ST. NATIONALE BOOMFEESTDAG

unieke samenwerking tussen auto en natuur

Unieke samenwerking tussen auto en natuur:
Volvo Cars Nederland ondersteunt Boomfeestdag

Driebergen, 11 maart. De Stichting Nationale Boomfeestdag heeft in Volvo Cars Nederland een nieuwe hoofdsponsor gevonden. Met de onlangs ondertekende, tweejarige sponsorovereenkomst onderstreept Volvo dat zij als autoproducent haar verantwoording neemt ten aanzien van de belasting van het milieu. Naast financiële ondersteuning van de stichting zal Volvo jaarlijks voor elke, nieuw verkochte Volvo een boom laten planten. Ook zal de autofabrikant geld en middelen ter beschikking stellen voor de ontwikkeling van milieu-educatief lesmateriaal voor scholieren. Met de overeenkomst is een bedrag van jaarlijks ongeveer Euro 100.000,- gemoeid.

Het is zeer bijzonder dat een natuurstichting zich verbindt aan de autobranche én andersom. Volgens de directeur van de Stichting, Peter J. Derksen, erkent de Stichting met deze unieke samenwerking het feit dat de auto onlosmakelijk met de hedendaagse maatschappij verbonden is: 'De auto is niet meer weg te denken uit de maatschappij en daarom acht mijn Stichtingsbestuur het wenselijk om op deze manier de autobranche met de natuur te verbinden. In Volvo hebben we een serieuze kandidaat gevonden die zich kan en mag verbinden aan onze doelstelling, namelijk kinderen en hun ouders op een positieve wijze confronteren met de noodzaak de natuur te onderhouden en te beschermen. Volvo is een partner die vanuit haar Zweedse achtergrond de zorg voor mens en milieu hoog in het vaandel heeft staan en die zich ook daadwerkelijk wil inzetten voor de natuur'.

Pieter van der Velden, algemeen directeur Volvo Cars Nederland, geeft aan dat deze vorm van milieusponsoring zeer weloverwogen is gekozen. 'Voor Volvo Cars is de zorg voor het milieu al sinds de oprichting 75 jaar geleden- naast veiligheid en kwaliteit- een van de drie kernwaarden in de bedrijfsfilosofie. Hetgeen tot uiting komt in vele concrete milieumaatregelen in ons bedrijf én ons product. We zijn dan ook verheugd dat we van de Stichting Nationale Boomfeestdag de mogelijkheid hebben gekregen om op deze wijze onze vergaande betrokkenheid bij het milieu kenbaar te kunnen maken. Niet alleen spreken de activiteiten van de Stichting ons aan, zeker ook het feit dat kinderen de primaire doelgroep vormen, is voor Volvo zeer aansprekend. De grote spreiding van activiteiten van de Stichting in het land stelt ons bovendien in staat onze dealers op lokaal niveau optimaal bij dit initiatief te betrekken', aldus Van der Velden.

Volvo verwacht in 2002 in Nederland ruim 17.000 nieuwe personenauto's te verkopen. Zij heeft toegezegd om derhalve 17.000 bomen te gaan planten in het allereerste Volvo-bos. Getracht wordt dit bos te realiseren in nauw overleg met Staatsbosbeheer, waarmee de Stichting Nationale Boomfeestdag een samenwerkingsverband heeft.


- einde persbericht -