Partij van de Arbeid

PERSBERICHT PVDA

Den Haag, 8 maart 2002

PVDA TEVREDEN OVER DALING ADMINISTRATIEVE LASTEN

PvdA-woordvoerder Rik Hindriks is blij verrast dat uit de EIM-monitor blijkt dat de administratieve lasten vorig jaar voor de derde keer relatief zijn gedaald. Drie jaar stelselmatig aandacht vragen voor dit probleem begint eindelijk vruchten af te werpen.

Administratieve lasten staan nummer 1 op de lijst van ergernissen van bedrijven. De PvdA maakt zich daarom al jaren sterk voor een krachtige en praktische aanpak van dat probleem. Onder die druk zijn nu de nodige successen te melden.


- De ministeries hebben hun nulmetingen op orde.

- De Actal functioneert naar behoren. Over vrijwel alle wetsvoorstellen wordt advies uitgebracht zodat onnodige regelzucht wordt bestreden.


- Er wordt in de begrotingen van de departementen een taakstelling opgenomen en de resultaten worden elk half jaar gemeten. Zo kunnen boosdoeners worden aangepakt en successen worden toegejuicht. Praktische maatregelen sorteren effect.


- Voorbeelden van succes zijn Financiën waar opeenvolgend staatssecretaris Vermeend en daarna Bos de lasten met honderden miljoenen verminderde in de afgelopen jaren. Verder verwachten we dit jaar met het wetsvoorstel over het loonbegrip van minister Vermeend de lasten weer honderden miljoenen EUR te verminderen.


- Vorig jaar heeft minister Pronk van VROM de grootste reductie (28 miljoen EUR) gerealiseerd door de milieuwetten te vereenvoudigen. Minder regels en eenvoudiger procedures helpen zo het bedrijfsleven om efficiënter te kunnen werken. Vooral de bouw en het transport hebben daar baat bij gehad.

De trend is gekeerd. Nu wordt het tijd om de administratieve lasten ook absoluut te laten dalen. Maar dat gaat niet vanzelf. De PvdA wil dat de administratieve lasten voortaan elk jaar met 500 miljoen EUR dalen. Dat kan als alle ministeries en vooral ook de verantwoordelijke minister alert en praktisch optreden. Dat kan door overbodige regels systematisch op te sporen en te schrappen. Dat kan door beter naar alternatieven te kijken. Dat kan door beter gebruik te maken van informatietechnologie en bedrijven gegevens maar één keer te laten inleveren. Dat kan door vergunningen centraal inzichtelijk te maken om vervolgens het aantal te reduceren. Plezierig neveneffect daarvan is dat het ook de handhaving inzichtelijker en effectiever maakt.

Er is een daadkrachtige organisatie binnen de overheid voor nodig. Zo zal er een projectleider met volmachten en bevoegdheden moeten komen die dwars door de departementen heen op directieniveau kan ingrijpen. Een nieuwe "Van Lunteren", maar dan voor de administratieve lasten. De PvdA pleit ervoor om een betere projectorganisatie met meer expertise binnen het Rijk te organiseren. Niet per se met meer mensen, maar wel met bevoegdheden en korte lijnen.

Het systeem van taakstellen, meten en monitoren zal gestandaardiseerd moeten worden. Het is te gek dat er nog steeds met drie systemen en modellen wordt gewerkt. Daardoor zijn cijfers niet te vergelijken en kan er niet echt worden afgerekend.

Er moet een systeem komen om successen financieel te belonen en falende departementen financieel te straffen. Via een overzicht in de begroting van EZ moet het parlement greep krijgen op de ontwikkeling.

In België is er een systeem waarbij bedrijven een vergoeding krijgen voor hun administratieve lasten. Het is de moeite waard om daar ook in Nederland naar te kijken. Opdat het probleem inzichtelijk wordt en reductie de departementen ook echt iets oplevert.

De PvdA wil nog dit jaar resultaat boeken. Succes kan blijkens de analyse van het EIM leiden tot 1% extra economische groei. In een tijd waarin de bomen niet meer tot de hemel groeien is dat de moeite waard om hierover verdere afspraken te maken. In ieder geval over de jaarlijkse taakstelling en daarnaast over de organisatie.

Voor nadere informatie: Rik Hindriks 070-318 2777 of 06-51 82 59 46