Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

PERSINFORMATIE
Staatssecretaris Remkes (VROM) maakt afspraken met Eemland over verhoging woonkwaliteit tot 2010

(7-3-2002) Staatssecretaris Remkes (VROM) heeft vandaag mede namens de betrokken andere ministeries, intentieafspraken ondertekend met de provincie Utrecht, het gewest Eemland en de gemeente Amersfoort. De afspraken staan in het teken van wonen in brede zin en hebben daarom ook betrekking op andere terreinen als veiligheid, bodemsanering, werk, infrastructuur en groen. Het is de bedoeling de intenties in 2003 - in samenhang met de uitwerking van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening - om te zetten in definitieve afspraken.

Hoofdpunt in de afspraken is de transformatie van wijken. Om te zorgen dat de wijken in 2010 zo goed mogelijk beantwoorden aan de wensen van burgers zijn forse inspanningen op het gebied van stedelijke vernieuwing nodig. Evenals in de meeste andere steden dreigt ook in Amersfoort de vaak monotone naoorlogse woonwijken uit de gratie te raken. De stedelijke woonvoorkeuren van mensen ontwikkelen zich in twee richtingen: óf echt stedelijk wonen, met hoge kwaliteit en bijbehorende voorzieningen, óf echt groen wonen in de stad.

Wonen

Tegen deze achtergrond zijn op het gebied van wonen de volgende intentieafspraken gemaakt:


- in de periode 2000-2010 zullen in het gewest Eemland 19.000 nieuwe woningen worden gerealiseerd;


- in die periode kunnen er volgens het gewest 1.500 woningen aan de voorraad worden onttrokken, het Rijk hanteert 2.500 woningen als uitgangspunt; voordat er definitieve afspraken worden gemaakt zullen het gewest en Amersfoort kijken of aan het uitgangspunt van het Rijk kan worden voldaan, zoniet dan ligt de bewijslast bij de regio;


- tussen 2000 en 2010 zal het aandeel eigen woningbezit in het gewest Eemland met 5% toenemen;


- tussen 2005 en 2010 zal in het gewest 12% van de nieuwbouw als sociale koopwoning (tot 136.134,-) worden gerealiseerd;


- gestreefd wordt vanaf 2005 een derde van de nieuwbouw in de vorm van particulier opdrachtgeverschap te bouwen;


- het gewest Eemland, de gemeente Amersfoort en de binnen het gewest Eemland toegelaten instellingen hebben becijferd dat 4.000 woningen uit het bezit binnen het gewest kunnen worden verkocht tussen 2000 en 2010; gestreefd wordt naar de verkoop van 7.000 woningen in die periode, waarbij de bewijslast bij het gewest ligt indien dit niet kan worden gerealiseerd;


- gemeente en provincie werken de transformatieambities uit in concrete woningbouwprogramma's; het streven uit de Vijfde Nota (50% van de verstedelijking binnenstedelijk) is daarbij het uitgangspunt; in de definitieve verstedelijkingsafspraken in 2003 zullen regiospecifieke intensiveringspercentages worden vastgelegd;


- als in 2005 vertraging is ontstaan bij de uitvoering van de Vinex-afspraken leidt dat niet tot terugvordering van subsidies, mits dat het gevolg is van een substantiële verhoging van de kwaliteit en het aandeel particulier opdrachtgeverschap; ook is compensatie van de vertraging mogelijk door een hogere productie op binnenstedelijke locaties.

Andere afspraken

De belangrijkste intentieafspraken op aanpalende beleidsterreinen (waarbij naast VROM ook de bewindslieden van Landbouw Natuurbeheer en Visserij, Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken, Financiën en Grote Steden en Integratiebeleid betrokken zijn):


- de eerder afgesproken bijdrage van 3,567 miljoen voor sanering van ernstige bodemverontreiniging blijft voor de provincie gereserveerd;


- VROM vraagt de gemeenten bij het maken van hun plannen rekening te houden met de normen ten aanzien van gezondheid en veiligheid; het Rijk kijkt of voor de geconstateerde knelpunten extra financiële middelen beschikbaar kunnen worden gesteld;


- de provincie Utrecht werkt de ruimtereservering voor kantoren, bedrijven en voorzieningen nader uit in het kader van de na de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening op te stellen structuurvisie; de mogelijkheden voor intensief ruimtegebruik worden door de provincie optimaal benut; een ruimtewinst van 5-15% behoort tot de mogelijkheden;


- de knelpunten voor de herstructureringsopgave bij bedrijventerreinen worden door het gewest Eemland en de gemeente Amersfoort in beeld gebracht; het Rijk gaat de mogelijkheden na voor een financiële bijdrage aan de herstructureringsopgave;


- het ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt er zorg voor dat de A1 aansluiting gereconstrueerd wordt ten behoeve van de ontsluiting van Vathorst;


- provincie en gemeenten werken de opgaven op het gebied van groen verder uit; groen en verstedelijking moeten met elkaar in balans komen en blijven; het oppervlak voor groen in bestaand stedelijk gebied moet minimaal gelijk blijven;


- het project Vathorst boven de Laak wordt door de Staatssecretaris van VROM in principe ingebracht bij het Budget Investeren Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK); in het project staat de ontwikkeling tot een groengebied voor recreatief gebruik voor de bewoners van de nieuwe stedelijke uitleg voorop.

Beleid

De intentieafspraken staan in het teken van nieuwe beleidsinzichten op rijksniveau (met name de nota 'Mensen, wensen, wonen' en de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening). Staatssecretaris Remkes maakt dit jaar met de 20 stedelijke regio's afspraken om die nieuwe beleidsinzichten in het lokale en regionale beleid te implementeren en een zorgvuldige en spoedige overgang van lopende naar nieuwe afspraken te bewerkstelligen.

De lopende Vinac-afspraken (de opvolger van Vinex) hebben ook betrekking op financiële bijdragen van het Rijk (locatiesubsidies). Een deel van deze middelen blijft aan de regio's toegekend, onder meer voor het bouwen van 10% sociale koopwoningen in binnenstedelijk gebied. Het resterende deel blijft gereserveerd; besluitvorming daarover vindt plaats in 2003, wanneer de intentieafspraken worden omgezet in definitieve afspraken. Bij die besluitvorming wordt gekeken in hoeverre de ambities op het gebied van transformatie van wijken, particulier opdrachtgeverschap, vergroting eigen woningbezit en sociale aspecten gerealiseerd worden en leiden tot hogere (onrendabele) kosten.