Milieudefensie

Persbericht

Commissie MER laakt milieueffectrapport Schiphol

Milieu- en bewonersorganisaties: 'Wet Luchtvaart naar volgend kabinet'

Amsterdam/ Utrecht, 11 maart 2002 - Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu, Milieufederatie Noord-Holland en Platform Leefmilieu Regio Schiphol delen de kritiek van de Commissie voor de Milieu Effect Rapportage (MER) op de nieuwe milieunormen voor Schiphol. De organisaties vinden, met de Commissie, dat er een aanvullend milieueffectrapport nodig is. Vervolgens dienen de milieu- en veiligheidsnormen te worden aangepast. Omdat de Luchtvaartwet en de bijbehorende milieunormen een zorgvuldige procedure vereisen, zullen zij onder een volgend kabinet behandeld moeten worden. De wet en de milieunormen zijn dermate controversieel, dat de behandeling niet demissionair kan gebeuren.

De MER-Commissie heeft ernstige kritiek op het milieueffectrapport dat bij de ontwerpbesluiten van de Wet Luchtvaart hoort. De besluiten bevatten de regels die vervuiling, gevaar en lawaai door Schiphol aan banden moeten leggen op het moment dat de vijfde baan in gebruik wordt genomen.
Volgens de commissie schiet het door het ministerie van Verkeer en Waterstaat opgestelde milieueffectrapport aan alle kanten tekort. De minister beweert dat de milieunormen in de wet gelijkwaardig zijn aan het in 1996 vastgestelde regime. De Commissie stelt dat het milieueffectrapport dit niet onderbouwt. De norm voor geluidhinder zorgt niet voor een gelijkwaardige bescherming. Voorts heeft de Commissie ernstige kritiek op de veiligheidsparagraaf.

De milieu- en bewonersorganisaties vinden dat de milieunormen voor Schiphol herzien moeten worden. De beloofde gelijkwaardige bescherming moet worden waargemaakt, en kritiek van de Commissie MER en de Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid (Commissie Berkhout) moet in het normenstelsel worden verwerkt.

Gezien alles wat er nog moet gebeuren voor een zorgvuldige besluitvorming kunnen de wet en de nieuwe ontwerpbesluiten pas worden behandeld door een nieuw kabinet, vinden de organisaties.

Overigens wil een meerderheid van de Eerste Kamer dat de controversiële Luchtvaartwet opnieuw ter advisering wordt voorgelegd aan de Raad van State. De senaat acht dit noodzakelijk, omdat de minister veel aan het oorspronkelijke wetsvoorstel heeft gewijzigd. Ook wil de Eerste Kamer dat de minister het voorstel van de Commissie Berkhout voor meer geluidsmeetpunten overneemt.