AutoRai

8-3-2002

koda presenteert studiemodel Tudor in Genève

Op de 72ste Autosalon van Genève presenteert kodaAuto een studiemodel dat tot de aantrekkelijkste autos op de tentoonstelling gerekend mag worden: de kodaTudor.

Deze klassieke coupé is vooral gebouwd om de creatieve capaciteiten van de koda-ontwerpers te tonen; het is niet de bedoeling dat het fraaie studiemodel in productie gaat.

De kodaTudor is een vierzits coupé, die een sportieve en tijdloze elegante lijn koppelt aan rijplezier en grootse prestaties. De Tudor is gebaseerd op de grootste koda, de Superb, en borduurt verder op diens dynamische vormgeving. Daarbij was met name de voorzijde van de Superb een inspiratiebron, omdat deze een krachtige uitstraling heeft. Van agressiviteit is bij de Tudor geen sprake; wel van prestige en kracht. Het studiemodel is dan ook een klassieke en luxueuze Gran Turismo en geen pure sportwagen.

Het design maakt van de Tudor onmiskenbaar een koda. De familierelatie met de Superb blijkt uit de voorzijde met de markante grille en het zelfbewuste logo. Ook valt de typische koda-knik op in de lijn na het achterste zijraam, die bij de Tudor nog sterker aanwezig is. Ook de achterlichten en de smalle carrosserieranden aan de achterzijde zijn een koda-kenmerk. Achterlichten, remlichten en mistachterlamp zitten achter roodkleurig glas en vormen samen een rode band. Achter het witte glas zijn de richtingaanwijzers en de achteruitrijlampen gemonteerd. De techniek daarvan is geheel nieuw, want deze lampen zijn niet onder elkaar aangebracht, maar in elkaar geschoven. De oranje lampjes van de richtingaanwijzers gaan schuil achter de reflectoren van de achterlichten. Het licht van het richtingaanwijzerlampjes schijnt tegen de reflectoren van de achterlichten en wordt zichtbaar door weerkaatsing tegen de reflectoren van de achteruitrijlampen.

Twee geleidelijk stijgende lijnen benadrukken het wigvormige carrosserie-ontwerp. Een lijn loopt vanaf de koplampen onderlangs de portierramen naar achteren. De andere lijn begint bij de portiergrepen, verleent de achterspatborden een sportief uiterlijk en eindigt bij de achterlichten. De achterzijde is bijzonder elegant, mede doordat de kentekenplaat in de achterbumper zit. Het gladde oppervlak van de achterkant wordt alleen doorbroken door een dunne horizontale lijn in een kleur die bij de achterlichten past. Het koda-logo is in het midden van dit profiel aangebracht.

De topkwaliteit interieurmaterialen zijn in de kleuren Onyx en Ivory; bekend uit de Superb. Het dashboard wordt gesierd door een opvallend driespaaks stuurwiel, een horizontale matglans aluminium strip en chronograaf-instrumenten. Deze elementen verlenen het luxueuze interieur een sportief tintje. Onder de uitstroomopeningen van de airconditioning zit een groot scherm voor het navigatiesysteem. Een tweede scherm is aangebracht voor de bediening van de Climatronic.

Ten opzichte van de Superb is het onderstel verlaagd en sportiever afgesteld. De 142 kW/193 pk 2.8 V6 met vijf kleppen per cilinder versterkt dit sportieve karakter en drijft via een handgeschakelde vijfversnellingsbak de voorwielen aan. De Tudor is voorzien van alle moderne elektronische onderstelsystemen, waaronder ESP.

De kodaTudor is geen statisch studiemodel, maar een auto die kan rijden. Deze GT zou zo in productie kunnen gaan, maar dat is beslist niet de bedoeling van kodaAuto. De Tudor is puur bestemd om te laten zien met hoeveel passie en creativiteit bij koda autos worden ontworpen.