken op ongeveer 1 procent. Het grote probleem van deze partijen is hun relatieve onbekendheid in de markt. Vertrouwen en betrouwbaarheid lijken op deze nog jonge markt belangrijke succesfactoren, iets wat deze partijen nog moeten bewijzen .

Informatie over Jungle Rating

Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau gericht op de analyse en verbetering van dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich op de sectoren finance, shopping, travel en utilities. Jungle Rating verkoopt geen standaardrapporten, maar levert uitsluitend maatwerk. Meer informatie is te vinden op http://www.junglerating.nl/.


---einde persbericht--

Voor meer informatie over Jungle Rating kunt u contact opnemen met:

Geert-Jan Smits, projectleider groene energie

(T) 020 596 2815
(E) geertjan.smits@junglerating.nl
(M) 06 113 20 775

Jungle Rating
Wibauthuis, Wibautstraat 3
1091 GH Amsterdam

http://www.junglerating.nl/