AutoRai

8-3-2002

Daewoo onthult twee primeurs in Genève

Daewoo heeft tijdens de 72ste Genève Motor Show twee wereldprimeursgetoond. De eerste is de Kalos, de tweede gaat vooralsnog schuil achter de typeaanduiding V222, een studie voor een nieuw topmodel.

De eerste is de Kalos, die als studiemodel al eerder in Europa te zien was, maar in Genève in zijn definitieve hoedanigheid wordt getoond. Naast de vijfdeurs hatchback presenteert Daewoo de Kalos voor het eerst ook als vierdeurs sedan. De tweede primeur bestaat uit de introductie van een compleet nieuw topmodel, dat vooralsnog schuilgaat achter de typeaanduiding V222. De nieuwe modellen komen in de tweede helft van dit jaar in Nederland op de markt en gaan voor een belangrijk deel het toekomstige succes van Daewoo bepalen.

Een jaar geleden, op diezelfde Genève Motor Show, maakte de compacte Kalos in vijfdeurs uitvoering voor het eerst zijn opwachting op het Europese continent. Nu, een jaar later, staat de definitieve Kalos in productie-uitvoering op de Daewoo stand in Genève. Een MPV-achtige auto in het segment van de compacte autos, voorzien van een sportieve en moderne styling, een rijke uitrusting en een doordacht veiligheidsconcept waarmee Daewoo een vier-sterren-notering in de Euro NCAP botsproevencyclus in de wacht hoopt te slepen. Voor de aandrijving biedt Daewoo de Kalos met een keuze uit een 1.2- en 1.4 benzinemotor.

In het verleden gaf Daewoo over het concept van de vijfdeurs hatchback reeds het een en ander prijs met het studiemodel. Echter, de vierdeurs sedan die dit jaar op de Genève Motor Show wordt getoond, is een echte wereldprimeur. Nog niet eerder gaf Daewoo het design van deze vierdeurs prijs. De sedan bouwt voort op de uiterlijke styling van de hatchback, maar is met een lengte van 4.236 mm 381 millimeter langer dan de vijfdeurs. Ook de kofferruimte laat met een inhoud van 320 liter geen twijfels bestaan over de aspiraties van de Kalos sedan. Daewoo levert de sedan vooralsnog alleen in combinatie met de 80 pk
1.4 SOHC motor.


V222
De tweede grote primeur op de Daewoo stand is de V222. Dit compleet nieuwe topmodel is voorbestemd als opvolger van de huidige Leganza en arriveert in de tweede helft van 2002 in Nederland. Tegelijk met deze nieuweling introduceert Daewoo tevens een opvallende, nieuwe zescilinder motor. In tegenstelling tot gangbare zescilinder lijnmotoren, die normaliter in de lengte worden geplaatst, levert Daewoo de V222 met een dwarsgeplaatste XK-6 zescilinder lijnmotor, die uitblinkt vanwege zijn bijzonder stille en soepele loop.