NVGD

Entertainmentspeciaalzaak blijkt populairste aankooppunt DVD

Entertainmentspeciaalzaak blijkt populairste aankooppunt voor dvd

De in entertainment gespecialiseerde winkels en de warenhuizen zijn de populairste aankoopplaats voor de relatief nieuwe beeld- en geluidsdrager dvd (digital versatile disc). Dat blijkt uit onderzoek van de brancheorganisatie NVGD (Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandelaren), gehouden onder een aantal gerenommeerde winkelketens en solitaire winkeliers.

In het afgelopen jaar heeft de drager dvd een forse groei doorgemaakt, zo blijkt uit de onlangs door het entertainmentvakblad Muziek en Beeld gepubliceerde cijfers. Volgens de gegevens van de brancheorganisatie NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers) waarin alle belangrijke audio- en videomaatschappijen zijn verenigd, steeg het aantal aan de detailhandel geleverde dvd's in 2001 met 120% ten opzichte van het jaar 2000. Dat betekende voor de distributeurs een omzetverbetering van 103% in 2001 in vergelijking met 2000.
Onderzoek van de brancheorganisatie NVGD, waarbij alle in Nederland actieve entertainmentretailers zijn aangesloten, maakt duidelijk dat met name de muziekspeciaalzaken en de warenhuizen hebben geprofiteerd van de groeiende populariteit van dvd bij de consument. De NVGD spreekt dan ook van een 'explosieve groei'. NVGD-voorzitter Martin de Wilde: 'De stijgende populariteit van dvd onder een steeds groter wordende groep consumenten heeft in het gespecialiseerde retailkanaal geleid tot een explosieve groei in dvd-verkopen. De platenzaak en het warenhuis, zo leert een recent eigen onderzoek, hebben zich de afgelopen jaren kunnen profileren als de populairste aankoopplaats voor dvd-titels.'

De transformatie van de traditionele platenzaak naar een 'entertainmentwinkel', mede gevoed door het succes van dvd, wordt door de NVGD aangemerkt als belangrijkste trend in het Nederlandse muziekdetailhandel. De Wilde: 'In de gespecialiseerde muziekdetailhandel heeft een duidelijke verbreding van het dvd-assortiment plaatsgevonden, zonder dat dit al te zeer ten koste gaat van de verkoop van audioproducten. De laatste jaren kampt de muziekindustrie met een stagnerende of zelfs dalende afzet. Met name het illegaal downloaden van tracks via internet staat aan de basis van de forse terugloop van het aantal verkochte singles. Ook het illegaal branden en kopiëren van cd's baart zowel de muziekindustrie als de detailhandel de nodige zorgen. Maar ondanks de lichte teruggang in de audiomarkt, is de muziekspeciaalzaak erin geslaagd zich succesvol te transformeren tot een allround entertainmentspeciaalzaak, waarbij vooral dvd een succesfactor van formaat mag worden genoemd. En daarmee is de muziekspeciaalzaak niet alleen de populairste aankoopplaats voor muziek en dvd, maar heeft zich in een dynamische markt tevens sterk weten te positioneren ten opzichte van overige retailers in andere branches.'


---