Partij van de Arbeid

Den Haag, 13 maart 2002

BIJDRAGE VAN ROB OUDKERK (PVDA) AAN HET PLENAIR HOOFDLIJNENDEBAT ZORGSTELSEL

In dit vrij woelige politieke tijdperk zijn richtinggevende kabinetsnota's over iets wat ons allemaal zo na aan het hart ligt - gezondheid en zorg daarvoor - van groot belang. Nog essentiëler is dat die nota's liefst een klip en klaar antwoord moeten geven op voor burgers essentiële problemen. Niet van straks, maar van nu.

En dan hebben we vandaag een probleem. Want het hoofdlijnendebat over een nieuw verzekeringsstelsel is een kwestie van veel techniek, van heel veel moeilijke woorden en van een hele lange adem. Terwijl het hoofdlijnendebat op straat toch een andere insteek heeft: hoe lang moet ik wachten op de specialist, kan ik wel terecht op de intensive care, is er nog een huisarts in de buurt? En niet: hoe lang moet ik wachten op een nieuw stelsel?

De PvdA heeft de overtuiging dat het niet of-of is maar en-en. Dus en hele concrete oplossingen voor de wachttijden en wachtlijsten nu - meer geld, meer opleiden, betere plannen, minder regels, dat gaat ook steeds beter in de gehandicaptenzorg, in de thuiszorg - en zorgen dat je over een aantal jaren een organisatie en financiering van zorg op poten hebt gezet die zieke mensen en gezonde mensen zekerheid biedt. Zekerheid op zorg als het nodig is als het gaat om het individuele belang; solidariteit in het gemeenschappelijk belang.

Chronisch zieken en ouderen willen gewoon weten: waar zijn we aan toe met zo'n nieuw systeem? Met zo'n nieuw stelsel? In goed Hollands:


- wat verbetert er?


- wat ga ik betalen?


- wat krijg ik daarvoor? Waar heb ik recht op?

- wanneer krijg ik het?


- wie kan ik aanspreken als ik het niet krijg?
Dit kabinet zal geen knopen meer doorhakken. Maar de steigers voor een volgend kabinet moeten solide zijn. Dit debat moet ook duidelijkheid verschaffen wat de consequenties zijn van keuzen die wij maken. En die andere partijen maken.

Want er valt - dat staat ook in de nota - te kiezen. En het hangt van de politieke verhoudingen na 15 mei af wat die keuze wordt, laten we daar vooral geen doekjes om winden. Wij hebben onze plannen door het CPB laten beoordelen. Dat is niet zaligmakend, maar wel objectiverend. Wat is het gevolg voor burgers? CDA en VVD: durf je plannen naast de onze door een onafhankelijk derde te laten beoordelen: dat vraag ik hier vandaag: geef burgers de kans om echt te kiezen.

Het kabinet stelt voor de sturing te herzien en het verzekeringsstelsel aan te pakken. De politieke wil en noodzaak om te komen tot een algemene verzekering voor iedere ingezetene met een wat ons betreft publiekrechterlijke grondslag, een acceptatieplicht, zorgplicht en risicoverevening is de meest essentiële stap om te komen tot een solidair verzekeringssysteem. De PvdA heeft hier het afgelopen decennium telkenmale voor gepleit en nu gaat het er dan ook van komen. Over een tijdje.

De genoemde randvoorwaarden zijn cruciaal voor chronisch zieken en andere mensen met gezondheidsproblemen alsmede voor spijkerharde borging van de publieke belangen in de zorg.

Er worden voorstellen gedaan voor minder regelgeving en belangrijke voorstellen voor een andere verantwoordelijkheidsverdeling. De PvdA is voorstander van meer ondernemersvrijheid en zal het door het kabinet voorgestelde "passend systeem van checks en balances" toetsen aan garanties voor toegang, verantwoording, kwaliteit en met name een kraakhelder toezicht. Toezicht op kwaliteit. Toezicht op monopolie- en kartelgedrag. Toezicht op prijzen. Want je hoeft geen econoom te wezen om te weten dat in een schaarse markt de uitkomst vaak is: te hoge prijzen, te lage capaciteit.

De verzekering dekt - volgens het kabinet - noodzakelijke zorg. De PvdA wil dat graag geconcretiseerd zien. Tandarts wel of niet in het pakket? De PvdA kiest voor wel. Evenals de huisarts. De eerstelijnspsycholoog. Eerstelijnsvoorzieningen zijn de basis voor veilige zorg. Daar gaan we niet over onderhandelen.

De PvdA is een voorstander van de intentie dat verzekeraars actief zorg inkopen en concurreren op service en kwaliteit van zorg. Dat valt tot nu toe vies tegen. Maar vastgesteld moet worden dat zoiets alleen maar kan bij voldoende aanbod, bij voldoende dokters en broeders en zusters en die hebben we nog niet.

Het kabinet onderschrijft onze wens om de uitvoering van de AWBZ en algemene verzekering in één hand te laten komen, maar schetst dat perspectief alleen op termijn. Dat vindt de PvdA een gemiste kans. De integratie zou juist op zo kort mogelijke termijn moeten en kunnen plaatsvinden, om zorg beter op elkaar af te kunnen laten stemmen. Juist op dat grensvlak liggen nu de grootste knelpunten, die uitstel van integratie zeer onwenselijk maken. Ziekenhuiszorg, thuiszorg, verpleeghuiszorg, het hoort allemaal in een logische heldere verzekering.

Het kabinet pleit voor een nominale premie van voldoende omvang. Tja. Laten we daar geen woorden aan vuil maken. De PvdA ziet in een verhoging van de huidige nominale premie geen noemenswaardige voordelen.

De nadelen voor lage en middeninkomens wegen zwaar, omdat (jaarlijks vast te stellen) compensatie een ingewikkelde en dure procedure is. Wij willen geen onzekerheid introduceren voor ouderen en chronisch zieken. Wij willen 65+-ers de garantie geven dat ze er met zo'n nieuw stelsel geen eurocent op achteruitgaan.

En waarom zou je terwijl je zoveel energie in de zorg zelf moet steken die hele rimram van nominale premies die dan weer heel duur en ingewikkeld gecompenseerd moeten worden in godsnaam invoeren terwijl ten ene en andere male de noodzaak ontbreekt? Wat is dat voor nodeloos verspeelde energie en idioot grote bureaucratie die je over het land uitroept? Niet doen dus!

Ook de mogelijke invoering van een systeem van verplichte eigen betalingen wijst de PvdA af.

De PvdA komt tot deze stellingname vanwege de ervaringen met het specialistengeeltje, de medicijnknaak en het eigen bijdragen-systeem in het ziekenfonds. Tevens blijkt uit onderzoek dat juist preventieve zorg om erger te voorkomen daarmee wellicht op de tocht komt te staan en dat daarmee gezondheidsrisico's en dus kostenstijging worden geïntroduceerd.

Ook een verplicht eigen risico en collectieve contracten ondergraven de solidariteit en brengen uiteindelijk premiestijgingen met zich mee. Niet doen dus.

Wat willen burgers? Jazeker, keuzevrijheid. Maar is dat niet veel te veel een consumententerm en geen patiëntenterm? Waar gaat het om? Dat je wil weten wat je waar kan krijgen. En voor hoeveel. Waar heb je recht op. Waar is het beter? Want dan kan je van dokter of ziekenhuis of verzekeraar wisselen. Volledige transparantie is dus noodzaak. Een kwaliteitskaart - net zoals in het onderwijs - voor instellingen. En een wet die de kwaliteit en transparantie van zorgverzekeraars vastlegt. Net zoals de BIG en de Wet op de kwaliteit van zorginstellingen.

Wat wil je als patiënt? Een breed pakket voor een redelijke prijs. Dan moet je bij de PvdA zijn, zou ik zeggen. Want onze voorstellen leveren uiteindelijk meer doelmatigheid op, meer solidariteit dan nu. Het wordt duidelijk waar je recht op hebt, je weet dat de toegang voor ieder gelijk gegarandeerd is, je weet dat de kosten solidair verdeeld zijn (jong betaalt mee voor oud en hogere inkomens betalen mee voor lagere) en je weet dat de betaalbaarheid voor lagere inkomens uitgangspunt is, ook op de langere termijn en ook in periodes van economische terugval.

De PvdA ziet grote urgentie in concretere plannen om de capaciteitsproblemen in de zorg op te lossen. Daarbij komt dat een door het kabinet voorgesteld stelsel van gereguleerde concurrentie en meer vraagsturing en keuzevrijheid staat of valt met voldoende capaciteit.

De zo noodzakelijke omslag van aanbod- naar vraagsturing hoeft niet op een nieuw financieringsstelsel te wachten. Nieuwe instrumenten (naast PGB) m.b.t. zelf kiezen en behoud zelfstandigheid worden overal geïnitieerd en moeten worden ondersteund.

Tenslotte gaat het om - los van het wachten op een nieuw verzekeringsstelsel
-

a. vergroting van transparantie bij verzekeraars en aanbieders: internet, kwaliteitskaarten, veel meer en beter gebruik van ict; b. een betere verantwoording van verzekeraars en aanbieders over besteed geld.
c. Het creëren van meer ondernemersvrijheid door minder specifieke regelgeving; de WEZ moet dan ook snel behandeld worden, onbegrijpelijk dat VVD en CDA dat niet wilden.

Vandaag gaat het om de zorg van overmorgen. De PvdA wil zich met alles wat zij in zich heeft inzetten voor het behoud van een solidaire goeie zorg. Wil mensen niet in onzekerheid laten over zoiets belangrijks. Daarom is dit debat belangrijk. Omdat verkeerde keuzes op 15 mei en daarna heel makkelijk verkeerd kunnen aflopen. En de weg terug zal dan een hele lastige zijn.