Ernst & Young

Onderzoek naar groei-gericht management in een kapitaalschaarse markt

15 maart 2002 - Een nieuw, wereldwijd onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young en Ernst & Young toont aan dat bedrijven die opereren op het gebied waar telecommunicatie, media en entertainment, en technologie samenkomen, zich gesteld zien voor een lastige zakelijke paradox in 2002. Ze moeten zich richten op groei, en in sommige gevallen hun zakelijke modellen opnieuw definiëren, maar ze moeten dit doen in een tijd van kapitaalschaarste en andere grote financiële beperkingen.

Het onderzoek, "Business Redefined: Generating Returns", is het derde in een reeks uitgevoerd door de twee wereldwijde zakelijke dienstverleners, en is gebaseerd op constante dialogen met de hoogste leidinggevenden in de telecommunicatie-, media en entertainment-, en technologiesector. Meer dan 60 financiële directeuren en hoge functionarissen van bedrijven over de hele wereld namen deel aan het jongste onderzoek in de lopende reeks Leadership Connection®.

Geconfronteerd met een financiële terugslag na het ongekende optimisme van beleggers en het excessieve uitgavenpatroon in de industrie gedurende het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw en het begin van 2000, moeten, volgens het onderzoek, deze leidinggevenden nu balanceren op het evenwichtskoord en het hoofd bieden aan de uitdagingen van een voortschrijdende integratie van industrieën en technologische transformatie zonder het voordeel van extra financiering van buitenaf.

Het onderzoek heeft onder andere de volgende belangrijke zaken aan het licht gebracht:

* Gezien de kapitaalschaarste vormt een vrije cashflow de nieuwe katalysator voor veranderingen. Bedrijven moeten nu hun groei bekostigen uit de eigen cashflow.

* Bezuinigen over de hele linie ter verbetering van de winstmarges zal sommige bedrijven duur komen te staan.

* De financiële directeur wordt in deze nieuwe omgeving kritischer en raakt, naast de financiële controle, meer betrokken bij zakelijke beslissingen.

* Investeringen zullen worden toegespitst, gericht op hetzij de infrastructuur, hetzij de klant.

* De terugkeer naar een winstgevende groei is afhankelijk van de klant en de mogelijkheid van talloze bedrijven in alle drie de sectoren om in onderlinge samenhang te werken aan de levering van diensten met toegevoegde waarde die klanten ook willen hebben.

"Telecommunicatie-, media en entertainment-, en technologiebedrijven zagen zich genoodzaakt vrijwel onmiddellijk een antwoord te vinden op het probleem van winstgevendheid en cashflow, zonder de noodzaak uit het oog te verliezen van doorlopende bedrijfsinnovatie als nieuwe impuls voor groei", aldus Frank van den Ende, partner en voorzitter van Ernst & Young, marktgroep Technology Communications & Entertainment. Jos van Rijn, Global Service Line Director Media, Cap Gemini Ernst & Young zegt in een verdere toelichting: "Dit onderzoek toont aan dat bedrijven uiterst voorzichtig moeten zijn en een realistische inschatting moeten maken van de ontwikkeling van de markt. Elk bedrijf zou zich moeten richten op een rendabele, hoogwaardige dienstverlening aan de klant."

Van "Go-Go" naar "No-Go"
Financiële directeuren zijn het erover eens dat telecommunicatie-, technologie- en, in mindere mate, media en entertainmentbedrijven momenteel allemaal de prijs betalen van het "go-go" tijdperk van bovenmatige uitgaven. Het onderzoek geeft aan dat zowel beleggers als het management de essentiële financiële en zakelijke realiteit uit het oog hadden verloren. Ondanks vele bewijzen van het tegendeel, hebben zij bijvoorbeeld de kosten van de levering van nieuwe diensten onderschat, en, nog belangrijker, de tijd die het kost voordat klanten de nieuwe technologie en diensten op grote schaal accepteren.

Amerikaanse verstrekkers van risicokapitaal, die werden gelokt door de visie van een door breedbandverbindingen met elkaar verbonden maatschappij en torenhoge marktkapitalisatie, verhoogden bijvoorbeeld hun investeringen in deze sectoren tussen 1998 en 2000 met een factor vijf, van 20 miljard dollar naar 100 miljard dollar. In Europa betaalden bedrijven in de mobiele telecommunicatiesector bedragen voor de volgende generatie licenties die voorheen als exorbitant zouden zijn beschouwd. Ze gaven 52 miljard Euro uit voor 3G-licenties in Duitsland en 36 miljard Euro in het Verenigd Koninkrijk. Tegelijkertijd verhoogden media en entertainmentbedrijven eveneens hun schuldenlast in een fusie- en overnameoorlog.

Na zorgvuldige bestudering van de gevolgen van de oplopende financiële verliezen en de exploderende investeringseisen voor de winstgevendheid, trokken beleggers uiteindelijk de stekker eruit. Als gevolg hiervan zijn de kapitaalmarkten vrijwel opgedroogd en richten beleggers zich sterk op de vrije cashflow als middel voor de waardebepaling van bedrijven. Bedrijven zien zich gesteld voor de bijna absolute eis om operationele en financiële efficiency te realiseren en te behouden.

"Vrije cashflow is op dit moment de belangrijkste katalysator voor verandering in de telecommunicatie-, media en entertainment- en technologiesector," zegt Frank van den Ende, partner en voorzitter bij Ernst & Young, marktgroep Technology, Communications and Entertainment.

De nieuwe uitdaging voor het management
In deze nieuwe omgeving is volgens financiële directeuren het enige wat telt de cash, en derhalve de winstgevendheid. De uitgaven moeten snel en krachtig beteugeld worden en de bedrijven moeten gaan werken volgens een nieuw regime van fiscale discipline.

Het onderzoek waarschuwt echter dat het eenvoudigweg teruggrijpen op bezuinigingsmaatregelen ter verbetering van de winstgevendheid, geen oplossing zal bieden voor de problemen waarvoor de meeste van deze bedrijven zich gesteld zien. Uit dit onderzoek blijkt dat kostenbesparingen over de hele linie de groeimogelijkheden van een bedrijf vaak in gevaar kunnen brengen. Dit is een belangrijke maatstaf voor de waarde van een bedrijf. Beleggers kennen volgens dit onderzoek over het algemeen een twee tot drie keer hogere waardepremie toe aan bedrijven met winstgevende groei.

Het is lastig en ingewikkeld balanceren, met als gevolg dat de positie van de financiële directeur in de directiekamer steeds belangrijker wordt, aldus het onderzoek. Maar het scenario vraagt ook om een ander soort financieel directeur, een die beschikt over zowel financieel inzicht als zakelijk instinct, en de kennis om een balans te vinden tussen de vereisten van discipline en innovatie, van winstgevendheid en groei.

Doelgerichtheid zal een essentiële succesfactor voor deze bedrijven zijn. Telecommunicatiebedrijven zullen bijvoorbeeld hun geld moeten zetten op het bezit van ofwel de klant ofwel de infrastructuur. De middelen zijn niet toereikend om beide te hebben, zo blijkt uit het onderzoek.

Daarnaast zullen bedrijven in de telecom- en technologiesector moeten gaan werken volgens de principes van value-pricing en klantgerichte zakelijke planning ter verbetering van het rendement en grotere opbrengstmogelijkheden voor bestaande investeringen. Voor sommige bedrijven zal de omschakeling een fundamentele verandering van het bedrijfsmodel met zich mee brengen.

Opzetten van het klantgerichte ValueWeb®
De voortschrijdende integratie van telecommunicatie, media en entertainment, en technologie betekent dat het lot van deze drie sectoren nu onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven meer dan ooit tevoren buiten de muren van het eigen bedrijf zullen moeten zoeken naar antwoorden. Media en entertainmentbedrijven zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de levering van het laatste stukje breedband naar de huiskamers toe en van de ontwikkeling van nieuwe communicatie- en entertainmentplatforms. Omgekeerd zijn netwerk-serviceproviders en hardwarefabrikanten afhankelijk van de ontwikkeling van applicaties en andere programmas die de vraag naar hun producten en diensten zullen doen stijgen.

Op zichzelf staande, baanbrekende diensten van afzonderlijke bedrijven zullen niet de redding zijn voor de meeste partijen in deze steeds verder integrerende markt. In plaats daarvan zal het gaan om een ValueWeb van netwerktransport- en toegangsproviders, Content PackagersSM en hardwarefabrikanten die elk een stukje van de oplossing voor de klant leveren.

"Een van de belangrijkste lessen die we de afgelopen jaren hebben geleerd, is dat de klant een vooraanstaande positie inneemt in de evolutie van deze industrie en deze markt", aldus Jos van Rijn, Global Service Line Director Media, Cap Gemini Ernst & Young. "De klant bepaalt uiteindelijk hoe snel de industrie weer winstgevende groei te zien geeft en hoe snel deze markten zich ontwikkelen in een echte onderling verbonden maatschappij. Alleen de klant kan bepalen welke diensten en producten echt waardevol zijn en hoe snel deze door de markt worden opgenomen. Het is de klant die centraal staat in het moderne ValueWeb."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Harry Scholte senior communicatieadviseur van PR-bureau Sterk Werk Communicatie 010 456 78 49