Peugeot Nederland

Peugeot één-twee-drie in Corsica

Slechts in vier van de zestien klassementsproeven die de Tour de Corse telde, was een Peugeot 206 WRC niet de snelste. Na de dubbele overwinning in Zweden toonde Total Peugeot zich andermaal oppermachtig. In de derde rally van het wereldkampioenschap, op het eiland Corsica, nam het team de eerste drie plaatsen in de eindrangschikking in met respectievelijk Gilles Panizzi, Marcus Grönholm en Richard Burns. Het trio domineerde de gebeurtenissen en liet zich niet verrassen door de nukken van het Corsicaanse microklimaat. Grönholm en Peugeot bouwden in de WK-klassementen voor rijders en constructeurs de voorsprong verder uit.

Van meet af aan namen de gebroeders Panizzi het heft in handen, met winst op de eerste vier proeven. Achter de asfaltspecialisten wist alleen Subaru-rijder Petter Solberg zich tussen de Peugeots te plaatsen. Maar op KP 4 maakte de Noor vlak na de start een beoordelingsfout en hij beschadigde daarbij de
linkerachterwielophanging. De Impreza duikelde naar de zesde plaats in het klassement. Op de vijfde en laatste proef van de dag was Grönholm de snelste. Hij vertrok als eerste, vlak voordat een wolkbreuk het proefgebied teisterde. Vele anderen, onder wie Panizzi, waren minder gelukkig en vonden een kletsnat parcours voor de wielen. De Fransman sloot de dag desondanks af met nog drie seconden voorsprong op zijn verbazingwekkende Finse teamgenoot, die zich normaliter beter thuisvoelt op gravel en sneeuw. Tommi Mäkinen (Subaru) bezette de vierde plaats, maar hij zou de volgende dag van de weg aquaplaneren en letterlijk zn Waterloo vinden.

Nachtelijke regenbuien zorgden voor verraderlijke condities op de zes proeven van de tweede etappe. Ik was er niet gerust op, zei koploper Gilles Panizzi, want in zulke omstandigheden moet de auto perfect zijn, wil ik echt hard gaan. Al gauw bleek de 206 uitstekend aan te voelen. Dat gaf me het vertrouwen dat ik nodig had in de regen. De Fransman reed de gehele dag top-3 tijden en won vier proeven. Achter hem tobde Marcus Grönholm een beetje met de afstelling van zijn 206, maar nadat ik de rijhoogte, de rolbars, de differentieelafstellingen en de motorkarakteristiek had laten veranderen, was de auto veel gemakkelijker te besturen.
Richard Burns koos andere banden dan zijn teamgenoten en dit in combinatie met een licht remprobleem zorgde ervoor dat hij verder achterraakte. Niettemin hielden de Peugeots toch de eerste drie plaatsen nadat Tommi Mäkinen van de weg was geraakt. De beste niet-Peugeot-rijder werd nu asfaltspecialist Philippe Bugalski in een privé-ingeschreven Citroën Xsara.

De vier proeven op de derde en laatste dag werden afgewerkt onder droge, zonnige omstandigheden. Het enige probleem waarmee de Peugeot-rijders te maken kregen, was een lichte fading van de remmen op de langere KPs. Het toptrio zette echter geen wiel verkeerd en controleerde ook de resterende kilometers van het evenement. Even was er lichte paniek, toen Colin McRae op de vijftiende en voorlaatste proef spectaculair crashte. De proef werd voor korte tijd stilgelegd om McRae en navigator Nicky Grist uit het wrak te bevrijden. De Schot kwam er vanaf met enkele kneuzingen en een gebroken vinger; zijn bijrijder bleef ongedeerd.

Ik kijk nu al uit naar de volgende wedstrijd, in Catalonië, zei Gilles Panizzi. Dit was mijn vierde WRC-zege en de beste tot nu toe, want ik heb aangetoond zowel op droog als op nat snel te zijn en ik leidde de rally van start tot finish.

Ook de Spaanse WK-ronde wordt geheel op asfalt verreden. De Peugeot-overwinning van vorig jaar en de topvorm waarin Panizzi, Grönholm en Burns verkeren, geven het Franse team het volste vertrouwen in de goede afloop. Maar, oordeelde sportdirecteur Corrado Provera voorzichtig, we mogen niet denken dat we er al zijn. Met nog elf rallys voor de boeg moeten we keihard blijven werken en de concentratie niet laten verslappen. Iedere wedstrijd is anders en vergt zijn specifieke benadering en strategie.

Uitslag Rally van Frankrijk:

1. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206

2. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
3. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206

4. Bugalski/Chiaroni (F/F), Citroën Xsara

5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza

6. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
11. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Marcus Grönholm 18 punten

2. Tommi Mäkinen 10
Gilles Panizzi 10
4. Carlos Sainz 9
5. Richard Burns 7
6. Sébastien Loeb 6
Harri Rovanperä 6
8. Colin McRae 4
9. Petter Solberg 3
Philippe Bugalski 3
10. Alister McRae 2

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Peugeot 36

2. Ford 20

3. Subaru 16

4. Mitsubishi 5

5. Hyundai 1

Volgende wedstrijd: Rally van Spanje (Costa Brava/Catalonië), 22-24 maart 2002.

Utrecht, 11 maart 2002