EnergieNed
EnergieNed roept de politiek op energiewetgeving aan Europese
regelgeving aan te passen
Ir. A.J. Korff, voorzitter van EnergieNed Federatie van
Energiebedrijven in Nederland roept het kabinet en het parlement op
alle energiedossiers eerst in Europese context te bezien, alvorens met
Nederlandse regelgeving te komen. Anders worden de Nederlandse
bedrijven op nog grotere achterstand van hun Europese collegas gezet.
De Nederlandse energievoorziening is tot nog toe te geïsoleerd van
Europa bekeken, alsof er een hek om Nederland staat en import en
export van energie niet mogelijk is. Korff deed de oproep vandaag
tijdens het door EnergieNed georganiseerde congres De
Elektriciteitswet, de Gaswet en de vrije energiemarkt in het
Nederlands Congrescentrum in Den Haag. Tijdens de Eurotop in Barcelona
die 15 en 16 maart plaatsvindt, staat liberalisering van de
energiemarkt centraal.
De Elektriciteitswet en de Gaswet zijn in werking getreden in
respectievelijk 1998 en 2000. Deze wetgeving vloeit voort uit Europese
richtlijnen en is door Nederland verdergaand doorgevoerd dan de
richtlijnen en ook dan de andere lidstaten hebben gedaan. Binnenkort
evalueert de Tweede Kamer de wetgeving. Als inbreng in de discussie
heeft de energiebranche de wetgeving ook zelf geëvalueerd. De
uitkomsten daarvan werden vandaag door EnergieNed gepresenteerd en
vatte voorzitter Korff samen in een oproep aan de politiek:
1. Voorkom onrust in de markt door overhaaste wetswijzigingen
Met wetgeving is in korte tijd veel bereikt: de gas- en
elektriciteitsmarkt is open voor alle grotere bedrijven en
instellingen; de consument kan zijn eigen groene leverancier kiezen en
de energiebedrijven hebben hun organisaties aangepast zodat er
onafhankelijke toegang is tot de netten. Desalniettemin is er sprake
van een overgangsfase; om onrust in de markt te voorkomen is het het
best te wachten met doorvoeren van wijzigingen op de nieuwe Europese
richtlijnen, waarover vandaag en morgen op de Eurotop in Barcelona
wordt gesproken.
2. Baken het toezicht beter af en veranker het helder in de wet
Het toezicht laat in de wetgeving te veel ruimte voor interpretatie
door de toezichthouder, waardoor de toezichthouder in feite de
wetgeving aan het formuleren is. Hier moet een halt aan worden
toegeroepen door verduidelijking van de wet.
3. Richt regulering op bedrijfsprestaties i.p.v. louter
kostenverlaging
Er is geen sprake van lichte regulering zoals oorspronkelijk de
bedoeling was. De toezichthouder is met het toegepaste
reguleringsmodel op de stoel van de netbeheerder gaan zitten en richt
de blik louter op kostenverlaging. Dit leidt tot volstrekt onlogische
uitkomsten en voor de netbeheerders tot een onwerkbare situatie. Er is
ook onvoldoende ruimte voor investeringen in de netten. Dit gaat op
termijn mogelijk ten koste van de leveringszekerheid. De netbeheerders
moeten worden beoordeeld op hun prestaties.
4. Open de gehele markt per 2004
Een groot deel van de elektriciteits- en gasmarkt is inmiddels open.
De ervaringen met de opening voor het mid-zakelijke segment per 1
januari jl. hebben geleerd dat dit een grote administratieve last bij
de netbeheerders neerlegt. Door te weinig voorbereidingstijd en het
laat beschikbaar komen van alle regelgeving in detail, konden de
netbeheerders geen gebruikmaken van hun automatiseringssystemen.
Daarnaast moesten ook klanten en leveranciers aan de nieuwe situatie
wennen. De marktopening is daardoor verre van vlekkeloos verlopen.
EnergieNed roept daarom kabinet en Tweede Kamer op de gehele
marktopening niet te vervroegen naar 2003, maar zorgvuldigheid
voorrang te verlenen voor snelheid. Energiebedrijven hebben minimaal
een half jaar de tijd nodig zich voor te bereiden op de marktopening,
nadat alle regelgeving definitief is.
5. Stel voorzieningszekerheid zeker door verbetering
investeringsklimaat
Naar aanleiding van de stroomcrisis in Californië staat de
voorzieningszekerheid van gas en elektriciteit op de politieke agenda:
hoe stel je veilig dat er in de toekomst geen tekorten aan gas of
elektriciteit ontstaan. EnergieNed is van mening dat een goed
investeringsklimaat in de energievoorziening hiervoor de basis legt.
Daar moet op de eerste plaats voor worden gezorgd, door bijvoorbeeld
milieu- en vestigingseisen aan centrales te stellen in lijn met wat in
Europa gangbaar is. Op de tweede plaats kan door monitoring in de
gaten worden gehouden of er genoeg centrales worden bijgebouwd en de
netten voldoende capaciteit hebben. Wees terughoudend met regelgeving
op dit punt. De overdaad aan regels was immers mede oorzaak van de
Californische crisis.
6. Maak echte privatisering mogelijk voor energiebedrijven (inclusief
de netten)
Om energiebedrijven een rol van betekenis te kunnen laten vervullen op
de Europese markt is de mogelijkheid voor volledige privatisering een
vereiste. Dat perspectief hebben opeenvolgende kabinetten de
energiebedrijven ook altijd voorgehouden. Het wetsvoorstel voor
privatisering dat nu bij de Tweede Kamer ligt maakt privatisering
echter zo goed als onmogelijk. EnergieNed roept de Tweede Kamer en de
minister op het wetsvoorstel aan te passen of in te trekken.
7. Ga voor een Europees level playing field
Elk energiedossier moet eerst in de Europese context worden geplaatst
alvorens met regels te komen. Dat is de enige manier om
concurrentienadeel van de Nederlandse energiebedrijven te voorkomen en
dus gelijkwaardige uitgangsposities voor alle energiebedrijven in
Europa te bereiken het zogeheten level playing field. Als Europese
regelgeving de Nederlandse overheid niet ver genoeg gaat, probeer die
dan op de eerste plaats op Europees niveau aangepast te krijgen. De
energiebranche blijft overigens bereid bij te dragen aan
milieudoelstellingen van de Nederlandse overheid, door daarover werk-
en financieringsafspraken te maken.
Voor meer informatie over dit persbericht kan contact worden opgenomen
met de heer S. Marbus, telefoon 026 - 356 36 57.
---
---