Amsterdam RAI

FietsRAI 2002

OP FIETSRAI 2002 WORDEN VIJF DAGEN LANG DE ALLERNIEUWSTE PRODUCTEN GEPRESENTEERD. Samenwerking Amsterdam RAI en ANWB met oog op consument.

Niets lijkt ogenschijnlijk zo gewoon in Nederland als de fiets. Toch blijkt telkens weer dat juist de fiets in de samenleving een heel belangrijke rol vervult. Die positie is tevens voor een groot deel de verklaring waarom de FietsRAI jaarlijks enkele tienduizenden bezoekers trekt. Er gaat bovendien geen jaar voorbij of op de grootste fietsbeurs van Nederland worden interessante nieuwe producten getoond. De 2002-editie van de beurs in Amsterdam RAI duurt vijf dagen en vindt plaats van 8 tot en met 12 maart. Vanzelfsprekend geeft de FietsRAI symbolisch het startsein voor een nieuw sprankelend fietsseizoen. Een signaal dat dit jaar nog sterker klinkt, nu ook tijdens de eerste drie dagen ook het Op Pad Beursfestival van de ANWB in de RAI wordt gehouden.

Bijna nergens ter wereld is het fietsbestand afgezet tegen de totale bevolking zo groot als in Nederland. Meerdere fietsen per huishouden en in vele gevallen zelfs per persoon kenmerken onze afhankelijkheid - en tegelijkertijd onze aanhankelijkheid - van het 'stalen ros'. Onderzoeken tonen aan dat de fiets zelfs tot belangrijke, niet meer weg te cijferen 'economische motor' is uitgegroeid. Een eenvoudig voorbeeld: als elke werknemer die zijn of haar fiets in het dagelijkse woon-/werkverkeer gebruikt deze zou laten staan, dan liepen ochtend- en avondspits hopeloos vast. Er zou zich een ramp voor de bedrijven en dus de gehele economie aftekenen; waarbij we toch al zo aan fileleed gewend zijn geraakt...
De jaarlijkse FietsRAI trekt zich van die mogelijke gevaren in zo verre niets aan, dat op de beurs definitieve oplossingen voor dergelijke hypothetische situaties hier niet zullen worden geboden. Maar, wel biedt de beurs iedere keer weer een 'state of the art' overzicht van alle nieuwe ontwikkelingen op tweewielergebied die het gebruik van de al dan niet gemotoriseerde tweewieler plezieriger, veiliger en comfortabeler maken. De kostenbewuste (brom)fietser kan evenmin om de beurs heen, want die nieuwste ontwikkelingen hebben ook te maken met onderhoud van de tweewieler. En uiteraard is de FietsRAI als vanouds - de editie van 2002 vormt hier geen uitzondering op - weer de enige en echte plek waar de winnaar van de verkiezing "Fiets van het Jaar" bekend zal worden gemaakt.

'De fiets als winkelwagen'
Waar de FietsRAI dan niet díe juiste oplossing voor 'het mobiliteitsvraagstuk' biedt, reikt zij de consument wel díe mogelijkheden aan om in de praktijk van alledag maximaal van de tweewieler te kunnen profiteren.
Het bezoek aan de supermarkt bijvoorbeeld wordt in veel gevallen op de fiets gedaan. Hoewel de branche daar vele passende oplossingen voor biedt, blijven plannen van infrastructurele aard jammer genoeg vaak achter bij het veelvuldige en veelzijdige fietsgebruik in ons land. Zelfs winkeliers - het ondernemersgilde - staan te weinig stil bij het belang van de fiets en zien ze liever niet tegen of hun pui. Of de Fiets als Economische Motor, want de werkgelegenheid in de branche is van grote betekenis. Een duidelijk ander voorbeeld van de betekenis van de fiets voor de economie valt onder het hoofdstuk Fiets en Gezondheid. Want van een actieve (fiets)instelling en voldoende beweging profiteren individu en zelfs het bedrijfsleven. De betekenis van 'Mobiliteit à la carte' met nieuwe voorzieningen qua infrastructuur en allerlei verkeersmaatregelen is evenmin gering.

De Nederlandse standaard
In feite heeft Amsterdam RAI ditmaal het belang van de fiets volledig doorvertaald in het campagnebeeld. De eerste gedachte is dat 'iedereen' onderweg is: het fietsseizoen is gestart en de lege standaard toont dat aan. Maar, wie op zijn of haar tweewieler onderweg is, wil deze ook graag kunnen 'parkeren'. Enerzijds worden doorlopend nieuwe voorzieningen en nieuwe gescheiden fietspaden geschapen, anderzijds blijven passende maatregelen zoals voldoende stallingsmogelijkheden achterwege. Het jaarbeeld van de FietsRAI 2002 beschikt hoe dan ook over een opvallende 'stopping-power'. Wat is er herkenbaarder dan de onvervalste Nederlandse fietsenstandaard? Blauwe luchten met zomerse wolken en een groene wei duiden op een fijn en zonnig gebruik van de tweewieler, met de nodige tussenstops op allerlei locaties. Maar iedere Nederlander die belang hecht aan z'n fiets, 'trapt' eerst naar Amsterdam RAI voor het actuele nieuws. Want de beurs zelf is natuurlijk ook dé standaard voor fietsend en scooterend Nederland.

Comfortabel en sportief staan voor
In de tweewielerbranche richten de producenten zich al langere tijd op het verhogen van het comfort. Zit-, trap-, stuur- en veercomfort staan voorop, maar ook het comfort van kleding, het gebruik van accessoires en bijvoorbeeld het meeneemgemak van vouwfietsen. Die ontwikkeling zet steeds verder door, waarbij dit jaar ook ontwikkelingen gericht op enerzijds het sportieve image van de gebruiker en anderzijds op het sportieve gebruik veelvuldig in de producten worden geïntegreerd. Van (fiets)band tot zadel en van elektrisch ondersteunde fiets tot mountainbike en hybride fiets zijn dat twee opvallend aanwezige trends. De FietsRAI 2002 is van 8 tot en met 12 maart a.s. de plek waar actuele ontwikkelingen door de bekende merken tentoongesteld worden. Vanzelfsprekend worden er ook nu weer qua accessoires, onderdelen en fietstypen vele specifieke modellen getoond. Deze sluiten perfect aan bij de wensen van de consument, want de branche interviewt en kent haar verschillende doelgroepen en stemt de diverse producten daar telkens op af. In dit geheel krijgen de los verkrijgbare accessoires een steeds belangrijker plaats, terwijl de (snor)fiets, brommer en scooter zelf ook steeds completer en veiliger worden.
Elk jaar beoordeelt een vakjury de nieuwste fietsen in de verkiezing Fiets van het Jaar. In de jurering van dit jaar heeft de jury nadrukkelijk aangegeven dat de eerder genoemde ontwikkelingen bij vele van de inzendingen - die overigens een opmerkelijk breed palet van het aanbod in de markt vertegenwoordigen - zijn terug te vinden. Op de eerste dag van de beurs wordt uit de genomineerde producten de Fiets van het Jaar 2002 bekendgemaakt. De genomineerde fietsen die elkaar de prijs 'betwisten' zijn: de Batavus Com 4 Allegro, de Gazelle ScooterBike Pro, de Giant Prodigy, de Koga's Excellence en Road Champ en de Riese & Müller Avenue Black.

Samenwerking met ANWB
Omdat dit jaar voor het eerst het Op Pad Beursfestival van de ANWB in Amsterdam RAI wordt gehouden, hebben RAI en ANWB besloten de data op elkaar af te stemmen en nauw samen te werken. De consument vaart er wel bij, want het totale aanbod van de twee beurzen is een aanmerkelijk stuk completer dan wanneer elke beurs individueel gehouden zou zijn. Daarom is er ook een toegangsregeling tussen de beide beurzen gekomen. Martijn Veldhuijzen van Zanten, Product Manager van de FietsRAI: "De afgelopen maanden had ik veelvuldig overleg met mijn ANWB-collega Marc Krebbers. Daaruit bleek dat zij verwachtten dat de noodzakelijke overstap naar een groter beurscomplex, Amsterdam dus, voor hun beurs sowieso een enorme verandering zou zijn. We hebben ditmaal de belangrijkste hoofdzaken afgestemd, maar ik hoop en verwacht eigenlijk dat we na de ervaring van dit jaar volgend jaar nog veel nauwer met elkaar kunnen samenwerken."

Informatie en entertainment
De FietsRAI 2002 biedt meer dan alleen de nieuwe producten. De bezoeker kan er natuurlijk met alle vragen terecht en krijgt van de vakmensen van de merken de antwoorden die hij zoekt. Toch heeft de organisatie gezorgd dat er naast al dat productnieuws nog meer te beleven is. Een echte 'traditional' op de beurs is natuurlijk het fietsparcours in samenwerking met de ANWB - ook dit jaar weer ruim opgezet en met ditmaal als thema "bos & groen" - om die nieuwe fietsen binnen ook te kunnen proefrijden. Nog een altijd weerkerende activiteit is de modeshow van regen- en fietskleding. Vanaf 8 maart wordt op geregelde tijden door de modellen een show gelopen op een podium dat ditmaal een bijzondere achtergrond kent: de fantastische Amerikaanse Kenworth mega-vrachtwagen van Giant, die op zich al een bezienswaardigheid is; laat staan met de FietsRAI-modellen erbij. Voor wie het sportiever wil, zijn er natuurlijk vele sportfietsen tentoongesteld, maar nog leuker is het echter om je sportieve aspiraties en talenten actief te testen in de Be One Downhill Experience: op een mountainbike beleven wat de Olympische kampioenen in hun wedstrijden meemaken en moeten overwinnen. Want op deze fiets-simulator ervaar je de hoogteverschillen alsof je zelf in zo'n wedstrijd meedoet! Uiteraard is alles opgebouwd in een sport-entourage, zoals die bij internationale wedstrijden staat. Gaat dit u iets te ver? Dan bent u van harte welkom op het ruime binnenterras dat de KNWU omtovert tot heus Wielercafé. Er is veel te zien, veel te bepraten en vooral is het leuk te kijken naar onderlinge wedstrijdjes van (aanstormende) wielrenners en -sters op de fietsen die hier op de rollenbanken staan opgesteld.

Neusje van de zalm Een echte primeur voor de FietsRAI vindt de bezoeker in het gedeelte dat in de werktitel wordt omschreven als de "Hall of Fame". Niet dat hier - zoals de naam zou kunnen doen vermoeden - oude, gerenommeerde fietsen worden getoond. Nee, de nadruk ligt er op díe fietsen die weliswaar van gerenommeerde afkomst zijn, maar bovenal een heel bijzondere uitstraling en binding hebben en in sommige gevallen door hun bouwers zijn gekoppeld aan een mobiliteitsgedachte c.q. -concept. Met andere woorden, de fietsen die hier worden getoond, vertegenwoordigen méér dan alleen het gegeven dat ze 'fiets' zijn. Eén van hun gemeenschappelijke kenmerken is dat ze om te beginnen op basis van hun merknaam al over een speciaal imago beschikken. Het uitgangspunt, de emotie die ze daardoor al meebrengen, maakt ze van huis uit tot meer dan zomaar-een-fiets. Het zijn fietsen die met een automerknaam gebouwd en verkocht worden; dat laatste meestal ook alleen bij de autodealer. Bovendien zijn het in veel gevallen echte design-fietsen, met vele high-tech details. Bijvoorbeeld ontworpen door de eigen studio's van Mercedes-Benz, Porsche, Audi en Volkswagen. Wie beseft wat de mensen hier aan conceptcars ontwikkelen, weet dat deze fietsen in elk geval qua ontwerp en techniek het neusje van de zalm zijn en nu voor het eerst op de FietsRAI staan. En het is interessant de mobiliteitsgedachte achter deze fietsen in combinatie met de auto te doorgronden. Last but not least/b> Van 8 tot en met 12 maart a.s. ligt Groningen in Amsterdam. Een prikkelende gedachte, maar niet anders dan ingegeven door het feit dat de provincie en stad Groningen de landelijke promotiecampagne om de start van de befaamde wielerronde Giro d'Italia in Groningen aan te kondigen, tijdens de FietsRAI 2002 haar kick-off laat beleven. Onder de veelzeggende titel 'Festival di Gironingen' wordt een compleet programma rond de proloog en start van de Giro in Groningen op respectievelijk 11 en 12 mei 2002 breed onder de aandacht gebracht.
Op de FietsRAI 2001 werd in de stand van Bovag en Innovam de 'fietswerkplaats in werking' opgezet. Die ontbreekt ook dit jaar niet, maar er is een essentiële uitbreiding toegevoegd: tijdens de FietsRAI vindt in deze werkplaats de eindstrijd van de verkiezing 'Fietstechnicus van het Jaar' plaats. Na voorselecties strijden hier de finalisten om de felbegeerde titel.
'n Speciaal plekje is tot slot ingeruimd voor een paviljoen waar de bezoeker alle informatie en vele producten vindt die van belang zijn voor fietsen, fietsvakanties en reizen op de fiets met kinderen. Onder het thema 'Fietsen met kinderen' wordt dit paviljoen verzorgd door het blad Wereldfietser. Speciaal ter gelegenheid van de presentatie van dit paviljoen op de FietsRAI 2002 zal een verhalenbundel, 'Op reis met kinderen, fietsvakanties met kinderen', zijn primeur beleven.

b>Prijzen en tijden

De FietsRAI 2002 is op vrijdag 8 maart geopend van 12.00 uur tot en met 20.00 uur. De dagen erna - van zaterdag 9 tot en met dinsdag 12 maart - is de beurs dagelijks geopend van 10.00 uur tot en met 18.00 uur. Het kaartje voor de FietsRAI kost 9,-; toegang voor kinderen tot 4 jaar is gratis, voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar betaalt u 3,50. Er is voor FietsRAI-bezoekers voor 2,- extra een regeling met het Op Pad Beursfestival van de ANWB dat in de hallen 8 en 10 en het Congrescentrum plaatsvindt, waardoor men onbeperkt van de ene naar de andere beurs kan lopen.

Amsterdam, 8 februari 2002


---

---
Noot voor de redactie /