Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en van de Vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Integratie Europa Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum 4 maart 2002 Auteur P.J. Kleiweg de Zwaan
Kenmerk DIE/096 Telefoon 070-3485819

Blad 1/5 Fax 070-3484086

Bijlage(n) - E-mail die@minbuza.nl

Betreft Geannoteerde agenda van de Algemene Raad van 11 en 12 maart 2002
Zeer geachte Voorzitter,

Conform de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij de geannoteerde agenda van de Algemene Raad van 11 en 12 maart as. aan te bieden.

De Minister van Buitenlandse Zaken

Geannoteerde agenda van de Algemene Raad van 11 en 12 maart 2002

Voorbereiding Europese Raad van Barcelona

Deze laatste Algemene Raad voor de Europese Raad van Barcelona zal de inhoudelijke voorbereidingen doen van de Europese Raad (ER). Volgens de laatste informatie van het Spaanse Voorzitterschap zal de discussie tijdens de Europese Raad zich concentreren op de Lissabonstrategie. Het is nog niet bekend welke onderwerpen uit de Lissabonstrategie het Voorzitterschap aan de orde wil brengen tijdens de Algemene Raad. Het ligt voor de hand dat de meeste aandacht zal uitgaan naar de vijf prioriteiten die het Voorzitterschap heeft gesteld voor de Europese Raad van Barcelona:


- een Europese ruimte van vervoer en communicatie;

- de interne energiemarkt: liberalisering, openstelling en interconnecties;

- de interne financiële markt;


- de doelstelling van volledige werkgelegenheid: fundament van de sociale samenhang in Europa;


- onderwijs.

Nederland zal tijdens de discussie interveniëren langs de lijnen van het "Nederlands standpunt voor de Europese Raad van Barcelona" dat de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken uw Kamer op 15 februari 2002 per brief heeft aangeboden.

Westelijke Balkan

De Raad zal spreken over actuele ontwikkelingen in de regio, zoals het verloop van de door HV Solana geïnitieerde dialoog tussen Servië en Podgorica over hun toekomstige relatie. Nederland heeft, vooral in het belang van de regionale stabiliteit, een sterke voorkeur voor een oplossing gebaseerd op een gezamenlijke constitutie. In het bijzijn van het nieuwe hoofd van de VN-missie in Kosovo (UNMIK), de Duitser Steiner, zal tevens worden gesproken over de trage vorderingen bij de vorming van een regering en de benoeming van een president in Kosovo.

Verder zal de Raad stilstaan bij de gebrekkige medewerking van de landen in de regio met het Joegoslavië-tribunaal (ICTY). Nederland zal aandringen op meer druk van de Unie op de autoriteiten in die landen en in het bijzonder in de FRJ, die zich onder andere moeten inspannen voor een spoedige overdracht van Mladic en Karadzic.
Zowel bilateraal als tijdens de NAVO Raad in december jl. heeft Nederland reeds klemmende aandacht gevraagd voor dit vraagstuk.

De Raad zal ook de situatie in Macedonië bespreken en vooruitblikken op de donorconferentie van 12 maart. Nederland zal ondermeer wijzen op het belang van aanvaarding van amnestie-wetgeving en overeenstemming over een datum voor verkiezingen op korte termijn, in het licht van de beoogde spoedige implementatie van het Ohrid-akkoord.

Tenslotte zal de Raad zich in het bijzijn van Speciaal Coördinator Busek buigen over de te stellen prioriteiten in het kader van het Stabiliteitspact. Nederland streeft naar een Pact dat zich hoedt voor overlap met andere organisaties en zich concentreert op de bevordering van regionale (politieke) samenwerking.

Politieke prioriteiten van de Commissie in 2003

De Commissie zal een presentatie geven van haar politieke prioriteiten in 2003 (annual policy strategy). Er worden voor 2003 drie strategische aandachtspunten geïdentificeerd:

voorbereiding op de uitbreiding;

stabiliteit en veiligheid (zowel extern als intern);

totstandkoming van een duurzame en 'inclusieve' economie.

Deze oriëntatie zal ook haar vertaling vinden in het begrotingsproces van de gemeenschap. De Commissie geeft aan dat de inzet van het flexibiliteitsinstrument (200 miljoen euro) dit jaar nodig zal zijn om de EU-begroting sluitend te maken. Deze extra kosten zijn vooral toe te rekenen aan de noodzakelijke voorbereidingen op de uitbreiding (o.m. gebouwen, extra tolken en experts).

Nederland meent dat eerst moet worden gezocht naar ruimte elders in de begroting alvorens het flexibiliteitsinstrument kan worden ingezet.

Midden-Oosten

Richtinggevend voor het debat zal de verslaglegging van de Hoge Vertegenwoordiger Solana zijn, die in opdracht van de Algemene Raad (18 februari) onlangs de regio bezocht. Initiatieven uit de regio, zoals het Abu Alaa/ Peres initiatief en de recent naar voren gebrachte ideeën van de Saoedische kroonprins Abdullah, zullen aan de orde komen. Nederland zal pleiten voor optimale gebruikmaking van deze initiatieven uit de regio teneinde het noodzakelijke politieke perspectief te bieden. Nauwe afstemming met andere internationale partners, met name de VS, zal blijvend worden bepleit, conform of in overleg met de dringende wens van de Palestijnse Autoriteit zelf.

VN-mensenrechtencommissie

De VN Mensenrechtencommissie (MRC) vindt plaats van 18 maart tot en met 26 april te Genève. Nederland is momenteel geen lid van de Commissie en zal als waarnemer dan ook voornamelijk via de EU een actieve inbreng leveren op verschillende punten van de agenda. De VS is momenteel geen lid van de Commissie; Nederland betreurt deze situatie en zal zich dan ook inspannen voor herverkiezing van de VS in de MRC. Tijdens de MRC zal een groot aantal landensituaties en thema's worden besproken. De twee vermoedelijk meest contentieuze landensituaties betreffen:


- Rusland/Tsjetsjenië
De mensenrechtensituatie in Tsjetsjenië blijft zorgwekkend en Nederland zal met de overige EU-lidstaten streven naar een in samenwerking met de Russische Federatie op te stellen krachtige voorzittersverklaring; indien hierover geen overeenstemming mogelijk blijkt, zal Nederland met de overige EU-lidstaten inzetten op een resolutie.


- China

De mensenrechtensituatie in China is gedurende het afgelopen jaar slechter geworden. Nu de VS dit jaar geen lid is van de MRC is het vooralsnog onduidelijk welk land een resolutie over China zal indienen. Indien China een "no-action motie" tegen een resolutie indient, zal de EU zoals de laatste jaren mede door Nederlandse druk te doen gebruikelijk is daar tegen stemmen en andere leden van de MRC actief aanmoedigen hetzelfde te doen.

Zimbabwe

De Algemene Raad zal spreken over de situatie in Zimbabwe in de aanloop naar de verkiezingen van 10 en 11 maart a.s.. De sfeer in Zimbabwe is grimmig. Er is sprake van verregaande intimidatie van de oppositiepartij MDC. Ook de aanwezige waarnemers hebben te maken gehad met intimidatie van de zijde van ZANU-PF-aanhangers. De Europese Unie heeft tijdens de Algemene Raad van 18 februari jl. besloten haar waarnemers terug te trekken. Alle EU-waarnemers zijn inmiddels vertrokken. Daarnaast heeft de EU een pakket van gerichte sancties afgekondigd, die in werking zijn getreden. De VS heeft de EU hierin inmiddels gevolgd. De Algemene Raad zal zich beraden over de ontstane situatie, waarbij ook mogelijke EU-reacties op de uitslag van de verkiezingen aan de orde zullen komen. Het VK heeft aangegeven te denken aan het indienen van een resolutie inzake Zimbabwe in de VN-Mensenrechtencommissie (zie hierboven). Nederland kan een dergelijk voorstel ondersteunen.

Grote Meren

De Algemene Raad zal spreken over de Inter-Congolese dialoog, die op 26 februari jl. hervat is in het Zuid-Afrikaanse Sun City. De EU heeft zich eerder in een verklaring tegen een eventuele boycot van de Inter-Congolsese dialoog door Congolese oppositiepartijen uitgesproken. Daarnaast heeft de EU nogmaals steun uitgesproken voor het werk van de facilitator, Ketumile Masire. Nederland heeft een financiële bijdrage geleverd aan de dialoog.

Voorbereiding van de conferentie in Monterrey

De Raad zal de Europese inzet voor de internationale Conferentie 'Financing for Development' bespreken. De 'Financing for Development' (FfD) conferentie, die van 18 tot 22 maart in Monterrey, Mexico, zal worden gehouden, beoogt uitvoering te geven aan de financieringsaspecten van de doelstellingen zoals geformuleerd in de Millennium Verklaring van september 2000. Daarin zijn op het hoogste politieke niveau de millennium ontwikkelingsdoelstellingen (de zgn. MDG's) onderschreven. Het gaat om de concrete uitwerking van een samenhangend pakket van maatregelen om de financiering van deze doelstellingen zeker te stellen. Nederland hecht groot belang aan een succesvolle uitkomst van de conferentie, in het bijzonder omdat dit de mogelijkheid biedt de internationale
armoede-bestrijdingsstrategie kracht bij te zetten en de weg te effenen in de aanloop naar de conferentie over duurzame ontwikkeling later in 2002 in Johannesburg. Beide processen hebben weliswaar ieder hun eigen doelstellingen, maar zijn onderling verweven en liggen in elkaars verlengde. De FfD conferentie is onderdeel van een traject van Monterrey, naar Johannesburg en daarna, om de Millennium Verklaring van september 2000 te kunnen implementeren. Duurzame ontwikkeling bevat immers een economische, sociale en milieu dimensie. In de Nederlandse optiek gaat het hierbij niet alleen om het genereren van de vereiste financiële middelen, maar ook om een bredere agenda waarin de samenhang met goed bestuur en verbetering van de effectiviteit van interne en externe financiering tot uiting komt.

Substantiële verhoging van ODA volume is nodig om de doelstellingen te verwezenlijken. Daarnaast moet de effectiviteit van de hulp worden verbeterd. Harmonisatie van procedures, ontbinding van hulp, wederkerigheid in de verplichtingen tussen donorlanden en OS-landen alsmede het voeren van een coherent beleid zijn essentiële factoren om dit te bereiken. Nederland ziet deze conferentie als een mogelijkheid om concrete stappen te zetten en afspraken te maken. Europese lidstaten zouden derhalve tijdspaden moeten opstellen ter realisatie van de 0,7% BNP aan ODA norm, conform hetgeen in Laeken is overeengekomen.
Voor de Nederlandse inzet bij de conferentie verwijs ik gaarne naar brieven van de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking aan uw Kamer van 25 januari 2002 (kenmerk BuZa-02-41) en 26 februari jl..

Externe aspecten van duurzame ontwikkeling

De Commissie zal haar mededeling over de externe aspecten van de EU duurzaamheidsstrategie presenteren ("Towards a global Partnership for sustainable development"). Deze mededeling biedt goede mogelijkheden om de bijdrage van de Europese Unie aan een mondiale duurzame ontwikkeling verder te versterken. Nederland acht het wenselijk dat de Europese Raad van Barcelona aandacht besteedt aan de mededeling en dringt er op aan dat deze verder vorm zal krijgen in internationale kaders, ondermeer bij de uitwerking van de WTO-handelsronde te Doha en de voorbereiding van 'Financing for Development' en de World Summit on Sustainable Development (zie hierboven).

En marge van de Raad

Associatieraden met Roemenië en Slowakije

En marge van de Algemene Raad vinden Associatieraden plaats met Roemenië en Slowakije. Op de agenda staan onder meer de pre-accessiestrategie, de stand van zaken met betrekking tot implementatie van de Europa-akkoorden, pre-accessiesteun (Phare, Sapard, ISPA), financiële steun van de EIB en regionale samenwerking.

Samenwerkingsraad met de Oekraïne
En marge van de Algemene Raad zal op 11 maart de vijfde Samenwerkingsraad EU-Oekraïne plaatsvinden. Op de agenda staan recente politieke ontwikkelingen in Oekraïne (mensenrechten, voorbereiding van de parlementsverkiezingen eind maart), internationale kwesties (met name de strijd tegen het terrorisme en de relaties met Wit-Rusland en de Russische Federatie) en de samenwerking tussen de EU en Oekraïne in het kader van de Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst. In dit kader zal ondermeer worden gesproken over JBZ-aangelegenheden alsmede handel en investeringen. De EU zal haar zorg uiten over het Oekraïense gebrek aan voortgang bij de voorbereiding op WTO toetreding.


Kenmerk

Blad /6

===