Persbericht
DEFINITIEVE RESULTATEN 2001
STERKE RESULTATEN TWEEDE HALFJAAR

Parijs/ Rotterdam 13 maart 2002

Provimi (Premier Marché, Euronext Paris SRD, SBF 120 vanaf 3 april 2002), wereldwijd toonaangevend op het gebied van diervoeding, maakte vandaag haar definitieve resultaten bekend voor het jaar 2001. De omzet bedroeg ¤ 1,5 miljard, een stijging van 11,4 % vergeleken met 2000. De bedrijfswinst bedroeg ¤ 95,4 miljoen, een stijging van 8,9% vergeleken met 2000, terwijl het netto resultaat na minderheidsbelangen uitkwam op ¤ 14,2 miljoen vergeleken met ¤ 15,2 miljoen in het vorige boekjaar. De resultaten over het tweede halfjaar lieten een stijging van 17,3% van het bedrijfsresultaat zien en een stijging van 56,3% van het netto resultaat na minderheidsbelangen. Deze cijfers weerspiegelen de verbeterde bedrijfsomstandigheden en de afwezigheid van uitzonderlijke posten met betrekking tot de demerger van Eridania Béghin-Say op 30 juni 2001.

Grondslagen van administratieve verantwoording en verslaglegging De geconsolideerde cijfers voor het boekjaar eindigende op 31 december 2001, zijn opgesteld conform dezelfde grondslagen van administratieve verantwoording en verslaglegging en waarderingsmethoden als de jaarrekening over 2000 van Eridania Béghin-Say, en in overeenstemming met artikel 99-02 van de Franse Commissie voor administratieve standaards (CRC).

Pro forma vergelijkende cijfers * Een van de consequenties van het demerger-proces was de noodzaak een vergelijking op te stellen tussen de werkelijke en pro forma cijfers, alsof Provimi reeds vanaf 1 januari 2001 een onafhankelijke eenheid zou zijn geweest. Als gevolg hiervan zijn belangrijke overnames die in de loop van het jaar 2000 hebben plaatsgevonden in de jaarcijfers van 2000 verwerkt, alsof deze vanaf het begin van het jaar hadden plaatsgevonden. Daarnaast moest een aantal kostenposten, zoals rentelasten, belastingen en afschrijving goodwill opnieuw worden gecalculeerd.


· De omzet nam, vergeleken met de pro forma omzet in 2000, in het gehele boekjaar 2001 met 11,4% toe. Vergeleken met de gerapporteerde omzetcijfers voor 2000, bedroeg de stijging 16%. De stijging deed zich in alle groepssectoren voor, met name in Centraal- en Oost-Europa en de Rest van de Wereld met stijgingen van respectievelijk 30,2% en 10,1%.
· Het bedrijfsresultaat nam, wederom vergeleken met de pro forma cijfers over 2000, met 8,9% toe. Vergeleken met de voor het jaar gerapporteerde cijfers, bedroeg de stijging in bedrijfsresultaat 13,7%. De operationele marge uitgedrukt als percentage van de omzet vertoonde een sterke stijging in de tweede helft van 2001, met een toename van 5,8% in januari-juni tot 6,9% in juli-december en was op jaarbasis, vergeleken met 6,5% een jaar eerder, met 6,4% stabiel te noemen.
· Het netto resultaat na minderheidsbelangen voor het verslagjaar bedroeg ¤14,2 miljoen, vergeleken met het pro forma resultaat van ¤15,2 miljoen over 2000. Dit is na een toename in financieringskosten ten bedrage van ¤43,1 miljoen voor het verslagjaar, vergeleken met ¤31,7 miljoen zoals vermeld voor 2000. Hieronder vallen ook verstrekte kortingen voor contante betalingen en vreemde valuta winsten/verliezen. De belastingvoorziening voor het verslagjaar ten bedrage van ¤15,7 miljoen vertegenwoordigde een last van 32% van het resultaat voor belasting en afschrijving goodwill.
· De verhouding vreemd vermogen/eigen vermogen bedroeg op 31 december 2001 0,88 (tegen 0,87 op 31 december 2000). Deze ratio is verminderd sinds 30 juni toen het 0,93 bedroeg.
Operationele hoogtepunten in 2001

· Op het gebied van premixen (22% van de omzet) en complete voeding (28% van de omzet) werden gedurende 2001 verdere acquisities in Polen (25 % van Rolimpex), Australië (Janos Hoey en Agribusiness) en Bulgarije (Nessebar) gepleegd. Voor beide categorieën was er, op een vergelijkbare basis, sprake van een omzetstijging van meer dan 16%.
· Binnen de branche van honden- en kattenvoer (5% van de omzet), waar de bedrijfsomzet met meer dan 50% steeg vergeleken met de gerapporteerde cijfers voor 2000, werd een strategische investering gepleegd middels de overname van Mike a Spol, een Tsjechische fabrikant van nat honden- en kattenvoer. Een verdere investering in dit land, dat van fundamenteel belang is voor onze uitbreiding in Centraal- en Oost-Europa, betrof de uitbreiding van onze faciliteiten voor droog honden- en kattenvoer bij Bohemia Safari die tegen het eind van 2001 opgestart werden. Tenslotte nam Provimi ook Provimi Hellas in Griekenland volledig over, een bedrijf dat handelt in zowel nat als droog honden- en kattenvoer.
· In de visvoerindustrie (9% van de omzet) stegen de prijzen voor visolie en visvoer essentiële grondstoffen - met respectievelijk meer dan 90% en 20%, stijgingen die slechts gedeeltelijk aan klanten doorberekend werden. Niettemin blijven wij van mening dat visvoer een categorie is met uitstekende groeikansen. Wij wisten, vergeleken met de feitelijke cijfers voor 2000, de omzet gedurende het jaar met meer dan 17% te verhogen. Met het oog hierop werden in de vorm van de overname van Sofrada verdere investeringen in Frankrijk gepleegd. Op dit moment wordt aan verdere capaciteitsuitbreiding in Chili en Denemarken gewerkt, waarbij in beide landen de uitbreiding voor de aanvang van de respectievelijke seizoenen in 2002 een feit zal zijn. Daarnaast opende ons Deens visbedrijf in augustus een geavanceerd onderzoekscentrum.
· Een ander hoogtepunt was de uitbreiding van de R & D faciliteiten in Brazilië, India en Nederland, faciliteiten die allemaal in de loop van 2002 operationeel zullen worden.
Vooruitzichten voor 2002

Naar verwachting zullen de verbeterde resultaten in de tweede helft van 2001 zich ook in 2002 voortzetten. Provimi streeft naar dubbelcijferige groei in omzet, bedrijfsresultaat en netto winst voor dit jaar. De marges zouden daarbij moeten blijven verbeteren. Provimi zal zich blijven richten op het optimaliseren van werkkapitaal teneinde de cashflow verder te verbeteren, een doelstelling die, gelet op de verbetering gedurende de tweede helft van het jaar, inmiddels al tot resultaten heeft geleid. Het totale schuldenniveau zal naar verwachting stabiel blijven en zal uitgedrukt als percentage van het eigen vermogen afnemen. De acquisitiestrategie zal worden blijven gevolgd, daarbij rekening houdend met de cashflow die door de bestaande operaties wordt gegenereerd. Provimi heeft in 2002 inmiddels al Comptoir de Gives in België overgenomen, een fabrikant van premixen en mineralen. Daarnaast heeft het bedrijf met de overname van Sanogold in Duitsland zijn geografische bereik uitgebreid, Provimi's eerste fabriek op zo'n belangrijke markt. Ook Peter Hand met fabrieken in China en Vietnam werd overgenomen. Azië is een van de belangrijkste markten voor toekomstige groei.

Dividend

De Board zal aan de aandeelhouders een netto dividend (exclusief tax credit) over 2001 van ¤ 0,20 per aandeel ter goedkeuring voorstellen.

De Provimi groep is wereldwijd actief in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarop zij aanwezig is. Provimi beschikt over 77 productiecentra in 28 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi fabriceert en geeft technische ondersteuning voor alle diersoorten (inclusief voer voor herkauwers, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.). Het bedrijf heeft meer dan 6.600 mensen in dienst en de omzet in 2001 bedroeg ¤ 1.5 miljard.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Steven Maisel
Investor and Corporate Relations Adrian Steed Floor van Maaren Tel: 00 33 (0) 1 41 43 10 41 Chief Financial Officer Citigate First Financial Mob: 00 32 (4) 77 235 312 Tel: 00 33 (0) 1 41 43 10 40 Tel: 00 31 20 575 4078 E-mail smaisel@nl.provimi.com asteed@nl.provimi.com fvanmaaren@citigateff.nl

Dit persbericht en de presentatie kunt u downloaden van de website van de Groep: WWW.Provimi.com

Presentaties onder: financials / documentatie http://WWW.Provimi.com

Financiële kalender: Resultaten Eerste kwartaal 2002: 6 mei 2002 Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 6 mei 2002 Dividend voor 2001: 10 juli 2002

Kerncijfers per 31 december (in miljoenen euro's)
Na accountantscontrole
Kerncijfers
(in miljoenen euro's) 31/12/01 Feitelijk 31/12/00 Pro forma* Omzet 1500,6 1347,3 +11,4%
Bedrijfsresultaat 95,4 87,6 +8,9 % Netto resultaat na minderheidsbelangen 14,2 15,2 -6,6 %

Kerncijfers Tweede halfjaar Eerste halfjaar (in miljoenen euro's) 2001 2001
Omzet 748,4 752,2 -0,5%
Bedrijfsresultaat 51,5 43,9 +17,3%

Netto resultaat na minderheidsbelangen 8,6 5,6 +53,6%

31/12/01 30/6/01 31/12/00*
Eigen vermogen 536,1 532,0 519,9 Netto schulden 471,9 493,9 450,5 Verhouding vreemd vermogen/eigen vermogen 0,88 0,93 0,87

OVERZICHT PER BEDRIJFSSECTOR
Geografische spreiding Omzet Bedrijfsresultaat
(in miljoenen ¤)
Werkelijk 2e helft 2001 1ste helft 2001 Totaal 2001 D v 2000 2e helft 2001 1ste helft 2001 Totaal 2001 D v 2000 VS 131,3 128,8 260,1 +7,4% 11,5 9,1 20,6 +15,7% Frankrijk 75,0 72,6 147,6 +7,4% 10,6 5,7 16,4 +45,5% Rest van EU 228,8 238,3 467,1 +2,2% 4,9 4,3 9,2 -62,1% Centraal- en Oost-Europa 215,8 220,7 436,5 +30,3% 19,7 18,4 38,1 +55,5% Rest v/d wereld 97,5 91,8 189,3 +10,1% 4,7 6,4 11,1 +14,3% Totaal 748,4 752,2 1500,6 +11,4% 51,5 43,9 95,4 +8,9%

VS (in miljoenen ¤) 2e helft 2001 2e helft 2000* D Netto-omzet 131,3 127,8 +2,7%
Bedrijfsresultaat 11,5 10,1 +13,9% Bedrijfsresultaat/omzet 8,8% 7,9% De totale omzet nam toe in de drie Amerikaanse ondernemingen, waarbij met name het voer voor kalkoenen, kippen en melkkoeien sterk groeiden. Kosten efficiënties werden gerealiseerd door pro-actief inkoop management.

Frankrijk (in miljoenen ¤) 2e helft 2001 2e helft 2000* D Netto-omzet 75,0 67,4 +11,3%
Bedrijfsresultaat 10,6 5,1 +108,0%
Bedrijfsresultaat/omzet 14,1% 7,6 % De resultaten werden positief beïnvloed door een herstel van de markt als geheel, en daarnaast als gevolg van de sterke groei in hoge marge producten. Maar het grootste deel van de winsttoename was het gevolg van de herallocatie van kosten naar andere Provimi ondernemingen. Rest van EU (in miljoenen ¤) 2e helft 2001 2e helft 2000* D Netto-omzet 228,8 249,3 - 8,2%
Bedrijfsresultaat 4,9 13,9 -64,7%
Bedrijfsresultaat/omzet 2,1% 5,6% De belangrijkste oorzaak van de winstdaling lag in Nederland, waar export en marges nog niet volledig zijn herstelt van onder andere de effecten van Mond en Klauwzeer. Daarnaast had de Europese visvoederindustrie te lijden van een cyclische teruggang. Daarentegen deden de speciaalvoeder bedrijven in Ierland, Spanje en Nederland het bijzonder goed. Centraal- en Oost-Europa (in miljoenen ¤) 2e helft 2001 2e helft 2000* D Netto-omzet 215,8 182,1 +18,5%
Bedrijfsresultaat 19,7 12,7 +55,1%
Bedrijfsresultaat/omzet 9,1% 7%
Al onze markten in Centraal- en Oost-Europa bleven sterk groeien, waarbij met name Polen, Tsjechië, Hongarije en Rusland bijzonder goed presteerden. De markten voor compleet voer en honden- en kattenvoer bleven groeien. Rest v/d wereld (in miljoenen ¤) 2e helft 2001 2e helft 2000* D Netto-omzet 97,5 91,5 +6,6%
Bedrijfsresultaat 4,7 3,3 +42,4%
Bedrijfsresultaat/omzet 4,8% 3,6% Met name in China waar de productie van biggenvoer, krachtvoer en premixen gedurende het jaar meer dan verdrievoudigde, waren de resultaten uitzonderlijk goed. Er was sprake van een geografische uitbreiding voor premixen in Australië. Daarnaast verhoogde het visvoerbedrijf in Chili zijn tonnage met meer dan 25%. Zowel qua omzet als winst groeiden de Braziliaanse bedrijfsactiviteiten sterk, mede dankzij de lancering van nieuwe soorten topklasse kwaliteit honden- en kattenvoer.