Ingezonden persbericht


­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ PERSBERICHT, 7 maart 2002

Voor onmiddellijke publicatie

Onderzoek Pro Active International rond reclame campagne Oudejaarsloterij op het Internet toont aan...

Reclame op het Internet heeft effect op koopgedrag in de winkel.

Met name meer ervaren Internet gebruikers waarderen het gebruik van vernieuwende technologieën in online advertising

Amsterdam, 7 maart 2002: In November 2001 werd op de ilse website (www.ilse.nl) een banner reclame campagne getoond voor de Oudejaarsloterij van de Staatsloterij. Uit een onderzoek, uitgevoerd door Pro Active International, blijkt dat de 'top of mind' (het merk wat het eerst bij je opkomt) van de Staatsloterij met 10% steeg en de merkvoorkeur met 5%. Daarnaast leidde deze campagne tot een stijging van de koopintentie van 5%. De respondenten gaven aan de werkelijke aanschaf in de winkel te doen. Hiermee wordt aangetoond dat reclame op het Internet effect heeft op het koopgedrag in de winkel. Deze resultaten werden behaald met slechts één confrontatie met de banner. De reclame banner was ontwikkeld door het bureau .bone in Utrecht en zij laten hiermee zien dat creatieve communicatie ook op het internet cruciaal is voor het behalen van goede resultaten.

Resultaten

Daarnaast blijkt dat mensen die Internet intensief gebruiken, creatieve advertentie-uitingen nog meer waarderen dan de minder intensieve Internet gebruikers. Onderscheidend ten opzichte van andere online merkstudies is dat pas een aantal dagen na het tonen van de banner, de effecten ervan zijn gemeten.

Effecten digitale marketing

Paul Molenaar, algemeen directeur ilse media: "Ook dit onderzoek bewijst dat online marketing recht heeft op een ruimte binnen de 'mix'." ilse media investeert dit jaar zeer substantieel in onderzoeken als deze. Molenaar: "Het onderzoeken van de effecten van online advertising is de vertaling van onze missie om digitale marketing een vaste plek te geven voor adverteerders en merken die een hechte relatie met hun klanten willen creëren. Wij maken ons sterk om onze expertise en kennis van de markt in te zetten. Ook eerdere onderzoeken die we met partners hebben gedaan, bewijzen o.a. dat online CRM zorgt voor een verhoogde offline koopfrequentie".

Franklin Heijnen, verantwoordelijk voor online advertising bij de Staatsloterij: "De directe respons op online campagnes is voor ons al een hele tijd inzichtelijk. Dit onderzoek geeft ons voor het eerst inzicht in merkeffecten en indirecte omzet".

Succesvolle campagne

De reclame campagne op het Internet leverde een zeer hoge bekendheid van de banner op. Maar liefst 40% van de ondervraagden gaf aan de banner gezien te hebben, terwijl dit gemiddeld op 13% ligt. 67% van de mensen die zeggen de uiting gezien te hebben, weet zich nog te herinneren wat de banner wilde communiceren (versus een benchmark van 31%). .bone heeft hiermee laten zien dat deskundigheid en creativiteit bij online advertising goede resultaten kunnen opleveren.

Onderzoeksopzet of beschrijvend kopje

'Brandception' is een door Pro Active International ontwikkelde methode die de reclame-inspanningen op het Internet meetbaar maakt. Ruim 4.600 respondenten hebben meegedaan aan het onderzoek. Door middel van het toepassen van een speciale techniek heeft elke bezoeker van ilse de Staatsloterij-banner maar één keer getoond gekregen. Bij het verlaten van de site is een korte vragenlijst als pop-up verschenen. Daarin werden een aantal profielvragen gesteld en de vraag of ze mee wilden doen met een vervolgonderzoek. De vragen over de banner en het merk werden pas de volgende dag gemaild.