Ingezonden persbericht


Internet populairder dan krant

Uit een recent onderzoek, gehouden onder 450 jongeren tussen de 20 en 25 jaar, blijkt dat internet de krant van de eerste plaats heeft verdrongen als het gaat om kanalen die worden ingezet om een baan te vinden!

Maar liefst 90% van deze groep gebruikt online vacaturebanken als men zoekt naar (ander) werk, terwijl nog slechts 82% de krant hanteert. 23% van de jongeren heeft zijn/haar CV op een of meerdere vacaturebanken geplaatst.

Dit blijkt uit een onderzoek dat Willem Sterks van de Hanzehogeschool, faculteit economie te Groningen, afgelopen maand heeft uitgevoerd.

Het gebruik van internet heeft een aantal voordelen boven het zoeken van banen in kranten. Met name het gemak, de selectiemogelijkheden en de snelheid vindt men belangrijk. Andere voordelen die genoemd worden zijn het gerichte aanbod van vacatures en de mogelijkheid om middels niet-actief solliciteren (plaatsen van CV) van baan te kunnen veranderen.
1. Gemak (65%) 2. Goede selectie mogelijkheden (57%) 3. Snelheid (52%) 4. Gericht aanbod van vacatures (49%) 5. Mogelijkheid om niet-actief te solliciteren (34%)

Op de vraag wat men belangrijk vindt bij een goede vacaturebank, worden met name een goede zoekmachine (om passende vacatures te kunnen selecteren) en een groot en actueel vacature aanbod genoemd:
1. Goede zoekmachine/selectie mogelijkheden: 82%
2. Actueel aanbod van vacatures: 81%

3. Hoeveelheid vacatures: 51%

4. Diversiteit vacature aanbod: 49%

5. E-mail service: 22%

Geconcludeerd kan worden dat internet als medium om vacatures te zoeken nu echt op doorbreken staat. Internet biedt gemak, selectiemogelijkheden en snelheid. Nu reeds heeft bijna een kwart van de jongeren zijn/haar CV online staan. Daarnaast lezen de jongeren steeds minder kranten, zodat de vacatures in de krant hen niet meer bereiken.

Dat werkgevers goed inspelen op deze ontwikkeling blijkt uit het onderzoek van IDC, waaruit blijkt dat werkgevers van plan zijn om grote delen van hun wervingsbudgetten te verschuiven van print naar online vacaturebanken. De IDC verwacht in West Europa in 2005 een omzet van $ 5 miljard voor E-recruitment.

Bovenstaande ontwikkeling vormt een serieuze bedreiging voor de Nederlandse dagbladen. CDA-kamerlid Joop Atsma pleitte onlangs al voor subsidie voor de kranten, om hun voortbestaan te garanderen.

De 5 bekendste vacaturebanken zijn op dit moment: www.Monsterboard.nl, www.Jobnews.nl, www.NationaleVacaturebank.nl, www.Intermediair.nl en www.Stepstone.nl.

Ondanks de shake out die vorig jaar plaats heeft gevonden onder jobsites, zijn er momenteel nog bijna 250 vacaturebanken actief in Nederland. Werkzoekenden plaatsen hun CV bij voorkeur op de bekende vacaturebanken.

Verwacht mag worden dat de overgebleven vacaturebanken een gouden toekomst tegemoet gaan, nu zowel werkzoekenden als werkgevers dit medium omarmen.

Groningen
Datum: 14-03-02