NU'91

CAO voorstellen 2002

INHOUDELIJKE VOORSTELLEN

Looptijd


* Looptijd: 1 jaar

Salarissen


* Een generieke salarisverhoging van 4% met ingang van 1 april 2002.
* Verhoging van de eindejaarsuitkering van artikel 21 a (pagina 21) met 2%. Tijdens de onderhandelingen zal een nadere toelichting verstrekt worden omtrent de opbouw van dit percentage.
* Berekening van de eindejaarsuitkering volgens opbouwsysteem. Het verdiende salaris op basis van de feitelijk gewerkte uren in enig jaar dient daarbij de basis te zijn.

Loongebouw

Wij willen afspraken met u maken die leiden tot een aantrekkelijker loongebouw in de CAO. In dit kader stellen wij het volgende voor:
* Wachttijden in artikel 6, lid 3 uvr b, salariëring (pagina 36) en de schalen 5 tot en met 30 (bijlage A, pagina 39) afschaffen.
* Het creëren van uitloopschalen door in alle schalen te knippen voor de een na laatste periodiek. De afgeknipte periodieken vormen de eerste twee periodieken van de uitloopschaal. Hieraan bij alle functiegroepen twee periodieken toevoegen. Het totaal van de uitloopschaal is vier periodieken. De doorstroming in de uitloopschaal kan afhankelijk worden gesteld van het functioneren van de werknemer. De beoordeling hiervan dienst plaats te vinden volgens een systematiek van loopbaanbegeleiding en beoordeling, waarvan de hoofdlijnen in de CAO worden vastgelegd. Het huidige perspectief van zittende werknemers dient te worden gegarandeerd. Ook dienen waarborgen te worden opgenomen voor het geval er geen beoordeling plaatsvindt door de werkgever.

* Verlaging van de vakvolwassenleeftijd van 22 naar 21 (artikel 3-1, uvr salariëring, pagina 35).

* Verbetering van de opbouw van de jeugdschalen door de leeftijdperiodiek met een jaar te verhogen (schalen 3 tot en met 33, pagina 41: bij 17 jaar het volgnummer dat nu geldt voor 18 jaar, bij 18 jaar het volgnummer dat nu geldt voor 19 jaar etc).
* Gedurende de looptijd van de CAO een studie te verrichten naar vernieuwing van het loongebouw.

Leerlingen/werknemers die een opleiding volgen

De positie van stagiaires en werknemers die een opleiding volgen, dient te worden verbeterd. In dit kader stellen wij voor:
* Creëren van een vaste stagevergoeding voor alle stagiaires van tenminste 250 euro per maand (exclusief reiskosten). Dit vastleggen in een nieuw artikel in bijlage B bij uvr salariëring in plaats van artikel 4, lid 5 (pagina 44).
* Het verder concretiseren in de CAO (nu: Statuut Sociaal Beleid) van de verplichting van de werkgever om voldoende stageplaatsen te creëren: 2% van de formatie (nieuw lid 6 toevoegen aan artikel 13, pagina 18). Indien de uitkomst van Regiomarge hiertoe aanleiding geeft, kan met instemming van de ondernemingsraad van dit percentage worden afgeweken (toevoegen aan artikel 18b, pagina 19).

* Voor werknemers met een leer-arbeidsovereenkomst (BBL):

* Het leerlingensalaris van de eerstejaars die wordt opgeleid voor kwalificatieniveau 1 of 2 tenminste baseren op het wettelijk minimumloon voor een 21-jarige.

* Het salaris van deze tweedejaars baseren op het minimumloon van een
22-jarige.

* Het salaris van de eerstejaars die wordt opgeleid voor kwalificatieniveau 3 en hoger ten minste te baseren op het minimumloon van een 22-jarige.

* Het salaris van deze tweedejaars te baseren op het minimumloon van een 23-jarige.

* En het derdejaarssalaris te baseren op het wettelijk minimumloon + 2,25%.

* Het salaris van de vierdejaars te verhogen naar 1.600 euro.

* Voor leerlingen die in deeltijd werken: De doorbetaling in het kader van lestijd is werktijd niet baseren op de omvang van het contract maar gelijk stellen met de fulltimer.
* Praktijkbegeleiding: de norm voor praktijkbegeleiding in de CAO vastleggen: 1 praktijkbegeleider op 25 leerlingen en stagiaires 1 praktijkbegeleider voor 10 BVP-leerlingen.

* Salarisgarantie van de leerling ex artikel 2, lid 4, bijlage B uvr salariëring (pagina 44) ophogen van 30 naar 35 en 35 naar 40.

Loopbaanbeleid

In het kader van bevordering van loopbaanbeleid stellen wij voor:
* Het verplicht stellen van een systeem van loopbaanbegeleiding en beoordeling, waarvan de hoofdlijnen in de CAO zijn vastgelegd (nu: Statuut Sociaal Beleid). Zie ook ons voorstel in het kader van het loongebouw/uitloopschalen. Enkele steekwoorden zijn: Structureel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van de werknemer, zorgvuldigheid en procedurele waarborgen bij beoordeling.
* Individueel recht van de werknemer op scholing middels een persoonlijk opleidingsplan (POP). Iedere werknemer krijgt een persoonlijk opleidingsbudget van 1.000 euro per jaar (wijziging artikel 30a lid 1). Hiermee kan de werknemer zelf initiatieven ontplooien om zijn kennis en kunde op peil te houden en uit te breiden, met het oog op werkzekerheid en ter verbetering van de mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

* Uitbreiding van artikel 30, lid 4 (pagina 23) met:

- De eventuele achterstand van herintreders en hun individuele scholingsbehoefte.


- Werknemers zonder relevante diplomas; zij moeten als eersten in de gelegenheid worden gesteld zich via het stelsel Elders Verworven Competenties (EVC) te certificeren.

* In artikel 30, lid 6 (pagina 23) scholingsbudget verhogen van 1% naar 3% van de loonsom van de instelling.

Ondernemingsraden

Wij willen afspraken met u maken over het versterken van de positie van de ondernemingsraad. Hierbij valt te denken aan uitbreiding faciliteiten (uren) van de leden, uitbreiding van de ondersteuning, etcetera.

Bijdrage artikel 29b


* Voorgesteld wordt artikel 29b uit te breiden met de NVD.
Loonbetaling bij arbeidsongeschiktheid

Wij stellen voor artikel 37, lid 1, sub b (pagina 24) zodanig te wijzigen dat deze werknemer wel in aanmerking komt voor doorbetaling.

Arbeid en gezondheid

In dit kader stellen wij voor:

* Een pilot te starten met een preventiesysteem, zoals dat op dit moment door enkele CAO-partijen in samenwerking met bureau ARCADI wordt ontwikkeld.

* Nadere criteria vast te leggen waaraan reïntegratie activiteiten van het reïntegratie- bedrijf moeten voldoen. Voorbeelden: klachtrecht, eisen inzake bejegening van werknemers, duur reïntegratie en kwaliteit van beleid.

* In het komende jaar onderzoek te verrichten naar de activiteiten van instellingen (en de resultaten) op het gebied van herplaatsing van arbeidsongeschikte werknemers en knelpunten en successen die zich tijdens reïntegratieprocessen voordoen.
* Het aanstellen van een arbo-verzuimcoördinator in instellingen met meer dan 500 werknemers.

Arbeidsduur


* Wij stellen voor de regeling inzake feestdagen (artikel 8, lid 4, uvr arbeidsduur, pagina 32) aan te passen in die zin dat de tussen werkgever en ondernemingsraad overeen te komen regeling niet in voor de werknemers ongunstige zin van de regeling van artikel 8 mag afwijken.

* Wij stellen voor een nieuwe 55+-regeling in plaats van artikel 11, uvr arbeidsduur (pagina 32) te ontwerpen, die iedereen met een voltijdse arbeidsduur in staat stelt gedurende 46 weken 4 uur verlof op te nemen. Deeltijders naar rato. Indien men geen gebruik maakt van de regeling ontvangt de werknemer naar rato van het dienstverband 57,6 respectievelijk 72 uur extra vakantieverlof.
* In het jaarlijks functioneringsgesprek dient aandacht te worden besteed aan de werktijd van de werknemer. Over de werktijd in relatie tot eventuele zorgtaken van de werknemer moeten afspraken gemaakt kunnen worden.

Melkertbanen


* Wij stellen voor artikel 12, lid 5, uvr salariëring (pagina 37) als volgt aan te vullen: De werkgever is verplicht aan de ondernemingsraad inzicht te verschaffen in inspanningen en resultaten die worden gepleegd om doorstroming te realiseren.
* Meer in het algemeen willen wij met u praten over mogelijkheden van sociale partners om de doorstroming van deze werknemers te bevorderen.

Overwerk

In het kader van gelijke behandeling van werknemers stellen wij voor:


* Schrappen overwerkgrenzen van artikel 3, lid 3, uvr overwerk (pagina 47).

* Vergoeding overwerk voor parttimers. Naast het uurloon ook de toeslag geven voor alle overwerkuren.

* Opbouw vakantie-uren en vakantietoeslag bij meeruren expliciet in de CAO opnemen.

* Wijziging van de referteperiode van artikel 4, lid 1, en 2 uvr overwerk (pagina 47) in
1 maand.

Onregelmatigheidstoeslag

* Wij stellen voor de regeling van artikel 4, uvr onregelmatige dienst (pagina 49) aan te passen door het systeem te vereenvoudigen en de percentages te verhogen, alsmede de grondslag te verhogen:


- ma-vr van 20.00 uur tot 07.00 uur en za van 12.00 uur tot 18.00 uur: 47% per uur;


- zondagen: 72% per uur;


- feestdagen: 100% per uur;


- Grondslag: maximaal regel 28 van de inpassingstabel.
Bereikbaarheidsdiensten


* Wij stellen voor de uitvoeringsregeling bereikbaarheidsdienst (pagina 49 e.v.) zodanig aan te passen dat ook bij fulltimers alle uren in bereikbaarheidsdienst in aanmerking komen voor vergoeding.

Verlof

Wij stellen de volgende verbeteringen van de verlofregeling voor:
* Aanpassing van de regeling inzake calamiteitenverlof (artikel 3, lid 3, sub b, pagina 58) en zorgverlof (artikel 10, pagina 60) aan Wet Arbeid en Zorg.

* Uitbreiding van artikel 3, lid 3 met rouwverlof. Dit kan op instellingsniveau worden geregeld.

* Uitbreiding van artikel 4 (pagina 58) met een nieuwe bepaling inzake vrijwilligerswerk: De werknemer die als vrijwilliger deelneemt aan een reis voor gehandicapten/minder validen georganiseerd door een erkende organisatie krijgt de helft van deze tijd door de werkgever vergoed tot een maximum van 21,6 uur (drie werkdagen).

* Verbetering van de regeling inzake ouderschapsverlof (artikel 8, pagina 59) door de werknemer het recht te geven maximaal de helft van de gebruikelijke arbeidsduur als betaald ouderschapsverlof op te nemen.

Meerkeuzesysteem


* Gelet op de grote nadelige gevolgen van het gebruikmaken van het meerkeuzesysteem in relatie tot de bepalingen over de grondslag voor eindejaarsuitkering en vakantiebijslag stellen wij voor om deze regelingen zodanig te wijzigen dat de grondslag voor eindejaarsuitkering en vakantiebijslag niet negatief wordt beïnvloed indien de werknemer gebruik maakt van het meerkeuzesysteem.

Overige zaken

Wij willen over de volgende zaken met u van gedachten wisselen en afspraken maken:

* De stand van zaken rond FWG 3.0. In dit kader stellen wij in ieder geval voor de termijn waarbinnen een zaak bij de LBC moet zijn aangemeld (artikel 2, uvr FWG, pagina 66), te stellen op 60 dagen.
* Afspraken uit het Protocol bij de CAO 2001/2002. Voorzover afspraken uit dit Protocol (nog) niet zijn uitgevoerd dan wel niet tot een afronding zijn gekomen, wensen wij deze afspraken te verlengen voor de looptijd van de nieuwe CAO.
* Het op grote schaal in dienst nemen van werknemers uit niet Europese landen. Dit in het licht van zaken als EVC, herintreders en doorstroom van Melkertbanen.

* Het ter beschikking stellen van de CAO aan werknemers. Wij zijn van mening dat de werkgever niet alleen verplicht is de werknemer bij indiensttreding in het bezit te stellen van de CAO, maar om hem ook op de hoogte te stellen van de wijzigingen in de CAO. Hierover een bepaling opnemen in de CAO. Daarnaast willen wij de mogelijkheid van het uitgeven van een populaire versie van de CAO met u bespreken.

* Wij willen met u praten over verbetering van de kwaliteit van zorg, bijvoorbeeld door het invoeren van een kwaliteitskeurmerk.
* Wij willen met u praten over de wettelijke voorschriften ten behoeve van zogende moeders en de problemen die werknemers in de praktijk ervaren met de realisering van in de wet voorgeschreven faciliteiten. Er dient een afspraak te worden gemaakt over de omzetting van het bedrag van de werkgeversbijdrage in euros. Wij stellen voor: 11 euro.

REDACTIONELE VOORSTELLEN


* Tekst Protocol (pagina 7) inzake vergoeding kosten wettelijke herregistratie verpleeghuisartsen. Opnemen dat ook de tijd die ermee gemoeid is, voor vergoeding in aanmerking komt.
* Artikel 29b, pagina 23: bij laatste aandachtsstreepje schrappen: NVK.

* Artikel 32 lid 2, pagina 23 wijzigen als volgt: De werkgever verstrekt uitsluitend een bijdrage in de premie aan de werknemer bij deelname aan de collectieve ziektekostenregeling(en) IZZ. De voorwaardenenz.

* Artikel 34, pagina 24: schrappen en artikel 26 b.
* Bij adressen, pagina 91, NVD opnemen bij FHZ en NVK schrappen bij Unie Z&W.

Utrecht, 5 maart 2002