AutoRai

8-3-2002

Suzuki met wereldprimeur op Autosalon Genève

De nieuwe Alto van Suzuki schittert in Genève. Hij is groter, heeft een sterkere motor en verbruikt nog minder brandstof dan zijn voorganger.

Door zijn aantrekkelijke vorm met standaard vier portieren en een interieur vol slimme oplossingen onderscheidt hij zich van de doorsnee compacte auto. Daarbij komt dat de Alto in aanmerking komt voor de maximale stimuleringspremie van 1.000 euro die de overheid toekent aan de zuinigste en milieuvriendelijkste autos.

Uit alles blijkt dat Suzuki alles op alles heeft gezet om de Alto op zijn zuinige voetstuk te houden. Door zijn hoge betrouwbaarheid en zijn zuinigheid heeft hij een ware reputatie opgebouwd als de auto met zeer lage gebruikskosten. Niet voor niets scoort dit model sinds 1993 kopposities in onderzoeken van de Consumentenbond naar autokosten. De nieuwe Alto heeft een sportief en leuk uiterlijk. De matzwarte grille met daarin een groot chromen Suzuki-logo en de koplampen achter helder glas dragen daaraan bij. Ten opzichte van zijn voorganger biedt de nieuwe Alto liefst 50 millimeter meer hoofdruimte en de wielbasis is met 25 millimeter toegenomen, wat zorgt voor een groter interieur.

Slim

De Alto heeft een opvallend slim interieur en een complete uitrusting. Dat blijkt uit de vele plekjes om spullen op te bergen. In de vier portieren zitten ruime vakken. Er is een handig afsluitbaar dashboardkastje en in de middenconsole, vlak voor de versnellingspook zijn twee bekerhouders aangebracht. Slim is ook de zoemer die bij het afzetten van de motor waarschuwt als de lichten nog branden. Heel handig is de ruitenwisser achter. De Alto heeft verder onder meer getint glas, een make-upspiegel in de zonneklep en ruitenwissers met een intervalstand. De beide buitenspiegels zijn van binnenuit te verstellen en een binnenspiegel met anti-verblindingsstand zorgen voor een prima blikveld naar achteren

Viercilinder

Onder de strak gelijnde motorkap huist een volledig nieuw ontwikkelde viercilindermotor met zestien kleppen. Hij heeft een inhoud van
1,1-liter en levert 46kW (63 pk). Het maximumkoppel bedraagt 85 Nm. Bij dit alles blijft het benzineverbruik zeer laag: gemiddeld verbruikt de Alto slechts 4,9 liter over 100 kilometer ofwel 1 op 20,4 (testcycles volgens norm 99/100/EG)!
Bij hogere snelheden houdt de lange vijfde versnelling het motortoerental aangenaam laag. Dat draagt bij aan de rust in het interieur. Als optie is een elektronisch geregelde drietraps automaat leverbaar op de GLS.
Suzuki heeft veel aandacht gegeven aan een hoge mate van bescherming voor de inzittenden. De kreukelzones en de stevige veiligheidskooi beantwoorden aan zware eisen. De Alto heeft standaard twee airbags voorin en gordelspanners met trekkrachtbegrenzers voor. Verder mag de nieuwe Alto een aanhanger trekken tot 350 kilogram ongeremd en tot 750 kilogram geremd.