Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 11 maart 2002

Koninklijk Horeca Nederland wil schadevergoeding en maatregelen van staatssecretaris Monique de Vries
Horeca lijdt ¤ 1 miljoen schade door wateroverlast

WOERDEN - 11 maart 2002 - De horeca heeft in de afgelopen weken ruim één miljoen euro schade geleden door de overstromingen van de Maas, Rijn en hun zijrivieren. Deze niet inhaalbare schade van de horecaondernemers had in veel gevallen voorkomen kunnen worden als de Rijksoverheid zich had gehouden aan haar toezeggingen om snel alle rivierdijken en kaden te versterken. Maar daarvan is tot nu toe weinig terechtgekomen getuige de tientallen getroffen bedrijven. Daarom vraagt Koninklijk Horeca Nederland het Rijk, en in het bijzonder staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat, de door horeca- en recreatieondernemers geleden schade en gemaakte kosten te vergoeden.

Rampzaliger

Tientallen horecabedrijven zijn in de voorbije weken getroffen door de wateroverlast van de vier hoogwatergolven die de Maas, de Rijn en hun zijrivieren te verwerken hebben gekregen. Vier keer waterschade kort na elkaar wordt door veel horecaondernemers als rampzaliger ervaren dan die ene keer dat het water heel hoog staat. Diverse bedrijven zijn veel omzet misgelopen omdat ze zo'n drie tot zes weken onbereikbaar zijn geweest. Bedorven voorraden en ondergelopen panden en terreinen vormen een andere grote schadepost. Extra kosten om de gevolgen van wateroverlast tot een minimum te beperken, zoals zandzakken, permanente bewaking en noodvoorzieningen kunnen ondernemers ook niet verhalen op hun verzekeraar.

Tekortkoming

Koninklijk Horeca Nederland, de werkgeversorganisatie met 19.000 aangesloten horeca-, recreatieve en toeristische bedrijven, doet namens haar leden een beroep op de Wet tegemoetkoming voor Schade bij rampen (WTS) voor vergoeding van de geleden schade en gemaakte kosten. Directeur Jeu Claes: "In onze visie is de overheid tekort geschoten in haar toezegging om versneld de rivierdijken en kaden te versterken. De overheid heeft haar beloftes, die ze heeft gedaan in het Deltaplan Grote Rivieren en het project `Ruimte voor de rivier', nog niet waargemaakt. De schade van onze leden is daarvan een direct gevolg. De meeste ondernemers kunnen de schade van overstromingen niet verhalen bij hun verzekeraar. Daarom kan de horecasector dus niet zonder de hulp van de overheid dit soort calamiteiten het hoofd bieden. Bovendien is de bescherming van burgers en bedrijven tegen de mogelijke gevolgen van rampen en calamiteiten primair een overheidstaak. Als, om welke reden dan ook, de beschermende werking van collectieve voorzieningen faalt, is de overheid verantwoordelijk voor afdoende schadevergoeding aan gedupeerden."

Noot voor de redactie -