Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

MIN VenW:start proef met reistijden op informatiepanelen

Start proef met reistijden op informatiepanelen in Utrecht

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat start op maandag 11 maart een twee proeven met informatie op route-informatiepanelen. De eerste betreft een proef met reistijden op de informatie-panelen en de tweede gaat om het vermelden van veiligheidsmotto.s op diezelfde borden. Daarnaast opent de minister twee toeritdoseringen bij Maarssen en Breukelen (A2 Utrecht-Amsterdam) en een mini-spitsstrook bij Utrecht. Deze maatregelen zorgen voor betere informatie naar de weggebruiker, ondersteuning van de verkeersveiligheidscampagnes en betere doorstroming op het wegennet van Midden-Nederland.

Reistijden op informatiepanelen
De proef vindt plaats op de snelwegen A1, A27 en A28 tussen Utrecht en Amersfoort. Het aangeven van reistijd in plaats van het aantal kilometers file, levert betrouwbare informatie op basis waarvan de ruim 6 miljoen weggebruikers een goede afweging kunnen maken welke route het snelst is.
Op een kort traject van de A13 bij Rotterdam wordt al reistijd aangegeven i.p.v. de filelengte. Nieuw aan de proef in Midden-Nederland is dat het gaat om een reistijd met keuzemogelijkheid voor de weggebruiker. In een filevrije situatie is de reistijd via de A28, tussen Hoevelaken en Rijnsweerd, zo.n 18 minuten. In de spits echter kan de reistijd via de A28 oplopen tot zo.n 40 minuten waardoor de relatief langere route via de A27 en de A1 een goed alternatief kan vormen.

Veiligheidsmotto
Voor het eerst komen er op de informatiepanelen veiligheidsboodschappen.. De teksten op de DRIP.s (Dynamische Route Informatie Panelen) ondersteunen de landelijke
verkeersveiligheidscampagnes. De eerste boodschap gaat over de campagne .Handsfree bellen..

Toeritdoseringen
Bij Toeritdosering wordt bij een oprit voor de snelweg gebruik gemaakt van een stoplicht. Elke keer dat het licht op groen gaat mag er een auto doorrijden. Hierdoor wordt de verkeersstroom op de snelweg minder verstoord door het verkeer dat de snelweg op wil. Met de toeritdoseringen bij Vinkeveen, Vianen en Leerdam zijn goede resultaten op de A2 behaald. De toeritdoseringen zijn onderdeel van een pakket van maatregelen om de doorstroming op de belangrijke verkeersader A2 op korte termijn te verbeteren.

Hulpdiensten
Om de hulp bij calamiteiten op de A2 te optimaliseren, is er voor de hulpdiensten een aparte calamiteitenafrit gemaakt. Daarnaast zijn de toeritdoseringen bij Maarssen en Breukelen uitgerust met het zogeheten Opticom-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat, in geval van calamiteiten, de toeritdosering kan worden uitgezet als hulpverlenende instanties willen passeren.

Mini-spitsstrook
Deze 600 meter lange spitsstrook ligt op de plek (A12 bij Utrecht) waar eerder een proef werd gedaan met de dynamische markering. Na een goed begin bleek dit systeem fysiek niet bestand te zijn tegen het vele verkeer. Om de weggebruiker van dienst te zijn, heeft Rijkswaterstaat de situatie omgebouwd naar een permanente mini-spitsstrook.
De mini-spitsstrook vermindert de dagelijkse filedruk op de Utrechtse wegen en zal juist op dagen met grote evenementen in de Jaarbeurs nuttig zijn. Hij zorgt voor een betere doorstroom de stad in en voorkomt dat voertuigen op de snelweg stil komen te staan.