FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: dodehoekspiegel verplichten via CAO

FNV Bondgenoten heeft de werkgeversverenigingen in het beroepsgoederenvervoer, TLN, KNV en VVT, laten weten overleg te willen over een aparte CAO waarin de dodehoekspiegel verplicht wordt gesteld. De bond vindt het onaanvaardbaar dat beroepschauffeurs de kans lopen ernstige ongelukken te veroorzaken, terwijl dit voorkomen kan worden. In de extra CAO met een korte looptijd moet volgens de bond geregeld worden dat de dodehoekspiegel in een periode van zes maanden verplicht wordt voor alle vrachtwagens van boven de 3500 kilo. Een verplichting van dodehoekspiegels via de CAO lijkt de snelste manier om de vrachtwagens te voorzien van de spiegels

In CAO's maken vakbonden afspraken over veiligheid en welzijn van werknemers. Het rijden zonder dodehoekspiegel zorgt voor stress bij de beroepschauffeurs, om maar niet te spreken van de trauma's die het veroorzaken van een dodelijk ongeluk opleveren.

Ruim 1,5 jaar geleden ondertekenden 19 organisaties, waaronder werkgevers- en werknemersorganisaties, een actieplan tegen de dode hoek. Door middel van voorlichtingscampagnes, publicaties en subsidies is getracht versneld de zichtverbeterende systemen geïntroduceerd te krijgen op alle vrachtwagens. Een en ander vooruitlopend op Europese regelgeving. Sinds de start van het actieplan blijkt dat 40% van de 140.000 in Nederland geregistreerde vrachtwagens zijn voorzien van een zichtveldverbeterend systeem. FNV Bondgenoten bestuurder Jan Heilig: 'Het is wrang om te moeten constateren dat de resterende 60%, uitgaande van 30 dodelijke ongelukken per jaar, in het jaar 2002 statisch gezien nog ruim 15 dodelijke ongelukken veroorzaken. Dat is onverteerbaar'. FNV Bondgenoten vindt dan ook dat de sector dwingender zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Meer informatie:
Jan Heilig, sectorcoördinator Beroepsgoederenvervoer FNV Bondgenoten,
06-22973941
Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten,
030-2738478/06-51405832

11 mrt 02 11:43