Gemeente Zeist

Verkiezingscafé stond bol van de spanning
Gemeenteraadsverkiezingen 2002
Op woensdag 6 maart brachten 27.448 kiesgerechtigden (opkomstpercentage van 59,3%) in de gemeente Zeist hun stem uit. De jarige stemmers werden door de leden van de stembureau's verrast met een narcissenpotje en de hartelijke felicitaties namens het gemeentebestuur.
Na het sluiten van de 28 stembureau's wachtten de belangstellenden in het gezellige en druk bezochte Verkiezingscafé in het raadhuis op de uitslag. De spanning werd opgevoerd door enkele tussenuitslagen van reeds verwerkte stemdistricten en televisiebeelden van de landelijke uitslagen die werden getoond op grote schermen. Rond 22.00 uur maakte burgemeester Rudi Boekhoven de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2002 van de gemeente Zeist bekend:

De VVD verliest één zetel en komt met 7 zetels in de gemeenteraad, nieuwkomer Leefbaar Zeist krijgt 6 zetels, CDA houdt 5 zetels, de PvdA verliest 2 zetels en komt met 4 raadsleden terug, GroenLinks houdt 3 zetels en ook D66 blijft ongewijzigd met 2 zetels, de SP komt met één zetel winst op 2 zetels totaal en de ChristenUnie/SGP komt in de raad met 2 zetels. Dit is één zetel verlies t.o.v. de verkiezingen in 1998.

Direct weer aan het werk
Gisteren vond, na schorsing van de raadsvergadering, een klein afscheid plaats van de vetrekkende raadsleden. Vanavond wordt de raadsvergadering om 20.00 uur hervat.
Op donderdag 14 maart is de eerste samenkomst van de nieuwe gemeenteraad waarna op 22 april de nieuwe wethouders worden benoemd en het 'Beleidskader 2002-2006' wordt vastgesteld.

Afscheid en ontmoeting raadsleden
Op vrijdag 22 maart bent u van harte welkom in Het Slot Zeist om tussen 17.00 en 19.00 uur afscheid te nemen van een aantal raadsleden die geen deel meer uitmaken van de gemeenteraad en de nieuwe volksvertegenwoordigers te ontmoeten!

Vernieuwing van het bestuur van de gemeente

Per 7 maart jl. zijn de verhoudingen in het gemeentelijk bestuur veranderd. De raad richt zich sterker op de burgers en besteedt meer aandacht aan de controle van het college. Het gemeentebestuur wordt vernieuwd om ervoor te zorgen dat u weet wie wat doet in de gemeente.

De taakverdeling tussen de raadsleden, wethouders, burgemeester en ambtenaren is opnieuw vastgelegd. U kunt duidelijker zien hoe de gemeente werkt en controleren of ze dat goed doet. Dat is belangrijk voor u en voor de gemeente. U heeft recht op een goede en snelle service en een herkenbare politiek. Bovendien kan de gemeente hierdoor beter luisteren naar haar inwoners.

Wat doet het college nu?
Het college zorgt voor het dagelijks bestuur in de gemeente en verzorgt de uitvoering van de belsuiten die door de gemeenteraad worden genomen. Veel praktische beslissingen die bij de raad lagen worden nu door het college genomen. Neem bijvoorbeeld de verkoop van een stuk grond of het aangaan van een contract met een aannemer. Het college beslist hier zelfstandig over. Een ander nieuw element is het burgerjaarverslag dat de burgemeester elk jaar moet uitbrengen. Hierin wordt aandacht besteed aan de wijze waarop de gemeente met de burger omgaat. Hierbij kunt u denken aan de klachtenafhandeling maar bijvoorbeeld ook het betrekken van burgers bij beleid.

Welke mogelijkheden krijgt de raad?
De raad stelt vast welke doelstellingen gehaald moeten worden en controleert vervolgens of het college deze doelstellingen ook daadwerkelijk haalt. De gemeenteraad heeft een aantal middelen om het college te controleren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het recht om vragen te stellen of het recht om een wethouder te ontslaan. Ook kan de raad meer gebruik maken van de hulp van ambtenaren, daarvoor krijgt de raad zelfs een eigen functionaris: de raadsgriffier. Ook het "recht van onderzoek" is zo'n middel . Dat houdt in dat de raad een onderzoek kan starten, wanneer raadsleden vermoeden dat op een bepaald gebied iets is misgegaan. Een ander instrument is de rekenkamer. Deze gaat na of de gemeente haar doelen heeft bereikt en hoeveel geld dat heeft gekost. Dit moet leiden tot een betere gemeentelijke dienstverlening en ene betere besteding van overheidsgeld.

De raadsleden zullen zich meer op ú richten
Het volksvertegenwoordigen komt voor hen weer op de eerste plaats en niet het doorwerken van stapels papier op het gemeentehuis. Raadsleden hebben daar nu ook meer de tijd voor, omdat ze zich niet meer bezighouden met de uitvoering van het beleid. Dat doen ambtenaren in opdracht van het college. Omdat raadsleden naar de burgers toe gaan, weten ze beter wat er leeft in de gemeente. Die kennis gebruiken ze wanneer ze nieuw beleid maken. Dat betekent overigens niet dat een raadslid een doorgeefluik is voor uw persoonlijke belangen. Raadsleden hebben de verantwoordelijkheid om zich bij hun werk te laten leiden door het algemeen belang. Een raadslid zal u dus bij klachten over kapotte lantaarnpalen of losliggende stoeptegels veelal doorverwijzen naar het ambtelijk apparaat.

Wethouder is niet langer tegelijkertijd raadslid Hij stemt niet langer mee over zijn eigen voorstellen en hoeft zijn eigen besluiten niet te controleren als raadslid. De wethouder hoeft niet persé meer lid te zijn van een politieke partij en mag - onder bepaalde voorwaarden - zelfs van buiten de gemeente komen. Veel meer mensen komen dus in aanmerking om wethouder te worden. Daardoor zijn er meer geschikte kandidaten. Ook in raadscommissies waarin veel van de besluitvorming in de raad wordt voorbereid hebben de wethouders geen rol meer. Het voorzitterschap wordt vervuld door een raadslid en de wethouder wordt alleen nog uitgenodigd om informatie te geven of verantwoording af te leggen over gemaakte keuzes. Door deze maatregelen ontstaat meer afstand tussen de raad en het college en kunnen inhoudelijke argumenten de doorslag geven.

Meer informatie over de dualisering?
Vraag dan naar de folder "Beter bestuur in de vernieuwde lokale democratie" bij de centrale balie van de Publiekhal aan de Slotlaan 20 of bij de wijkwinkel Zeist-Noord aan de Johan van Oldebarneveltlaan 70. U kun took meer informatie vinden op www.minbzk.nl/dualisme. of www.vernieuwingsimpuls.nl.

Openbare bekendmaking

Kandidaatstelling.

De burgemeester van de gemeente Zeist maakt het volgende bekend:
1. Op 2 april 2002 zal de kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal plaatshebben.
2. Op die dag kunnen bij de hoofdstembureaus van 9.00 tot 15.00 uur lijsten van kandidaten (model H 1) worden ingeleverd.
3. De benodigde formulieren voor:

+ de kandidatenlijsten (model H 1);

+ de verklaringen van instemming van de kandidaten met hun kandidaatstelling (model H 9);

+ de machtigingen tot het plaatsen van de aanduiding van de politieke groepering boven een kandidatenlijst (model H 3-1);
+ de machtiging tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd door samenvoeging van aanduidingen van politieke groeperingen of afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst (model H 3-2);

+ de verklaringen van ondersteuning van een kandidatenlijst (model H 4);

+ de verklaringen betreffende het verbinden van de kandidatenlijsten tot een lijstencombinatie (model I 10); zijn tot en met de dag van de kandidaatstelling kosteloos voor de kiezers verkrijgbaar.

4. Voor de kandidaatstelling moet een waarborgsom worden betaald door overmaking van dit bedrag op een daartoe bestemde rekening van Onze Minister van Binnenlandse Zaken, tenzij bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal een of meer zetels aan de politieke groepering is/zijn toegekend.

Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de inlevering van kandidatenlijsten worden verstrekt door bureau Verkiezingen, Slotlaan 20.
Zeist, 6 maart 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven
Openbare bekendmaking
Ter inzagelegging proces-verbaal p 22-2
De voorzitter van het centraal stembureau voor de op 6 maart 2002 gehouden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente zeist maakt bekend, dat het proces-verbaal van de zitting van het centraal stembureau waarin de uitkomst van de op die datum gehouden stemming is vastgesteld, voor eenieder ter inzage is gelegd bij de afdeling verkiezingen, Slotlaan 20.
Zeist, 8 maart 2002
R.G.Boekhoven.
Vergadering adviesorgaan voor Sport & Recreatie op 18 maart Op maandag 18 maart a.s. om 19.30 uur komt het Adviesorgaan voor Sport & Recreatie bijeen. De vergadering vindt plaats in de Commissiekamer van het gemeentehuis aan Het Rond 1. Belangstellenden zijn van harte welkom.

Het adviesorgaan voor Sport & Recreatie, geïnstalleerd op 30 augustus jl., adviseert het College van Burgemeester en Wethouders over de hoofdlijnen van het sport- en recreatiebeleid in de gemeente Zeist. Voor individuele vragen, bijvoorbeeld van sportverenigingen, blijft de contactpersoon bij de gemeente het aanspreekpunt. Het adviesorgaan heeft ook als taak om kansen en knelpunten die zich voordoen in de sport en recreatie in Zeist te signaleren en om de resultaten van het gemeentelijk beleid te evalueren. Onder leiding van wethouder Thomas Swart, komt het adviesorgaan in ieder geval vier keer per jaar bijeen. De zeven leden van het adviesorgaan nemen deel op persoonlijke titel en hebben allemaal goede kennis en ervaring op het gebied van sport & recreatie in Zeist. Onderwerpen die bijvoorbeeld aan de orde kunnen komen zijn: verenigingsondersteuning, ongeorganiseerde sport, sport voor verschillende doelgroepen (o.a. jeugd, gehandicapten, ouderen en allochtonen), accommodatiebeleid en sportbuurtwerk.

De vergadering op 18 maart a.s. zal ondermeer gaan over het versterken van de verenigingsondersteuning in Zeist. Dit mede naar aanleiding van het onderzoek dat onder alle sportverenigingen in Zeist is gehouden en de bijeenkomst voor sportverenigingen die op 13 december jl. in het gemeentehuis heeft plaatsgevonden. Daarbij staat een gedachtewisseling over de subsidie voor de jeugdsport op de agenda. Belangstellenden zijn van harte welkom om de vergadering bij te wonen. U kunt zich voor de vergadering aanmelden bij Mariëtte van Otterloo, beleidsmedewerker Sport & Recreatie, tel: (030) 6987327, e-mailadres: m.van.otterloo@zeist.nl
Provinciale staten zijn bezig een Agenda 2010 op te stellen. Zij wilen op 8 april besluiten om tien grote, concrete sleutelprojecten voor de toekomst te slecteren. De staten willen ook graag uw mening horen. Ga naar http://www.Agenda2010.nl en breng uw top-3 score uit. U vindt er ook meer informatie.