Gemeente Bergen


Dualisme: vernieuwing van bestuur
Nevenfuncties van raadsleden
Maasafval na hoogwater
Excursie Heerenven
Vraag tijdig reisdocumenten aan
Rioolwerkzaamheden Murseltseweg
Gewijzigde data inzameling restafval
Op 9 april a.s. is de eerstkomende raadsvergadering. U bent van harte welkom om deze vergadering bij te wonen vanaf de publieke De agenda voor deze vergadering staat nog niet vast.

Dualisme: vernieuwing van het bestuur van de gemeente Met ingang van 7 maart zijn de verhoudingen in het gemeentelijk bestuur veranderd. De raad richt zich sterker op de burgers en besteedt meer aandacht aan de controle van het college. Het gemeentebestuur wordt vernieuwd om ervoor te zorgen dat u weet wie wat doet in de gemeente.

De taakverdeling tussen raadsleden, wethouders, burgemeesters en ambtenaren is opnieuw vastgelegd. U kunt duidelijker zien hoe de gemeente werkt en controleren of ze dat goed doet. Dat is belangrijk voor u en voor de gemeente. U heeft recht op een goede en snelle service en een herkenbare politiek. Bovendien kan de gemeente hierdoor beter luisteren naar haar inwoners.

Wat is er veranderd?

Wanneer u meer zicht heeft op het bestuur van uw gemeente en u weet waarvoor u bij wie moet zijn, heeft u meer invloed op het beleid van de gemeente. Hierdoor werkt de democratie beter. Om die duidelijkheid te creëren heeft het parlement bepaald dat alle gemeenten in Nederland voortaan dualistisch werken.

Dualisme

Wat houdt dualistisch werken eigenlijk in? De raad en het college van burgemeester en wethouders hebben elk hun eigen taken. De raad bepaalt in grote lijnen het beleid en neemt de belangrijkste beslissingen, bijvoorbeeld de vaststelling van een bestemmingsplan. Het college van burgemeester en wethouders vormt het dagelijks bestuur en voert alle besluiten van de gemeenteraad uit. Voorbeelden hiervan zijn het verlenen van vergunningen, het benoemen van ambtenaren en het verkopen van grond. De raad houdt zich daar niet langer direct mee bezig. De raadsvergadering is dé plaats voor het openbaar politiek debat. In de raad moeten de politiek relevante zaken van de gemeente worden besloten en besproken. Denk hierbij aan vraagstukken als het bouwen van een schouwburg of zwembad of een debat over de effectiviteit van het drugsbeleid.

Beleid

De gemeenteraad wordt direct gekozen door de burgers en heeft het voor het zeggen in de gemeente. De raad benoemt de wethouders, die samen met de burgemeester het college vormen. Het college is er voor het dagelijks bestuur van de gemeente. Het college legt hiervoor verantwoording af aan de raad. De ambtenaren helpen het college het beleid uit te voeren. Het college is verantwoordelijk voor het handelen van de ambtenaren. Als het college het beleid heeft uitgevoerd, controleert de raad de uitvoering.

Voordelen

Voor u biedt het dualisme vele voordelen. U kunt (als u dat wenst) meer invloed hebben op de voorbereiding van beleid. U weet beter wat raad, college en ambtenaren doen en wie daarvoor verantwoordelijk is. Volgende week in het vervolg van `Dualisme: vernieuwing van het bestuur van de gemeente' wordt onder meer aandacht besteed aan de mogelijkheden van de raad, het vragen half uur en wordt er dieper ingegaan op de taken van het college, de griffier en de wethouders. Nevenfuncties raadsleden
Alle 15 personen die gekozen zijn voor de gemeenteraad, hebben inmiddels hun benoeming tot raadslid aanvaard. Zij gaan nu als raadslid aan de slag.

De wet eist dat startende raadsleden hun nevenfuncties openbaar maken. Nevenfuncties zijn alle andere functies dan het lidmaatschap van de raad. De inventarisatie van de nevenfuncties ligt voor belangstellenden ter inzage bij de afdeling Bestuur telefoon (0485) 34 83 05.
Excursie Heerenven

Zondag 24 maart kunt u deelnemen aan een excursie bij het Heerenven in Wellerlooi. Onder leiding van een gids ontdekt u de natuur in de omgeving van dit afgegraven ven.

De excursie begint om 14.00 uur bij de werkschuur van het Limburgs Landschap aan de Twistedenerweg in Wellerlooi. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Limburgs Landschap, (077) 473 75 75. Vraag tijdig uw reisdocumenten aan
Als u naar het buitenland gaat, bijvoorbeeld op vakantie, moet u in het bezit zijn van een geldig paspoort. In een groot aantal landen in Europa kun u volstaan met een Nederlandse identiteitskaart. Deze is goedkoper dan een paspoort en heeft een handig creditcardformaat.

Controleer dus ruim van tevoren of uw paspoort of identiteitskaart nog geldig is. Als uw reisdocument de komende maanden verloopt ontvangt u een herinnering van de gemeente. Vraag dan tijdig een nieuw document aan. Tijdig, omdat een paspoort of identiteitskaart niet meer gemaakt wordt terwijl u wacht. Vanaf 1 oktober 2001 zijn er nieuwe reisdocumenten en is de procedure veranderd. Normaal gesproken duurt het vijf werkdagen voordat u uw reisdocument kunt ophalen. In de drukkere vakantieperiode kan de wachttijd oplopen

Procedure

De procedure voor het aanvragen van reisdocumenten is als volgt. U vraagt bij uw gemeente een nieuw paspoort of een Nederlandse identiteitskaart aan. Daarvoor heeft de gemeente uw persoonsgegevens, uw pasfoto en uw handtekening nodig. Deze gegevens worden elektronisch naar Enschedé/SDU in Haarlem gestuurd. Daar wordt uw reisdocument gemaakt en opgestuurd naar uw gemeente. Normaal gesproken kunt u vijf werkdagen na uw aanvraag, uw document ophalen. Door het gebruik van de nieuwste technieken zijn de nieuwe reisdocumenten goed beveiligd en beter beschermd tegen fraude.

Bijschrijven kinderen

Het bijschrijven van uw kind(eren) kan alleen in een paspoort. U gaat dan samen met uw kind naar het gemeentehuis. Vanwege het vaststellen van de identiteit moet uw kind bij de aanvraag aanwezig zijn. Ook voor het bijschrijven van kinderen wordt uw paspoort opgestuurd. En ook voor deze procedure geldt in principe een wachttijd van vijf werkdagen.

Identiteitskaart

De identiteitskaart is geldig in:

Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Noord-Ierland, IJsland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Spanje, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Controleer tijdig uw reisdocument

Controleer ruim vóór u op reis gaat de geldigheid van uw reisdocument en vraag zonodig tijdig een nieuw document aan. Op die manier kunnen we er met elkaar voor zorgen dat er geen files ontstaan bij gemeenten en Enschedé/SDU. Mei tot en met juli zijn de drukste maanden. Gaat u ná de grote zomerdrukte op vakantie dan kunt u beter na deze periode een nieuw reisdocument aanvragen.
Voor meer informatie kunt u kijken op
www.paspoortinformatie.nl of informeer bij uw gemeente. U kunt ook de brochure Vakantie gepland? Regel nú uw reisdocument! afhalen bij postkantoor, bibliotheek en gemeentehuis.

Besluiten Zandmaas/Maasroute
In het kader van het project Zandmaas/Maasroute zijn in februari/maart 2002 twee besluiten vastgesteld. De beroepstermijn tegen de besluiten duurt van 15 maart tot en met 25 april 2002.

Het Provinciaal Omgevingsplan Limburg Aanvulling Zandmaas (POL Zandmaas) is op 1 februari 2002 vastgesteld door Provinciale Staten van Limburg. Het POL Zandmaas bevat maatregelen die met name gericht zijn op bescherming tegen hoogwater en natuurontwikkeling.

Daarnaast is begin maart 2002 het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute vastgesteld door de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de minister van VROM. Het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute bevat maatregelen die vooral gericht zijn op de verbetering van de scheepvaartroute (aanpassing sluizen, stuwen en bruggen) en beschermingsmaatregelen die daar een relatie mee hebben.

Inzage

U kunt de hierboven genoemde besluiten inzien bij de gemeente Bergen, bij de overig betrokken gemeenten, provincies, waterschappen en ministeries. Daarnaast kunt u de besluiten met alle bijlagen ook inzien op
www.demaaswerken.nl. U kunt deze ook downloaden.

Beroep instellen

De beroepstermijn is op 15 maart gestart en duurt zes weken. Gedurende deze periode, tot uiterlijk 25 april 2002, kunt u een beroepschrift tegen de besluiten indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Als u een beroepschrift indient moet u griffierecht betalen. Beroep kan worden ingesteld tegen (onderdelen van) het gehele Tracébesluit. Wat het POL Zandmaas betreft, kan alleen beroep worden ingesteld tegen de maatregelen die als Concrete Beleidsbeslissing (CBB) zijn opgenomen. Welke dit zijn staat aangegeven in het POL Zandmaas.

Eisen beroepschrift

In het beroepschrift moet worden vermeld op welk besluit het beroep betrekking heeft (Tracébesluit Zandmaas/Maasroute of POL Zandmaas). Daarnaast moet het beroepschrift de volgende onderdelen bevatten:
* Naam en adres van de indiener;

* Datum;

* Reden(en) van beroep;

* Handtekening.

Wie kan beroep aantekenen?
Als u beroep wilt aantekenen tegen het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute moet u belanghebbende zijn. Tegen de CBB's in het POL Zandmaas kan iedereen beroep instellen.

Uitvoering gaat intussen door

Een beroepschrift tegen een bepaalde maatregel heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen dat de uitvoering van het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute en het POL kan doorgaan in de periode dat het beroep in behandeling is. Als de indiener echter om spoedeisende redenen niet op de uitspraak over het beroep kan wachten, dan kan hij bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek indienen om de uitvoeringswerkzaamheden te stoppen.

Overlast door rioolwerkzaamheden
Eind deze week wordt begonnen met de aanleg van riool in de Murseltseweg. Het betreft het gedeelte tussen de Jeroen Boschstraat en de Rijksweg. Hier ligt op dit moment nog geen riool.

Omdat er een woning is gebouwd moet de riolering worden doorgetrokken. Bestaande woningen die nog niet op het riool zijn aangesloten kunnen nu aansluiten.

Twee weken overlast

De werkzaamheden nemen ongeveer twee weken in beslag. Naar verwachting worden de werkzaamheden in de eerste week van maart afgerond. Vanwege de graafwerkzaamheden ontstaat er wellicht overlast voor de bewoners en gebruikers van dit gedeelte van de Murseltseweg. Ook voor het gedeelte van de Murseltseweg dat parallel loopt aan de Jeroen Boschstraat, achter de Rabobank.

Vragen

Als u nog vragen of opmerkingen heeft kunt u contact opnemen met de coördinerende medewerker van de afdeling Ruimtelijk Beheer, de heer P. Uijttewaal, telefoon (0485) 34 8351.

Gewijzigde inzameldata restafval
Op tweede Paasdag, maandag 1 april, wordt geen restafval opgehaald. De ophaalroute van die dag wordt verschoven naar zaterdag 30 maart. De route van dinsdag 2 april gaat gewoon door.

Als u wilt dat uw grijze container wordt leeggemaakt, plaats hem dan op de inzameldag vóór 7.30 uur aan de weg. Als het afval in de container te vast zit dan kunnen de vuilophalers de containers niet leegmaken. U bent zelf verantwoordelijk voor het aanbieden van uw afval, stam het afval dus niet te veel aan.

Klachten

Heeft u klachten over de inzameling, uw container is bijvoorbeeld niet leeggemaakt, bel dan direct naar de huisvuilinzamelaar Sita in Venlo. Het telefoonnummer is (077) 396 94 90.