Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

07 maart 2002 Informatietelefoon FONA 1000 keer gebeld sinds de start

Fona en de praktijk
Fona is sinds de opening ongeveer 200 keer per maand gebeld. Een kwart van deze gesprekken is gevoerd in een andere taal. Hiervan zijn 19% van de gesprekken in het Marokkaans/Arabisch/Berbers en 15% in het Turks. Surinaamse en Antilliaans/Arubaans bellers hanteren merendeels de Nederlandse taal. Regelmatig wordt Fona gebeld met de vraag waar men een hulpverlener kan vinden die hun taal spreekt. Andere onderwerpen zijn onder meer verduidelijking van ziekte of kwaal na bezoek aan huisarts, opvoedingvragen over het leven tussen twee culturen.

Fona wil juist deze kwetsbare groep allochtone Nederlanders helpen, informatie en hulp te vinden over opvoeding, onderwijs en gezondheid. Doel is eveneens deze groep te stimuleren meer gebruik te maken van bestaande algemene voorzieningen, waarvan ze nu te weinig gebruik maakt. Ook is Fona bedoeld voor hulp- of zorgverleners die willen weten hoe ze allochtone cliënten het best kunnen helpen.

Fona geeft informatie én verwijst
Fona heeft vooral een informerende en verwijzende functie. Bellers met vragen die zeer complex zijn of die buiten het aandachtsveld van Fona vallen, worden verwezen naar gespecialiseerde instanties. Daarbij wordt zoveel mogelijk getracht deskundigen te vinden met ervaring in het werken met allochtone cliënten.

Themacampagnes
Sommige onderwerpen krijgen in bepaalde periodes extra aandacht van Fona in de media uitingen. Voor dit voorjaar is er extra aandacht voor het onderwerp Onderwijs. Vragen die gesteld worden gaan over schoolkeuzes, cito-toetsen, huiswerkbegeleiding of over Nederlandse taalcursussen.

Contactpersonen:
NIGZ: Laura Dorst (0348) 439 814
Teletrust: Gigi Dinsbach (070) 365 89 45